Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

RobeAnJa

Medlem
Två köp (på svenska elektronik-/telefonibutiker på nätet) på totalt knappa 25 000 kronor hade gjorts med mina kortuppgifter (Coop MedMera Mer) natten mellan 7-8 augusti. Kortet hade jag kvar i plånboken. Ringde kundtjänst på Coop MedMera Bank direkt på morgonen den 8 augusti och tjejen jag pratade med var väldigt effektiv och hjälpsam, kortet spärrades direkt och ersättningskort plus blanketter för att reklamera köpen kom två dagar senare (separata försändelser). Polisanmälan gjordes enkelt via formulär på polisen.se.
Det ena köpet hävdes innan det kunde bokföras och idag fick jag tillbaka de dryga 8000 som dragits för det andra köpet.
Mycket nöjd med hur Coop hanterat detta och numera använder jag spärren för utlands- och internetköp som slås av och på via inloggat läge på coop.se.
 
En bekant till mig blev skimmad på ca 17.000 för ett par månader sedan, en hel del pengar. Att han dessutom är ung student gjorde inte saken bättre. Varför orkar människor hålla på på det viset? Bara trist.
 

lowflyer

Medlem
Har absolut blivit skimmad!

Det köptes flygbiljetter även i mitt fall och diverse klädinköp på nätet gjordes.

Vi var helt överens SEB SAS Mastercard och jag om vad som var mitt och vad som var fuffens så allt löstes väldigt smidigt genom att jag bestred fuffens-posterna och så löste sig allt...

Men fy vad vanligt detta är!

Och nu kommer alla identitetskapningar som ingen verkar orka bry sig om att fixa.
Tydligen jättevanligt!
Det innebär en hel del problem för den drabbade.
 
Betalkortet är maskat, såsom ett vanligt kvitto.
Har kollat med amex och inga skumma köp har gjorts/försökts och jag har bytt lite lösenord här och där:)

Okej, det var ju skönt. Klokt att byta lösenord lite överallt. Har hört om folk som enbart byter lösenord på sidan som blivit hackad. Men inte så smart om du frågar mig ;)
 

agehall

Medlem
Varför orkar människor hålla på på det viset?

För att det är trivialt att generera kreditkortsnummer och/eller skaffa de uppgifter man behöver.

Och nu kommer alla identitetskapningar som ingen verkar orka bry sig om att fixa.
Tydligen jättevanligt!
Det innebär en hel del problem för den drabbade.
Ja, dessa är rätt jobbiga. Det är trist att det ska vara så enkelt att ta över någons identitet. Man kan ju hoppas på att vi i Sverige i framtiden förlitar oss mer på BankID och liknande system för att verifiera identiteter - det skulle göra det mycket jobbigare att sno någons identitet.
 

brykthed

Medlem
Upptäckte att ett hotell i Milano som jag bodde på i juni dragit ytterligare en natts avgift på 170 euro i slutet av juli… Efter flera mail fick jag till slut svar att det skett ett misstag och att återbetalning skulle ske "asap". Men efter ytterligare en vecka har jag fortfarande inte sett till några pengar, så jag har anmält det till kreditkortsföretaget.
 
Toppen