Ønsker du å starte reisen fra Norge på best mulig måte, altså ombord i First Class, er det kun et alternativ, nemlig First Class hos Emirates, som daglig flyr mellom Oslo og Dubai – og videre ut i verden. I dag feiret Emirates 5 års jubileum for sin suksessrike rute.

2.september 2014 gikk startskuddet for Emirates sin Oslo-Dubai-rute som i løpet av disse årene har fraktet hele 840.000 passasjerer mellom de to destinasjonene. Ikke minst har ruten også sørget for at 61 tonn laks har blitt eksportert.

–Fem år flyr veldig fort – og kanskje enda fortere når man føler det man jobber med skaper verdi for mange. At vi sammen med gode partnere kan bidra til at den store verden enkelt kan komme til Norge føles som en bonus. Men det som gjør meg ekstra stolt er å kunne bidra til å realisere folks drømmer og ikke minst å kunne aktivt bidra til den reisen den norske laksen gjør ut til millioner av hjem i hele verden, sier Terje Grue, norgesjef i Emirates.

Vi er stolte av å ha vist nordmenn gjennom de siste fem årene hvordan det er å «Fly Better», sier Grue.  Og i dag, hadde han ekstra god grunn til å si dette siden Gardermoen ble begunstiget med besøk av et av selskapets Boeing B777-300ER fly med deres nyeste First Class produkt. Grue forteller at selskapet fra tid til annen har benyttet noen av disse maskinene som har det nyeste First Class produktet ombord. Normalt benyttes disse til destinasjoner som Maldivene og Tokyo, men av og til kommer de også på et aldri så lite Norgesbesøk. Flyene med dette produktet ombord kalles for «The Game Changer». The Game changer er et Boeing 777-300ER og blir omtalt som en «game changer» på grunn av sine unike suiter på First Class – utviklet i samarbeid med Mercedes-Benz. Med fullstendig avlukkede rom, skyvedører fra gulv til tak og opp til 12m2 med boltreplass, er suitene designet for å gi maksimal komfort og privatliv på reisen. Setene kan legges helt flatt til en komfortabel seng, i tillegg til at de kan stilles inn i «Zero-gravity»-modus – inspirert av teknologi fra NASA, for å gi følelsen av å være vektløs under flyvningen. Setekonfigurasjonen er 1 – 1 – 1 og plassforholdene rause for å si det forsiktig. Dem som sitter i midten har faktisk tre vinduer i suiten i sin selv om det egentlig er en midtgang utenfor. Takket være kameraer på utsiden av flyet vises høyoppløst livebilder fra utsiden av flyet i de virtuelle vinduene. Det hele er overraskende nær «the real deal». Og absolutt en kul detalj. I Suiten har man også mulighet til å kontakte betjeningen ved et eget «calling-system) med valgfri livebilder fra suiten. Crewet som tar hånd om de seks passasjerene ombord består nemlig av to til tre personer, noe som betyr at man nærmest har en personlig butler disponibel gjennom hele flyturen.

– Vi er godt fornøyd med ruten mellom Oslo og Dubai så langt og vi tjener penger på den, sier Terje Grue. Emirates er i dag det eneste selskapet som også tilbyr First Class fra Oslo, og selv om det bare er 8 seter (6 seter med det nye produktet) er ofte de fleste av disse sammen med 42 Business Class-seter solgt.

– Hvem er First Class kundene?

Det er både forretnings- og privatreisende, men det er lite corporate reisende. Vi ser at reisepolicyen i mange norske selskaper ikke tillater First Class, og ofte ikke Business Class, men en forsiktig økende andel gjør det nå fordi vi har jobbet med å fortelle markedet at et Business Class produkt ofte kan være svært hyggelig priset. Vi ser også i økende grad at private velger seg First Class – fra dem som er nygifte og skal på en flott bryllupsreise, eller igjen andre som har spart for å unne seg opplevelsen av uovertruffen service som begynner med at man blir hentet med en luksuriøs privatbil på sin hjemmeadresse før turen går mot Oslo Lufthavn, smiler Grue og fortsetter; – en annen fellesnevner for denne gruppen er at verdsetter god mat, godt drikke, design og rett og slett det gode liv, sier han videre

Flyselskapet serverer mat som er inspirert av regionene i rutenettverket deres og norsk laks er selvsagt å finne på Emirates meny. Flyselskapet serverer årlig 170 000 måltider på ruten mellom Oslo og Dubai, og måltidene er inspirert av nordiske ingredienser og den skandinaviske profilen.

I dag skal 5-årsjubileumet feires, men Terje Grue har en klar plan for veien videre for Emirates Norge.

– Emirates skal fortsette å utfordre bransjen, vi skal levere markedsledende produkter og ikke minst fortsette med fokus på kvalitet og service. Vi markerer fem flotte år på ruten via Dubai til hele verden, og ser frem til å yte topp service, komfort og minneverdige reiseopplevelser i mange år fremover, avslutter Grue som for øvrig ikke har merket nevneverdig til flyskam.

Her er noen bilder fra First Class:

First Class Emirates Boeing 777-300ER (2) First-Class-dining First-Class-fully-enclosed-private-suites First-Class-fully-flat-bed 2 First-Class-zero-gravity-position (1)

They liked this shot for the corridor but I think it might be a bit too bright. Use you judgment

Her er noen bilder fra Business Class:

P1060076 P1060081 P1060070