Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Förra vecka, när jag var på Sardinien, passade någon på att köpa festivalbiljetter och ladda bensinkort och kontantkort för ca 20K, festivalbiljetter är poppis ;-), på MedMera kortet.

MedMera använder inte 3D Secure, vilket innebär att om någon tar kortuppgifterna till ett 3D Secure skyddat inköpsställe så går det igenom. I mitt fall så gick första transaktionen inte igenom för de trodde den var fake, men när 3DSecure användes så gick det bra. Kanon programmering av säkerhetsalgoritmerna...;-)

Nice touch var att de avslutade köprundan med att skänka 100 spänn till Rädda Barnen ;-)

MedMera hanterar ärendet bra och försäkrar mig att jag inte behöver betala någonting naturligtvis.

Dock har alla andra (Amex, SAS Amex, SAS Eurobonus, BA Visa, ICA MC och några till) alltid letat rätt på mig tidigt för att verifiera misstänkta transaktioner. MedMera hade av någon okänd anledning missat det, fastän de säger att de såg att transaktionerna troligtvis var bedrägeriförsök.
Liten uppdatering, nu har Coop tagit bort transaktionerna. Poängen är dock kvar, men det är ju inte någon metod jag skulle rekommendera för att samla poäng
 

Valley

Medlem
Men herre gud! Jag hade ingen aning om att Telia lämnade ut sina e-legg på det där viset! Utan säker verifikation av den som får e-legitimationen är den ju värdelös!

Blir inte minsta förvånad. Telia måste vara ett av de sämsta bolagen som existerar vad gäller tekniska lösningar, support, kundvård, you name it.
 

Johanna

Medlem
En gång på Bangkoks flygplats. Jag köpte lite godis till mina medarbetare. På morgonen dagen efter handlade jag mat på Vivo. Sen kom det ett brev tror jag från Amex. Någon hade handlat på kortet i Bangkok och dom hade spärrat det. Kändes mycket tryggt och det var inga problem att få tillbaka pengarna.

Då lärde jag mig att ringa till dom innan jag åkte på turnéer mellan länder för att informera om mina äventyr. Ville inte stå på någon öde plats med spärrade kort.
 

kaktusen

Medlem
Det har hänt ett par gånger på mina AMEX men det var inga större belopp. Amex Fixade allting på nolltid. Det har dock inte hänt sedan man införde chip. Jag har rest en hel del i högrisklandet för skimning, USA, men inga problem efter att chip och pin infördes. Har även varit mycket i Mexico men aldrig haft problem.

I och med att vi ofta är utomlands flera månader i taget så brukar AMEX bli lite stressade efter en vecka efter många transaktioner. Har blivit några sms. Numera ringer jag alltid i förväg och förvarnar om resan. Fungerar toppen.
 

skogis

Medlem
Två köp (på svenska elektronik-/telefonibutiker på nätet) på totalt knappa 25 000 kronor hade gjorts med mina kortuppgifter (Coop MedMera Mer) natten mellan 7-8 augusti. Kortet hade jag kvar i plånboken. Ringde kundtjänst på Coop MedMera Bank direkt på morgonen den 8 augusti och tjejen jag pratade med var väldigt effektiv och hjälpsam, kortet spärrades direkt och ersättningskort plus blanketter för att reklamera köpen kom två dagar senare (separata försändelser). Polisanmälan gjordes enkelt via formulär på polisen.se.
Det ena köpet hävdes innan det kunde bokföras och idag fick jag tillbaka de dryga 8000 som dragits för det andra köpet.
Mycket nöjd med hur Coop hanterat detta och numera använder jag spärren för utlands- och internetköp som slås av och på via inloggat läge på coop.se.

Har precis blivit utsatt för liknande, förra veckan blev med mera kortet skimmat på 8595:- där någon köpt telefon med kortuppgifterna. Allting kommer att lösa sig och polisanmälan är upprättad. Det kluriga är dock att kortet bara användts till att betala mat på Coop, hyran på betalo och ett hotell på booking.com via hemdatorn.

Hur fasen kan kortet ha blivit skimmat? och är det samma bedragare?

Har Coop större problem än poängregistreringar med sina kort?
 

Valley

Medlem
Har precis blivit utsatt för liknande, förra veckan blev med mera kortet skimmat på 8595:- där någon köpt telefon med kortuppgifterna. Allting kommer att lösa sig och polisanmälan är upprättad. Det kluriga är dock att kortet bara användts till att betala mat på Coop, hyran på betalo och ett hotell på booking.com via hemdatorn.

Hur fasen kan kortet ha blivit skimmat? och är det samma bedragare?

Har Coop större problem än poängregistreringar med sina kort?

Skulle tro att någon av dessa inte håller sig med världens bästa säkerhetslösningar.
En gång i världen var det väl den lilla kooperationen som skrev ut hela ens kortnummer på kvittona.
Finns ju också de människor som har tillgång till databaser som kanske inte har rent mjöl i påsen.

Har själv ganska nyligen kommit över ett branschrelaterat medlemsegister över inköpare för min bransch. Någon gjort något litet galet så det vid rätt sökord på nätet blir tillgängligt för nedtankning. Går jag in på normalt sätt och försöker blir det stennobben
 

RobeAnJa

Medlem
Hur fasen kan kortet ha blivit skimmat? och är det samma bedragare?

Har Coop större problem än poängregistreringar med sina kort?

Jag pratade med en kvinna från säkerhetsavdelningen på Coop Med Mera Bank när detta hade hänt mig, och hennes första fråga var om jag varit utomlands nyligen. Enligt henne så sker skimning typ 8-9 ggr av 10 utomlands och sedan säljs uppgifterna. Jag var visserligen utomlands i somras men använde bara det aktuella Coop-kortet två gånger där, och då på stora välkända ställen med kortläsare framme vid kassan. Det är ju omöjligt att veta men min känsla är inte att jag blev skimmad utomlands.
 
Hade mitt första bedrägeriförsök på mitt Amex i dag. Någon försökte beställa flygbiljetter på Jetblue för 20k på det.Tack och lov verkade Amex antibedrägerialgoritm inse att jag aldrig skulle flyga med en LCC och spärrade transaktionen omedelbart.. ;)

Irriterande att behöva byta kort (finns ju reggat på några ställen, t.ex. Uber och liknande), men tack och lov har jag ett extrakort hemma, så det blir ändå ett begränsat problem.
 

Trox

Medlem
Amex fraud messade mig i natt om misstänkt aktivitet på mitt konto. Lyckligtvis hade inga köp gått igenom. De verkar ha hyfsat bra algoritmer för att upptäcka avvikande transaktioner.

Men, ska man vara extra uppmärkasm på aktivitet på sina övriga kort när ett kort blivit kapat?
 

GreatGuyAndy

Ny medlem
Det blev min tur i torsdags! Jag hade precis landat på Arlanda och väntade på nästa flyg till Hongkong. I Sky City försökte jag och sambon köpa lite fika med mitt Skandiabanken VISA. Köpet nekades och betalterminalen uppmanade personalen att ringa banken. Jag betalade med ett annat kort istället och ringde själv banken, som upplyste mig om att kortet spärrats eftersom jag använt det någonstans där det blivit skimmat. Inga obehöriga köp hade gjorts, men där stod jag en timme innan flyget skulle gå utan det betalkort som jag planerat att använda under hela resan. Den trevliga tjejen ursäktade det och sa att jag skulle fått ett sms med information om det, men att de inte hunnit skicka ut det än.

Nu sex dagar senare väntar jag fortfarande på sms:et och ersättningskortet.
 
Toppen