South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways Business Class Johannesburg-Cape Town – Widebody i Sør-Afrika

Bakgrunn

South African Airways (i blant forkortet SAA) er Sør-Afrikas største flyselskap med hubb på OR Tambo-flygplatsen i Johannesburg. Flyselskapet trafikkerer et 40-talls destinasjoner med en flåte på 58 fly. Rutenettet er stort i Afrika men de flyr dessuten til de fleste kontinenter men har et stort fokus på engelsktalende land som Storbritannia, USA, Australia og India. South African Airways har vært medlem av Star Alliance siden 2004.

Ruten Johannesburg-Cape Town er den viktigeste innenriksruten siden den også fungerer som materrute til South African Airways og Star Alliance internasjonale rutenett i Johannesburg benyttes widebody fly visse tider på døgnet for å dekke etterspørslen.

Vi booket en av disse flygningene for å både teste South African Airways business class på Airbus A340-600 og servicekonseptet innenriks i Sydafrika.

På flyplassen

Jeg var kun i transit i Johannesburg, en forbindelse på tre timer mellom flygningene. Som på mange flyplasser rundt om i verden må man i Johannesburg hente ut innsjekket bagasje når man kommer fra en utenriksflight og skal reise videre innenriks.

Etter et hurtig besøk i South African Airways ankomstlounge for en etterlengtet dusj ble jeg svært overrasket over å finne transferdisear umiddelbart etter tollfiltret med mulighet til å sjekke inn bagasje for innenriksflygninger. Det fantes også en separat kø for  business class og gullkortinnehavere. Siden innenriks og utenriksterminalen ligger et godt stykke unna hverandre var det fint å slippe å bære tung bagasje.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways transfer check-in umiddelbart etter tollen.

Foto: Jacob Molin

En svært vennlig mann man tok hånd om innsjekkingen. Han spurte om jeg var fornøyd med min forhåndsbestilte sitteplass 06K og tagget kofferten til Cape Town med en oransje prioritetstagg. Han spurte også om jeg hadde noen verdisaker i den innsjekkede kofferten. Tyveri har forekommet på flyplassen, også blant bagasjepersonalet, selv om det har bedret seg endel de siste årene. Avslutningsvis ga han meg en hurtig beskrivelse om hvor jeg skulle gå og hvor jeg fant loungen.

Det var en overraskende enkel og ukomplisert spasertur til innenrikshallen. Ingen separat kø for premiumpassasjerer ved sikkerhetskontrollen men det gikk imponerende hurtig likevel

Loungen lå to etasjer opp med heisen rett til høyre etter sikkerhetskontrollen. Svært stilig og pent innredet lounge med et heftig Afrikainspirert design. Denne formiddagen fantes smørbrød og snacks for selvbetjening mens man ved den bemannede baren kunne bestille kaffe og drikker. Det var ikke mye folk, jeg bestilte en kopp kaffe og nøt utsikten gjennom panoramavinduene.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

South African Airways Baobab Business Lounge, Johannesburg

Foto: Jacob Molin

Lounge: South African Airways Baobab Premium Class Lounge Johannesburg O.R Tambo International (JNB), Domestic

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Flyet til Cape Town var forsinket hvilket skyldtes sent inkommet fly. Jeg tror flyett kom fra London på morgenen. Informasjonen var i begynnelsen litt dårlig men til slutt sa de at vi i premiumkøen kunne gå tilbake til loungen og at de skulle kontakte loungen når det var klart for oss å gå ombord.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Kaotisk ombordstigning med forsinkelser

Foto: Jacob Molin

Ombordstigningen startet til slutt klokken 10.15, ti minutter etter den ordinære avgangstiden klokken 10.05. Det var en bussgate som ble benyttet, gate E3, hvilket opplevdes ulogisk for et stort fly som en Airbus A340. Heldigvis var det ordentlig priority boarding via en separat dør med en separat buss for business class. Vi fikk senere vite at flyet var forsinket grunnet snøvær i Europa og at det grunnet forsinkelsen ikke fantes parkeringsplass ved innenriksterminalen.

Jeg ble en av de først til å komme ombord i den ganske romslige businesskabinen hvor jeg ble henvist til min plass 06K. Kabinen var South Africans eldste businesskabin i mørkeblått (de nyere har et beige design) men det som framfor alt gjorde intrykk var just rommeligheten.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Kabinen i South African Airways business class på Airbus A340-600

Foto: Jacob Molin

Aviser ble tilbudt før avgang, dog ingen velkomstdrink. Drøyt en time forsinket forlot vi Johannesburg med en flytid på en timme og 50 minutter.

Setet

På flyet, en Airbus A340-600, fantes 317 seter hvorav 42 i business class. South African Airways har ikke lengre første klasse ombord, derimot har de merkelig nok sin førstaklasslounge igjen i Johannesburg som nå er tillgenglig for platinummedlemmer i bonusprogrammet Voyager samt førstaklasspassasjerer hos andre selskap i Star Alliance.

Business class bestod av sju rader i en 2-2-2-konfigurasjon beliggende mellom første og andre døren. Benplassen var som nevnt imponerende og det bekrefter også de offisielle tallene med en benplass (seat pitch) på 73 tommer. Når setet legges ned blir det horisontalt flatt.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Setet i business class på Airbus A340

Foto: Jacob Molin

Kabindesignet var noe eldre i for det meste mørkblått og hvitt. Jeg foretrekker flyselskapets nye business class som oppleves vesentlig mer moderne og som har et mer attraktivt design. For øvrig var setet bekvemt og det var ikke noe å klage på angående komforten. På en kortere formiddagsflygning ble det aldri aktuelt å teste sovekomforten.

Mellom setene finnse et felles cocktailbord og der finner man også setekontrollemn hvor man kan regler setets funksjonalitet. Det finnes også en skjerm å felle frem for å få mer privatliv fra sin nabo dersom man ønsker det.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Setekontrollen

Foto: Jacob Molin

En bakside med den store benplassen var att det blea ganske langt frem til stelommen som egentlig var den eneste oppbevaringsmuligheten man hadde for personlige eiendeler. I praksis var det umulig å nå frem dit uten å løsne sikkerhetsbeltet og bøye seg frem.

Belegget til Cape Town var lav, drøyt 30 prosent, så det var svært godt med plass på flygningen.

Underholdningssystem

Normalt finnes et komplett underholdningssystem på Airbus A340-flyene men dette ble aldri slått på under flygningen. Cockpitkameraene viste starten de første minuttene av flygningen, deretter vistes bare flykartene. Skjermen fantes oppbevart mellom setene under cocktailbordet og måtte felles frem.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Skjermen i business class

Foto: Jacob Molin

Måltider

En enkel snack ble tilbudt til Cape Town som bestod av et smørbrød, enten med kjøtt eller et vegetar alternativ. Det fantes også en skål med frukt. Med en flytid på nestan to timer var dette en stor skuffelse, jeg hadde forventet meg noe mer omfattnde i business class og kanskje også noe varmt. Med den timelange forsinkelsen fløy vi dessuten presis ved lunsjtid.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Formiddagssnack

Foto: Jacob Molin

Alkoholfrie drikker, øl og vin ble tilbudt fra en serveringsvogn med to hvite viner og to røde. Jeg testet en Cabernet Sauvignon sammen med vann.

Vagnen siden enda en gang og da var også kaffen på plass.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Rødvin og vannflaske.

Foto: Jacob Molin

Service

Personalet gjorde sitt jobb men ikke mye mer. En kvinnelig flyvertinne forsøkte seg på small talk og fleiping. De øvrige gjorde ikke noe større inntrykk. Dette er underlig i et land hvor man vanligvis holder et høyt servicenivå innen turistnæringen.

Mitt generelle inntrykk rundt servicen på South African Airways er at den varierer en del og at servicen ganska mye handler om hvilken kabinpersonale man får på sin flygning.

Siden var det naturligvis overraskende med en så enkel servering, den snacksen som ble delt ut var noe jeg mer hadde forventet på økonomiklasse.

Ankomst

Svært vakker innflygning til Cape Town med hele byen, Atlanterhavskysten og berømte Table Mountain som passerte utanfor vinduet. Å sitte ved vinduet på høyre side er helt klart å foretrekkedersom flyet lander fra riktig side av byen. Været var dessuten helt perfekt.

South African Airways Business Class Johannesburg-Kapstaden

Utsikt mot Atlanterhavskysten og Cape Town før landning

Foto: Jacob Molin

Landing klokken 13.00, 45 minuter etter tidtabell, og denne gang kunne vi parkere ved terminalbygningen ved siden av to British Airways Boeing 747.

Ganske lang gang å gå til ankomsthallen hvor bagasjen kom omgående med prioritetsbagasje først. Dette fungerer nesten alltid perfekt i Sydafrika.

Vurdering

En høyst ordinær opplevelse som ikke kommer til å gå inn ihistorien. Svært hyggelig å fly widebody også på en kortere strekning med god komfort og utmerket benplass, men maten var vel enkel for business class og personalet opplevdes uinteresserte.

5
Most popular / latest

  1. rivalsons

    Lyckades få till en BA voucher i First med 380 till JNB för att sen flyga vidare med SA till Durban. Ser att man måste hämta ut incheckat bagage när man kommer från ett utrikesflyg och ska resa vidare inrikes.

    Finns dom här transferdiskarna direkt efter tullfiltret med möjlighet att checka in bagage för inrikesflygningar även när man ankommer med BA?

    Ska boka SA biljetterna JNB-DUR separat på nätet – någon som vet hur lång transfer man bör ta till?

    Likabra jag frågar om hotell i JNB på hemresan, någon som har något att rekommendera vid Mandela Square?

    Transport från flygplatsen i JNB till hotell – är det snabbtåg som gäller eller finns det andra alternativ någon tycker är bra?

  2. Johan Rebel

    SAA har varit mer eller mindre konkursmässigt i många år, med den ena korrupta eller inkompetenta CEOn efter den andra. Sydafrikas skattebetalare står för notan medan regeringen håller bolaget under armarna av prestigeskäl. Bolaget borde läggas ner, säljas eller ombildas till regionalbolag met fokus på Afrika.

    Johan

  3. Cristoffer Cedergren

    Flög samma men i economy på skärtorsdagskvällen och minns att jag fick skumpa serverad och varm mat, så väldigt låg service i BC alltså! Coolt med A340-600 inrikes dessutom.

  4. Fredrik

    Jacobs recension stämmer bra med hur jag själv upplevde att flyga sträckan. Jag tyckte nog att det var väl värt priset för att få testa men nästa gång hamnar jag nog i ekonomiklass alternativt ombord hos British Airways.

  5. Bryant

    Intressant. Har själv planer på att boka in mig på en av SAA's a340 mellan Johannesburg och Kapstaden.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×