I dag var det premiere for Singapore Airlines nye rute mellom Singapore og New York.  Turen til New York tar 18,5 time og betjenes av Airbus A350 ULR (Ultra Long Range) som er designet for best mulig komfort om bord for de totalt 161 passasjerene.

Flyet tok av fra Changi Airport i Singapore ca. Klokken 18:00 norsk tid og er i skrivende stund på god vei mot New York. Ruten de følger går omtrent rett over Nordpolen (Polar Route). Men de kan eventuelt også fly North Pacific Route (NOPAC) hvor de flyr østover fra Singapore, passerer øst for Japan og krysser USA, men denne er ca. 11 prosent lenger i distanse. Den såkalte Atlantic Route følger ”vanlig” rute til Europa for så å krysse Atlanterhavet. Denne er ”bare” 7 prosent lenger.

Singapore Airlines har fått verdens første Airbus A350- 900ULR (ultra-long-range) levert til verdens lengste flyreise. Den nye Airbus A350-900 ULR har en oppgitt kapasitet på 16.700 km – eller over 20 timer non-stop i luften. Turen mellom Singapore og New York er dog ”bare” 15.341 kilometer. Det finnes to klasser om bord – Business Class og Premium Economy – sjekk vår test av Premium Economy her – med henholdsvis 67 og 94 seter. I alt 161 seter. Til sammenligning leveres en ”normal”  Airbus 350 med 300 seter i tre klasser. Flyet er videre modifisert for å bære totalt 165.000 liter drivstoff, dvs. 24.000 liter mer enn en vanlig A350. Som øvrige A350 er flyet bygget i karbonfiber og komposittmaterialer som sørger for lav vekt og høy styrke.

Men hvordan fungerer det å være om bord i i et fly i lite døgn? Selv har Singapore Airlines lagt opp følgende løp. Fra Singapore ser selskapet for seg først at middag tar et par timer, etterfulgt av 8 timers søvn, en times frokost og så 5 timer med jobb eller avslapning før en 2 timers lunsj før man kommer til New York. På returen er motsatt – man starter med 2 timers lunsj og jobber seg gjennom det hele før 2 timers frokost før ankomst i Singapore. Uansett hvordan man ønsker å disponere tiden om bord, er det rikelig med tid til alt. Singapore Airlines har også skreddersydd matserveringen om bord, og i samarbeid med Canyon ranch som driver en rekke velværesteder i USA. Her får man med andre et måltid tilpasset velvære om bord.

20180725_SIA_CanyonRanch_Chicken_006[1]

20180725_SIA_CanyonRanch_LoxEggsBenedict_024 rotated

Airbus A350-900 ULR er designet for økt komfort. Selve flyet er både bredere og ikke minst høyere under taket for å skape mer romfølelse. Vinduene er noe større og et eget lyssystem ”mood light” skal sørge for å tilpasse kabinbelysningen gjennom den lange flyturen slik at jetlag reduseres mest mulig. Flyet har i likhet med en vanlig A350 også et luftsystem som sørger for at luften om bord alltid er ren og sunn. Dessuten er kabintrykket mer likt ”norsk hyttehøyde” enn toppen av Galdhøpiggen, noe som betyr at man ikke blir så utmattet på den lange turen. Vi har selv fløyet med Singapore Airlines A350 flere ganger og kan skrive under på at forskjellen er merkbar.

JCL overview

JCL Bed

JCL side view

Som andre A350 er Business Class konfigurasjonen 1 – 2 – 1. Med 23 seter i fremre kabin og 44 i bakre kabin. Bakerst finnes Economy Extra setene i en 2 – 4 – 2 konfigurasjon. Toaletter finnes bak fremre Business kabin og mellom Premium Economy og Business og helt bakerst. Og vårt tips er å velge fremre kabin for minst mulig gjennomgangstrafikk og ro dersom du ønsker en virkelig lang natt i selskapets komfortable Business Class sete. Les om vår test av Business Class hos Singapore Airlines her.

PEY overview[1]

PEY recline

De to første A350-900ULRs vil gå i rute mellom Singapore og New York. Fra den 2. november starter Singapore Airlines også opp en non-stop rute mellom Singapore og Los Angeles.

Med leveransen av den første A350-900ULR har Singapore Airlines nå 22 A350- 900 i sin flyflåte. 45 flere er bestilt – inkludert ytterligere seks av typen ULR.

Singapore Airlines har tidligere forsøkt seg på samme rute, i perioden fra 2004 til 2013. Men grunnlaget forsvant med høye oljepriser og lav etterspørsel. Og deres daværende Airbus A340-500 ble levert tilbake til Airbus da de rett og slett ikke greide å forsvare inntektene de fikk på ruten.

 

Slik er flytidene:

SQ22 – Singapore – New York

– avgang kl. 23:35

– ankomst kl. 06:00 +1

– beregnet flytid 18:25

 

SQ21 – New York – Singapore

– avgang kl. 10:45

– ankomst 17:30 +1

– beregnet flytid 18:45