Senaste nytt

Lista av kinesiska städer som tillåter upp till 72/144 timmars visumfri transit

Dr. Miles

Expert
Ber om ursäkt om jag uttrycker mig dåligt men hoppas jag ändå är välkommen att ställa frågor på forumet ?
Vad jag förstår av er så får man inte ens byta flyg i Kina även om det bara är som transit passagerare ?
Skulle vi lyckats att boka om med SAS direkt via Köpenhamn så är det ok ?
Dvs.
Manila-Shanghai (landar onsdag 15.00)
Shanghai-Peking-Köpenhamn-Arlanda (avg. Lördag 09.00) Inte ok ?
alt
Shanghai-Köpenhamn-Arlanda (avg Lördag 13.00) Är detta ok ?
Första alternativet är inte OK.
Det är inte giltig routing för upp till 144 timmars visumfri vistelse i stor Shanghai område (Shanghai, Zhejiang, Jiangsu).

Avreseland (A) för flighten till stor Shanghai område och flighten som avgår från stor Shanghai område till ett annat land (B) får inte vara samma OCH man får inte flyga via andra kinesiska städer.

Om du vill flyga Manila-Shanghai-Beijing-Köpenhamn-Stockholm, får du göra det om totala transittiden i Kina är inom 24 timmar från den tiden du har landat och till den tiden du lämnar Kina. Men det är en annan regel.


Manila-Shanghai (landar onsdag 15.00)
Shanghai-Köpenhamn-Arlanda (avg Lördag 13.00) Är detta ok ?
Det är giltig routing för upp till 144 timmars visumfri vistelse i stor Shanghai område.
 

HansO

Medlem
Det är giltig routing för upp till 144 timmars visumfri vistelse i stor Shanghai område.[/QUOTE]

Vi har nu bokat om så vi flyger in till Shanghai från Manila och från Shanghai direkt Köpenhamn-Arlanda
Vi är i Shanghai 68 timmar så detta måste innebära att vi inte behöver visum.

Tack för hjälpen och alla goda råd !
 

Dr. Miles

Expert
Norge och Kina har kommit överens att två länderna ska normalisera statsrelationen som har blivit kyligt sedan Nobel fredspris i 2010.
NRK skrev:
Solberg: Har vært en prioritet Statsminister Erna Solberg sier hun er glad for at Norge fra i dag er tilbake til er normalt politisk og diplomatisk forhold til Kina. – Det har vært en viktig prioritering for regjeringen, sier Solberg.
Kina og Norge - NRK Nyheter

Förhoppningsvis detta innebär att även norsk medborgare kan göra upp till 72/144 timmars visumfri vistelse i utvalda kinesiska städer i snar framtid.
(Detta gäller inte för norsk medborgare än så länge)

Off topic:
Många fiskproducenternas aktier har gått upp när nyheten kom upp i media.
Laxexport till Kina har minskat sedan 2010, så det är förståeligt.
 

Dr. Miles

Expert
Fast avresan behöver ju vara från samma flygplats. Skulle ju behöva boka typ ARN-PVG-CPH, det går ju ej med SAS.
Det finns inget direktflyg mellan Stockholm och Shanghai vad jag vet.

Jag vet inte hur det är med ungdomsbiljetter men SAS vanliga biljetter till Beijing/Shanghai tillåter routing via Hong Kong så du kan flyga t ex:
Stockholm-Hong Kong-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm.
 

Platinum

Medlem
Det finns inget direktflyg mellan Stockholm och Shanghai vad jag vet.

Jag vet inte hur det är med ungdomsbiljetter men SAS vanliga biljetter till Beijing/Shanghai tillåter routing via Hong Kong så du kan flyga t ex:
Stockholm-Hong Kong-Shanghai-Köpenhamn-Stockholm.
Tack för tipset, tror jag får kika på vanliga biljetter då det nästan inte finns några enkelbiljetter till Ungdoms-pris.
 
Toppen