Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

hg1980

Medlem
Du kan nog glömma en inbjudan med sådan spend. Jag såg iallafall inte till någon sådan trots ett flera års spend i den storleken. De som jag känner som har AmEx Centurion (och visserligen inte är bosatta i Sverige) har betydligt högre spend än så.
Ok, då glömmer jag det. Tack för feedback, uppskattas!
 

Dogge

Ny medlem
Du kan nog glömma en inbjudan med sådan spend. Jag såg iallafall inte till någon sådan trots ett flera års spend i den storleken. De som jag känner som har AmEx Centurion (och visserligen inte är bosatta i Sverige) har betydligt högre spend än så.

Håller med om det. Du behöver nog nästa dubbla det.
 

MrDollar

Medlem
Är det "bara" spenden Amex tittar på när dom bjuder in till Centurion? Har för mig att det var årsinkomst/förmögenhet på x.xxx.xxx :- för att bli inbjuden men kan ha fel...
 

Teddulin

Medlem
Hijackar denna tråden med en borderline OT-fråga: Vad är kriterierna för att bli inbjuden till Centurion? Är det spend på enbart Platinum som kvalificerar eller tittar de även på Elite? Jag har Elite och Platinum, har i stort sett noll i Spend på Platinum men 1,5miljoner hittills i år på Elite. Hoppas lite på en Centurion inbjudan men kanske är helt fel på det?
Jag har en god vän som i förra veckan fick en inbjudan till Centurion. Han har haft en spend på omkring 1,5 MKR/år på sitt Platinum under några år. Så du ska kanske inte ge upp helt.
 

evr

Medlem
Dom två grundkraven är att man ska haft platinum minst ett år samt haft en spend på detta på minst 100k/månaden. Sen kollar dom såklart även på hur du använder kortet, att shoppa i dyra butiker och boka boka C/F resor samt 5* hotell genom Travel slår såklart högre än att ha utlägg i jobbet på xxxk/mån. Utöver detta så beror det nog även på hur många andra som "kvalificerat" sej, dom bjuder bara in ett begränsat antal 1 gång per år, så är det många "big-spenders" och du själv ligger nära gränsen så försämras ju dina chanser förmodligen.

En annan väg att gå kan vara genom private banking, bla danske bank och ev Ålandsbanken ska kunna ordna det, då spelar nog inkomst/kapital/förmögenhet större roll. I övrigt verkar amex bry sej väldigt lite om inkomst på denna nivån, annat än om man har låg/ingen inkomst och väldigt hög spend så kan dom begära in "proof of funds" emellanåt.
 

NotRyan

Medlem
En årsavgift på 30K med en anslutningsavgift på ytterligare 30K gör ju att man känner sig grymt osugen på kortet, även om man mot all förmodan skulle få en inbjudan. Vilken livsstil eller vilka perks motiverar en sådan summa???
 

hg1980

Medlem
En årsavgift på 30K med en anslutningsavgift på ytterligare 30K gör ju att man känner sig grymt osugen på kortet, även om man mot all förmodan skulle få en inbjudan. Vilken livsstil eller vilka perks motiverar en sådan summa???
Jag håller med dig, men högsta nivå hos Starwood, Hilton och Hyatt samt Delta hade nog motiverat det för min del. Plus 1,5MR per poäng istället gör att iallafall jag skulle lägga all spend efter 300k på Elite på Centurion för att ha flexibiliteten att t ex växla till Starwood som alternativ till EuroBonus.

Vad det verkar så får mån inte högsta nivå hos Starwood längre, och inte heller Hyatt. Så då håller jag med om att det inte är så motiverat.
 

evr

Medlem
Helt klart skulle dom behöva vässa förmånerna lite, men 50% bättre intjäning på MR ger ju, vid en spend på 3m, 135k extra EB som med MC premium ger 2 longhaul i C, detta tillsammans med lite frinätter på hotell samt övriga förmåner tycker jag hjälper till att motivera årsavgiften.

Men har man svårt att motivera avgiften för platinum så är ju centurion inget att fundera på.
 
Toppen