Senaste nytt

Uppgradera med poäng - biljett köpt hos resebyrå

joinosc

Ny medlem
Hej!

Bokade precis januariresa till New York med min sambo. Jag köpte en ungdomsbiljett direkt via sas och vi köpte en vanlig biljett via Flygstolen, pga presenkort som täckte biljetten. Nu till frågan - går det att buda på en uppgradering för hennes biljetter, men mina poäng, trots köpt via resebyrå? Om vi inte hade köpt den via resebyrå, hade de gått - i så fall hur?
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte stenkoll på detta, men tror inte du kan buda på en uppgradering på annans biljett där du inte är med i bokningen.
Att den är bokad via flygstolen ska dock inte spela roll i ekvationen.
 

Canadien

Medlem
Hej!

Bokade precis januariresa till New York med min sambo. Jag köpte en ungdomsbiljett direkt via sas och vi köpte en vanlig biljett via Flygstolen, pga presenkort som täckte biljetten. Nu till frågan - går det att buda på en uppgradering för hennes biljetter, men mina poäng, trots köpt via resebyrå? Om vi inte hade köpt den via resebyrå, hade de gått - i så fall hur?
Om det inte går, testa att via wideroe's hemsida lägga in ditt EBnummer i hennes bokning. Vänta tills det bitit (borde gå att se på SAS.se) testa sedan att plusgrada igen.
 

Dr. Miles

Expert
Om det inte går, testa att via wideroe's hemsida lägga in ditt EBnummer i hennes bokning. Vänta tills det bitit (borde gå att se på SAS.se) testa sedan att plusgrada igen.
Jag har några SAS bokningar som är gjorda via resebyrån (min kund som har bokat åt mig).
De la inte in mitt SAS EuroBonus nummer i bokningarna så jag la in det i bokningarna på Wideroes webbsida.

Jag kan se mitt SAS EuroBonus nummer registrerat i bokningarna på CheckMyTrip, men inte på SAS webbsida. Jag kan inte välja säte heller.
 

Dr. Miles

Expert
Bra info @Dr. Miles . Har du provat om det går att plusgrad:a för poäng på de bokningarna?
Nej, efter pris-/poänghöjning av minsta bud har min lust att ansöka Plusgrade minskat ännu mer.

EDIT: Jag har kollat på Plusgrade för skoj skull.
Ja, jag kan se min resebyråbokning på Plusgrade. (som jag har registrerat mitt SAS EuroBonus nummer via Wideroes webbsida)

Lägsta budet de accepterar är 45 EUR för Stockholm-Stavanger direktflyg.
Screenshot20161124 01 PG.png
 
Last edited:

joinosc

Ny medlem
Tack för experthjälp!

Faktum kvarstår då att jag inte kan uppgradera hennes biljett med mina poäng? Eller kan jag fulregga hennes biljett med mitt eb för att komma åt uppgraderingen?

Nu har jag aldrig uppgraderat med poäng men tänker mig om vi som nu, är två som flyger, så känns det rätt värdelöst om jag bara kan uppgradera min biljett? Jag har poäng i överflöd och vill inte sitta själv i business..
 

agehall

Medlem
Faktum kvarstår då att jag inte kan uppgradera hennes biljett med mina poäng?
Jag vet inte hur det fungerar med Plusgrade, men du kan använda dina poäng för att göra en standby upgrade eller en förbokad *A upgrade iallafall.

Eller kan jag fulregga hennes biljett med mitt eb för att komma åt uppgraderingen?
Det skulle jag INTE försöka mig på. Det är ett solklart brott mot EB's medlemsvillkor och du riskerar att bli av med kontot.
 

Canadien

Medlem
Det skulle jag INTE försöka mig på. Det är ett solklart brott mot EB's medlemsvillkor och du riskerar att bli av med kontot.

Jag skulle säga att det är riskfritt att försöka så länge det inte är satt i något system. Som du skriver så är det ju OK att uppgradera någon annan med sina egna poäng vid gate, så därav orimligheten i att man skulle bli avstängd för att försöka göra det via Plusgrade när man samtidigt också kan visa upp att man ämnar resa samma flight (på annan biljett själv). Visst, det är emot reglerna att registrera sitt EB på annan person, men hur många vet om den regeln. Se bara till att lägga tillbaka hennes nummer vid incheck. Jag hade provat. Finns andra bolag /program att byta till/att resa med om de skulle orka gå på en frekvent kund i detta case.
 
Toppen