SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan nye Business Class Bangkok-Hong Kong -Et flyselskap som har blitt forbedret

Bakgrunn

SriLankan er Sri Lankas nasjonale flyselskap som har base i ColomboBandaranayke flyplass. Flyselskapet kan virke fjernt for oss skandinaver, men snart vil de bli langt mer interessante når de til våren blir med i One World Alliance. SriLankan har tidligere flydd med en rekke forskjellige stoler og kabinkonfigurasjoner. For drøyt to år siden fikk de på plass et fullverdig forretningsklasseprodukt som nå tilgjengelig på selskapets Airbus A330. Vi dro til Asia for å teste dette på et fly fra Bangkok til Hong Kong, en av Srilankans såkalte fifth freedom-ruter.

På flyplassen

Dagens reise begynte dramatisk fordi min taxi ble påkjørt på veien mellom sentrum av Bangkok og Suvarnabhumi. Skaden var overkommelig og vi kunne relativt raskt reise videre mot flyplassen, heldigvis hadde jeg en god margin om dersom noe skulle skulle gå galt.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

 

SriLankan brukte innsjekkingsområde S, og hele fem skranker var åpne for den tidlig ettermiddagsflighten til Hong Kong. Innsjekkingsområdet var helt tom da jeg kom 2,5 timer før avgang, og jeg ble umiddelbart sjekket inn på business-skranken av en vennlig ung kvinne. Innsjekkingsprosessen var veldig grundig, og hun ønsket å se kredittkortet jeg hadde betalt med, og returbillett fra Hong Kong ettersom jeg reiste på en enveisbillett. Sistnevnte viste seg å være til min fordel ettersom jeg skulle reise videre fra Hong Kong fem timer senere på en separat billett, og etter noen tastetrykk ble vi enige om å tagge bagen min hele veien, til tross for at jeg hadde to separate billetter på to forskjellige flyselskaper. En blå SriLankan prioritetstag var festet til bagasjen min og jeg fikk ombordstigningskort med mine forhåndsbestilte seter 02A og lounge-invitasjon til Louis Tavern lounge. Til og med et fast track-kort ble skrevet ut, noe som betydde at jeg ikke trengte å stå i kø på den vanlige sikkerhetskontrollen, så alt gikk veldig raskt uten å måtte vente.

Etter mange besøk i Bangkok er jeg godt kjent med de ulike Louis Tavern lounger og valgte  uten vanskeligheter den i G-piren som er både den største og fineste. Mat og drikke er ganske lik i de fleste Louis Tavern lounger og alle tilbyr gratis trådløs internettilgang men loungen i G-piren vinner på størrelse, interiør og fasiliteter.

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok (BKK), Gbryggen (Gate 2)

Loungen er anmeldt separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungen under loungeanmeldelser.

 

Lounge: Louis Tavern CIP Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), G-piren (Gate 2)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Det innkommende flyet var litt forsinket fra Colombo og de ​​forventet en liten forsinkelse flyet til Hong Kong. Som vanlig sto det «Go to gate» tidligskjermen, men da jeg passerte loungeresepsjonen på vei mot gaten, informerte en kvinne meg om at det ville bli en forsinkelse av boardingprosessen, og at jeg kunne sette meg igjen. Hun fulgte med på hvilket fly jeg skulle videre med, og hadde allerede tatt kontakt med gaten som skulle ringe når det nærmet seg. Dette var en veldig imponerende gest, både at hun husket meg og hvor jeg skulle, og spesielt med tanke på at dette var om en tredjepartslounge som håndterer mange flyselskap og passasjerer. Senere viste det seg at jeg var den eneste premiumpassasjeren som skulle til Bangkok, som selvfølgelig gjorde alt litt enklere.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Femten minutter senere, valgte jeg frivillig å til gate G2 som lå på motsatt side av loungen. Ombordstigning for økonomiklassen var nesten komplett, men de ba meg vente et minutt ved gaten ettersom de ennå ikke var ferdig med renhold og catering i business class.

Til slutt kunne også jeg kunne ombord via en egen dør ved gaten og via den fremste inngangen som førte direkte inn i businesskabinen. Kabinpersonalet slet fortsatt med forberedelsene for avreise og velkomsten ble derfor ganske fraværende, som jeg senere innså at de ikke var helt fornøyd med. Førsteinntrykk av kabinen var likevel positiv, dette her var noe helt annet enn da jeg dro med SriLankan sist gang hvor jeg ble møtt av en heller shabby Airbus A340 som SriLankan hadde overtatt fra et italiensk flyselskap.

 

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Ved sete mitt ventet to puter og et teppe, og kort tid etter at jeg antok min plass ble jeg tilbudt en velkomstdrink, et utvalg av champagne, vann eller appelsinjuice. Et glass med bobler måtte det bli, og til og med påfyll før avreise. Ingen aviser ble tilbudt i kabinen. Kort tid etterpå kom også flyturens purser forbi og hilste, en veldig fin og entusiastisk mann som het Farih som håndhilste og presenterte seg, og håpet at jeg ville trives ombord.

Både bakkepersonell og kabinansatte jobbet så raskt at vi kunne forlate gaten 25 minutter etter tidsplanen og lettet fem minutter senere mot Hong Kong. Før de startet så viste de en sikkerhetsvideo på alle skjermer og SriLankan utvilsomt ha de søteste sikkerhetsvideoen jeg har sett på noen av de 88 flyselskapene som jeg har testet. Definitivt ikke hva jeg hadde ventet meg.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

 

 

 

 

Setet

SriLankan har tidligere flydd med en rekke stoler og kabinkonfigurasjoner avhengig av rute og flytype, og i noen tilfeller basert på hvem som har eid flyet tidligere.  At SriLankan nå har utviklet en helt egen stol og kabindesign er i seg selv en fordel slik at man vet hva man kan forvente.

I det store og det hele har de har gjort det bra med den nye stolen som er moderne, og som har utmerket benplass. Stolen er i lysebrunt skinn med detaljer i lyseblått og øvrig kabininteriør er i grått. Airbus A330 fly er det bare tre rader med business class i en 2-2-2 konfigurasjon, og totalt 18 seter, og de fleste flyselskap ville nok trolig presset inn en ekstra rad. Rikelig plass til bena gjør også at setet kan være fullt horisontalt flatt i nedfelt posisjon, uten noen form for spesiell konfigurasjon.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Jeg prøvde å felle ned stolen og den føltes behagelig å sove i, og med akkurat  myk nok overflate. Man fikk bare tilbudt, som jeg sa, et lite teppe til å trekke over seg, i alle fall på denne flyturen. Personlig foretrekker jeg en ordentlig dyne når jeg skal sove komfortabelt. Å hvile i stolen i en mellomstilling var imidlertid noe mindre behagelig da hele setekonstruksjonen gikk litt opp over fra sin normale posisjon, som det føltes rett og slett litt rart.

 

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Stolen hadde også en rekke oppbevaringsmuligheter med lagringsplass for alt fra vannflasker til sko og lesestoff. Dette i seg selv var positiv men de kunne ha laget et bedre design. Det ble rett og slett litt for mye hyller og holdere som stakk ut overalt, noe som påvirket det generelle inntrykket av kabinen. Utformingen hadde blitt mye bedre om de hadde bygd inn lagringsmuligheter i setekonstruksjonen og i tillegg investert i litt mer avstand til hver passasjer.

Vi var bare to passasjerer i business class på denne flyturen. Jeg og en amerikansk mann som satt på 02K som reiste hele veien fra Colombo til Hong Kong. På raden bak satt fire personer som jeg senere forsto var kabinpersonalet som enten hadde jobbet til Bangkok eller som skulle jobbe på returreisen. De var veldig diskret og det var ikke før langt inn i flyturen at jeg faktisk forsto at de var flyselskapets ansatte.

Underholdningssystem

Oppe i luften slo jeg Srilankans underholdning som var ultramoderne med et godt utvalg av filmer. Ikke bare fra engelsktalende land men også filmer på for eksempel fransk, tysk, italiensk, russisk, kinesisk og malaysisk. Underholdnings-systemet hadde også et greit utvalg av dokumentarer, en rekke spill og et flykart, som av en eller annen grunn ikke ville fungere ordentlig den flyturen. Underholdnings-systemet var kanskje ikke spektakulær sammenlignet med hva andre flyselskaper, men generelt var det godt og fremfor alt, det føltes veldig nytt og moderne.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

 

Hodetelefoner manglet på min stol da jeg kom om bord, jeg måtte be om dette. Dette ble løst raskt da jeg gjorde de ansatte oppmerksomme på dette. Hodetelefonene var ganske enkle og ikke på linje med de støydempende hodetelefoner som mange andre operatører tilbyr i sine premium kabiner. Bildekvaliteten var imidlertid mye bedre med en virkelig god skarphet og oppløsning.

Underholdnings-systemet navigeres med fjernkontrollen som finnes ved armlenet og navigasjonen ble gjort med en slags musefunksjon lik den som det fungerer vanlige datamaskiner. Stort sett hadde underholdnings-systemet vært en positiv opplevelse og overraskelse, om de bare kunne fikse bedre hodetelefoner.

Måltider

Menyen ble presentert allerede på bakken med et svært attraktiv design med en stor ananas på fremsiden og inneholdt både frokostmeny mellom Colombo og Bangkok, og lunsjmeny mellom Bangkok og Hong Kong. Menyen inneholdt også drikke og en separat teliste med ti forskjellige valg.

En rekke flyselskaper opererer på ruten Bangkok – Hong Kong som er en del av en lengre flytur fra for eksempel Midtøsten, Afrika eller Sør- Asia. Hva som tilbys på denne korte strekningen varierer veldig. Jeg har opplevd alt fra enkel snaks eller et enkelt varmt måltid, til en skikkelig tre-retters servert i business class. På SriLankan hadde de valgt det sistnevnte med cocktail og nøtter, etterfulgt av en skikkelig tre-retters lunsj. Lunsj besto av en forrett, fire valg av hovedrett og dessert .

Menyen inkluderte også et bredt utvalg av alkoholholdige drikker, spesielt sprit, likører og cocktailer. Imidlertid var det ingen detaljer om de forskjellige vinene som ble servert. Under «Wine» var det bare en kort kommentar » Et utvalg av røde og hvite viner fra et internasjonalt utvalg». Det samme med champagnen. Hvilken champagne som ble servert så jeg da flyvertinnen kom med flasken for å tilby påfyll. Det var Jean Pernet som er en ganske enkel champagne. Jeg antar at vin og champagne ikke er noe SriLankan fokuserer spesielt på.

Oppe i luften ble en lysegul duk lagt på bordet og en cocktail ble servert med en skål med nøtter. Jeg bestilte ytterligere et glass champagne.

Deretter ble bordet forberedt for lunsjservering. Ingen brett brukes i business class noe som alltid er et ekstra pluss. I stedet fikk kom flyvertinnen med alt serviset på et brett og ordnet en veldig korrekt og stilig borddekking med forskjellige retter og glass, sølvtøy, smør, og salt -pepperbøsse .

Forretten var en Thai-pomelosalat. Pomelo er en asiatisk frukt som smaker litt som grapefrukt og i kombinasjon med salaten og en Thai-inspirert saus, ga det forretten en veldig anderledes smak. Kanskje ikke noe som ble en favoritt for meg personlig, men helt klart gøy med noe nytt. Til hovedretten ble jeg tilbudt brød fra en kurv og samt påfyll av drikke. Jeg ba også om å få to skiver med hvitløksbrød.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Stilig presentasjon av hovedrett

Det fantes hele fire valg av hovedrett som er veldig bra for en flytur to og en halv time. De fire valgene var curry «laksa style» med reker og ris, Thaistyl kyllingbryst med ris og grønnsaker, biffgryte med gratinerte poteter, og et vegetarisk alternativ som var tofu og sopp med kinesiske vegetar-nudler. Jeg valgte kyllingretten som var veldig bra, akkurat nok krydret og med en imponerende presentasjon. Jeg ble også tilbudt mer brød og påfyll av drikke.

 

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Hovedretten

Til slutt ble måltidet avrundet med fersk frukt og dessert. Jeg ba om åbegge deler, og samtidig bestilte en kopp svart kaffe. Til dessert var en jordbærmoussekake.

Matserveringen var meget tilfredsstillende med god mat, interessante valg, samt en stilig og elegant presentasjon, dette kombinert med vennlig og svært imøtekommende service. I tillegg en tommel opp fordi de valgte ikke å bruke brett i business class, som krever vesentlig mer arbeid og koordinering for kabinpersonalet.

 

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

SriLankan Business Class Airbus A330 Bangkok-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Frukt og dessert

 

Service

Flyturen startet litt uinspirerende da ingen møtte meg ved inngangen da jeg gikk om bord. Alle var fortsatt opptatt med å prøve å gjøre alle forberedelsene og redusere forsinkelsen. Dette tror jeg var meget uønsket for det merket jeg på personalet. De anstrengte seg desto mer da vi kom i gang med turen.

I det store og hele var servicen svært vennlig og imøtekommende, og de gjorde virkelig sitt  beste med hyppig påfyll av drikke, og ga meg all mulig oppmerksomhet. All servering ble gjort fra elegante sølvfat. Purseren holdt også et øye med serveringen og kom senere bort under flyturen og spurte om maten og servicen hadde vært tilfredsstillende.

Ankomst

Like etter klokken 17 Hong Kong-tid startet innflyvingen og samtidig ble det tilbudt mer å drikke. Jeg bestilte et glass appelsinjuice å drikke. Før landing var det også et takk og farvelutrop mens kabinansatte kom inn i kabinen og gjorde en «waibukking» foran oss passasjerer. En meget vennlig og respektfull gest.

Været i Hong Kong var ikke av det beste med mye skyer og en del turbulens, men ga noen glimt av sentrum minutter før landing, inkludert en utsikt over Grand Harbour. Ved 17.25 landet vi, 15 minutter etter planen. Nok en gang ble den fremste døren i business class benyttet, hvor den entusiastiske purseren tok meg i hånden og personlig takket meg ved navn da jeg gikk forbi.

Vurdering

En veldig god flytur med god mat, god service, svært imøtekommende kabinansatte og en business-stol som er en klar forbedring i forhold til tidligere. Et litt bedre vinkart og et litt stiligere design av kabinen var det eneste som manglet. At SriLankan snart skal bli en del av de globale alliansene har jeg ingen som helst innvendinger mot.

4
Most popular / latest

  1. swede77

    Spännande med Sri Lankan, jag ahr alltid dragit mig för att boka detta bolag men denna rapport var en positiv överraskning.

  2. thomasn

    Finns inget bättre än att börja helgen med en kopp kaffe och ett bra reportage på BC. Tack Jacob!

  3. Jacob
    Lallarn

    Ser mycket trevligt ut! Men jag antar du menar Pomelo (alternativt Pompelmus) om citrusfrukten och inte Popelo?

    Pomelo ska det så klart vara.

  4. Lallarn

    Ser mycket trevligt ut! Men jag antar du menar Pomelo (alternativt Pompelmus) om citrusfrukten och inte Popelo?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×