Det er snart ett år siden SAS kuttet ut business class innen Europa og erstattet de tidligere klassene med to nye -SAS Plus og SAS Go, den kanskje største endringen som har blitt gjort siden business class ble introdusert på 80-tallet. Allerede fra start var det en plan om å utvikle konseptet de kommende månedene, og i dag kan vi avsløre resultatet og detaljene i SAS´ nye cateringkonsept som trer i kraft 30.mars.

 Harmonisering av produktene, tydeligere skille mellom klassene og bedre produkt i SAS Plus. Det er disse tre elementene som ligger til grunn for de endringer som nå gjøres. Flyr man i dag SAS Go fra Oslo til f.eks. Trondheim, København, London og New York møter man fire ulike konsepter der visse elementer inngår og i blant ikke. Ytterligere forskjeller kan man oppleve når man sammenligner Sverige, Danmark og Norge. Dette skaper utydelighet og forvirring for de reisende. Ved å harmonisere produktene skal dette ryddes opp i og det skal være en rød tråd i hva det innebærer å reise i henholdsvis Go eller Plus. I 2013s siste måneder deltok 5.000 personer i en undersøkelse som viser dessuten at få savner business class produktet innen Europa men at et flertall ønsker seg et bedre produkt SAS Plus, hvilket SAS nå forsøker å imøtekomme.

Vi i Businessclass.no oppsummerer endringene her:

Forbedret mat i SAS Plus med treretters måltid på Europalinjer

SAS-New-Dinner-Meal-pres.-EU-March-30_14

Det er i SAS Plus de største forandringene skjer og mye er til det bedre. SAS Plus skal bli bedre og skilles mer fra SAS Go. En av de viktigste nyhetene er at et ordentlig måltid gjeninnføres ombord. Med forrett, hovedrett, dessert og ikke minst varmt brød. Dette kommer til å tilbys på alle Europa flyvninger med avgangstid etter klokken 16:00 (med unntak av noen kortere linjer). Konseptet er ikke helt ulikt hva Economy Extra var tidligere, men i følge SAS handler det om et bedre måltid enn tidligere.

På flyvninger med avgangstid før klokken 09:00 tilbys som tidligere gratis frokost. Og på flyvninger etter dette tidspunktet finnes cafékonseptet med mulighet til å velge seg varer fra trillevogna. På Europalinjene finnes det som før smørbrød, salater og wraps (samt ordentlig måltid etter kl. 16:00) mens fokus på innenriksruter og intra Skandinavia er på drikkevarer og snacks. SAS´ undersøkelse viste videre at det er på de lengre Europarutene at passasjerer ønsker et ordentlig måltid – da fortrinnsvis sent på dagen. Derfor blir 3-retteren først tilbudt etter klokken 16:00. Relativt få bestiller også smørbrød på de kortere flyvningene og derfor fokuseres det på drikkevarer og et snackssortiment.

 SAS-New-Salad-pres.-EU-March-30_14

Et fullt drikkesortiment kommer fortsatt å finnes ombord. Dog virker det ikke som det finnes planer for å gjeninnføre Champagne-serveringen innen Europa. Men Snorre Andersen som er ansvarlig for ombordproduktene hos SAS, sier til Businessclass.no at inneholdet i cafésortimentet er noe som løpende evalueres.

En hyggelig nyhet er det at alkholholdige drikker vil inngå i SAS Plus på innenriksflyvninger. En annen nyhet er at ordentlige glass innføres i SAS Plus innen Europa – og det er samme type Orreforsglass som man tidligere benyttet i SAS business class og som fortsatt benyttes i nevnte klasse på langrutene.

Champagne før avgang og nytt matkonsept på langrutene

En etterlengtet endring for mange reisende i business class er at Champagnen gjeninnføres som velkomstdrink i SAS Business. I samtlige klasser på interkontinentale flyvninger kommer dessuten matkonseptet å gjøres om med nye menyer og en oppgradert presentasjon av maten. Menyene gjøres om i samarbeid med de ulike cateringkjøkkene på destinasjonene. En «smuglansering» av dette har allerede vært forsøkt på ruten til Tokyo og tilbakemeldingene har vært ubetinget positive. Det er dog ingen revolusjonerende forandringer som gjøres, men en rekke mindre grep den frekvente reisende vil merke.

Alkohol til salgs i SAS Go og nytt frokostkonsept

Det er i SAS økonomiklasse eller SAS Go som det heter nå som det blir endel forandringer. Passasjerer som reiser interkontinentalt i SAS Go til f.eks. USA eller Asia har tidligere fått en øl eller et glass vin til maten uten kostnad mens øvrige alkoholholdige drikker har kostet penger. I det nye konseptet kommer all alkohol til å måtte kjøpes. En alkoholfri drikk inngår uansett i hvert måltid. Men ønsker man et glass vin til maten eller avec til kaffen må dette kjøpes. Denne ordninger trer for øvrig i kraft i morgen 1.mars.

På flyvninger innen Europa inngår fortsatt kaffe, te, vann samt en avis ved gaten. Det som derimot forsvinner er gratis frokost på innenriksflyvninger. Fra 30.mars vil dette kun være for dem som reiser i SAS Plus.

På den positive siden får frokosten en ansiktsløfting med et helt nytt design og en mer tiltalende innpakning. En harmonisering mellom landene vil også skje. Eksempelvis på norske innenriksruter kommer frokostboksen å bli betydelig bedre enn den som tilbys i dag. Til og med Müslien kommer tilbake – noe mange reisende har etterspurt.

 K1169A13_Sas_Frukost-327

Begrenset servering på korte ruter

Kjernen i det nye konseptet ligger i harmonsisering. SAS vil bort fra lange matriser der man skal forsøke å tyde hva som inngår ombord i rett klasse og på riktig rute. Dog kan det være greit å nevne at noen ruter fortsatt har begrenset servering ombord. Det handler da eksempelvis om utelukkende servering i Plus og ikke salg i Go eventuelt en enklere frokost på morgenen i form av en frokostpose – dette rett og slett på de rutene hvor tiden ikke strekker til. Eksempler på dette er Bergen-Ålesund, Oslo-Kristiansand og Trondheim Ålesund for å nevne noen.

JACOB MOLIN