Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

Har en intressant konversation med resebyrån via deras meddelandesystem om vad som gällde egentligen:

"Hej Cristoffer,

Tack för ett trevligt telefonsamtal.

Bokning 2472382 har redan skickats till återbetalning.

Om man går genom alla Alitalia biljettregler ser ut som att det finns konflikt mellan regler och faktiskt rutt.

UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT men ser ut som att resan ska gå inom Europa, begränsning "inom Europa/area 2" repeteras i regler upprepade gånger:

BASE FARE DOW8C
SPECIAL BUSINESS SAVER FARE BETWEEN ITALY AND EUROPE
APPLICATION
AREA
THESE FARES APPLY AREA 2 AND AREA 2

Base fare DOW8C gäller för hela resa men Alitalias del av resa avslutas i Hanoi, det kan också ge någon"click" till bokningssystem.

Enig med dig om att det kan inte gälla endast direkta rutter, men det ska vara inom Europa.

Med vänliga hälsningar,
xxxx
"
Gällde rutten FLR-CDG-HAN-HKG-DUS

Edit: jag kan fortfarande få fram HAN-HKG-DUS i Cathays app och tom byta säte om jag vill, why?
 
Last edited:

Karl Pedal

Medlem
Fick mail från Expedia idag om att flygbolaget har avbokat mig från 2 av 6 flighter. (Första var Alitalia, och nästa var Alitalia codeshare)
De övriga 4 flighterna (diverse flygbolag, ej Alitalia) står kvar som "confirmed". Gissningsvis kommer även dessa ryka snart också..
 
2 första leggen (Air France) borta, hade tänkt resa i april. Ingen, varken ebookers, Alitalia eller Air France, har hört av sig. Hade tänkt resa hem via USA, man får hoppas DOT (U. S. Department of Transportation) kan utföra mirakel...
 

Avgeek

Medlem
Kommer aldrig i mitt liv boka en Alitalia-fare, oavsett vad. Ja, ibland sker mistake fares. De behöver inte hedra det. Men sättet de hanterar detta på är helt under kritik. Flertal av mina vänner som bokstavligen blivit skrikna på av deras outsourcade kundtjänst, "kan ta upp till 3 månader att få pengarna tillbaka". Därutöver har Expedia i vissa fall tydligen sagt att man måste kontakta Alitalia, och Alitalia refererar till Expedia.

Om man nu har Amex, kan man ringa och säga att man ska få återbetalningar på dessa reservationer så kommer man inte behöva betala för dem på nästkommande faktura, så om någon har bokat biljetter för 40k ska ni inte behöva ligga ute med dem pengarna medan Alitalia tar tummen ur..
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Rebel

Medlem
Kommer aldrig i mitt liv boka en Alitalia-fare, oavsett vad. Ja, ibland sker mistake fares. De behöver inte hedra det. Men sättet de hanterar detta på är helt under kritik. Flertal av mina vänner som bokstavligen blivit skrikna på av deras outsourcade kundtjänst, "kan ta upp till 3 månader att få pengarna tillbaka". Därutöver har Expedia i vissa fall tydligen sagt att man måste kontakta Alitalia, och Alitalia refererar till Expedia.

Om man nu har Amex, kan man ringa och säga att man ska få återbetalningar på dessa reservationer så kommer man inte behöva betala för dem på nästkommande faktura, så om någon har bokat biljetter för 40k ska ni inte behöva ligga ute med dem pengarna medan Alitalia tar tummen ur..

Är du inte lite orättvis, det kan ju vara ganska många som har bokat och man måste titta igenom. Samt att alla här visste att de kunde vara en risk att man inte fick flyga och ev ligga ut med ngn kr. Men klart är Alitalia inte det bästa skötta företaget, det kan jag hålla med om:)
 

Abbs

Medlem
Är du inte lite orättvis, det kan ju vara ganska många som har bokat och man måste titta igenom. Samt att alla här visste att de kunde vara en risk att man inte fick flyga och ev ligga ut med ngn kr. Men klart är Alitalia inte det bästa skötta företaget, det kan jag hålla med om:)
Ja fast då avbokar man flygen. Man ändrar det inte till FLR-DUS och hoppas tjäna pengar alternativt få ett räntefritt lån.
 

agehall

Medlem
Edit: jag kan fortfarande få fram HAN-HKG-DUS i Cathays app och tom byta säte om jag vill, why?
Det blir ofta så när ändringar görs på lite udda sätt (som i det här fallet). Dessa spöksegment kommer troligen att försvinna inom ett par dagar.

Verkar som de går i datumordning, ni som fått era bokningar ändrade eller meddelande om återbetalning, när var de?
Nej, de går garanterat inte i kronologisk ordning för då skulle min ena biljett ha avbokats mycket tidigare.

ade tänkt resa hem via USA, man får hoppas DOT (U. S. Department of Transportation) kan utföra mirakel...
Kommer inte att ske. Deras nuvarande policy är att du ska gå skadeslös ur detta. Så om du har kostnader kopplade till denna resa som du inte kan få tillbaka på annat sätt så ska flygbolaget ersätta dig. Så går det när man pushar saker för långt vilket skedde häromsistens när United gjorde fel.

Jag tror personligen att man skulle kunna driva detta vidare eftersom det inte är ett prisfel utan ett regelfel som dessutom var aktivt i nästan två veckor innan Alitalia bestämde sig för att ändra på spelreglerna retroaktivt. Det finns viktiga principiella skillnader där. Sedan är det en helt annat fråga om man borde gå vidare med det eller inte. Hade de avbokat biljetterna rakt av så tycker jag inte det varit så mycket att diskutera, men nu när de jävlas ännu mer med folk kan iaf inte jag låta bli att tänka att man kanske borde jävlas tillbaka. Min RTW-bokning släpper jag, men bokningen jag har till Auckland får vi se hur jag gör med...
 
Toppen