SAS Plus London-Stockholm

SAS Plus London-Skandinavia – Første dagen på London Heathrow terminal 2

Bakgrunn

Den 10 september var det tid for SAS å flytte inn i den nye Star Alliance-terminalen, terminal 2 på London Heathrow flyplass. BusinessClass.no var med under innvielsessermonien på morgenen i 6-tiden og fløy senere til Skandinavia kl 13.50, med den 9ende SAS-flyvningen noen sinne fra terminal 2.

På flyplassen

Jeg var på Heathrow terminal 2 allerede kl 5.30 på morgenen for å delta på innvielsessermonien med tale, snorklipping og de første SAS-avgangene. Etter frokost og utsjekk fra flyplasshotellet var jeg tilbake i terminal 2 rett etter klokken 10 for min avgang.

Nesten uansett hvordan man tar seg til Heathrow avsluttes ferden med en heistur opp til femte etasje som er innsjekkingsnivået i terminal 2. Reiser man med SAS velger man med fordel deretter gangbroen lengst til høyre som går til innsjekkingsområdene C og D hvor SAS holder til. På veien dit passerer man Slipstream på venstre side, Europas største permanente skulptur som er 70 meter lang og som veier 77 tonn. Den skal visstnok påminne om et fly.

SAS hadde to innsjekkingsskranker åpne denne formiddagen for premiumpassasjerer som jeg som reisende i SAS Plus og med et EuroBonus diamantkort kunne benytte. Siden jeg kun reiste med håndbagasje var det derimot like enkelt å sjekke inn på automat. Samtlige automater i terminalen kan håndtere samtlige flyselskap. har man derimot innsjekket bagasje må man gå til en av skrankene som står angitt på avgangsskjermene.

SAS Plus London-Stockholm

SAS check-in på Heathrow terminal 2

Med boardingkortet utskrevet fortsatte jeg til sikkerhetskontrollen hvor det fantes en separat fast track-sluse for gullmedlemmer og passasjerer i SAS Plus. Svært smidig å benytte med minimalt av kø og helt avskjermet  fra den øvrige sikkerhetskontrollen. Dette var en rolig og stressfri opplevelse. I alt finnes fire slike sluser.

Etter sikkerhetskontrollen kommer man ut på en balkong hvor man har fin oversikt over transithallen, et konsept som ikke er helt ulikt det i terminal 5 på Heathrow. Transithallen er faktisk svært stilfull og taket har belysningseffekter som kan skape ulike stemninger, som eksempelvis rødt ved juletider.

Når Lufthansaloungen åpner i oktober kommer man til å finne loungen rett til høyre etter sikkerhetskontrollen på samme balkong. Nå må man ta rulletrappen ned en etasje for å ta seg videre til samtlige loungealternativ. Jeg rakk tre loungebesøk – United Club Lounge, Air Canada Maple Leaf Lounge og Plaza Premium Lounge. I den sistnevnte har man som SAS-passasjerer adgang frem til 1. oktober da Lufthansa åpner sin lounge. Den loungen SAS formelt kommer til å benytte og som har best beliggenhet i forhold til de fleste SAS-avgangene. Reiser man i SAS Plus eller har et gullkort har man dog i følge reglene totalt fire ulike lounger å velge mellom.

SAS Plus London-Stockholm

Den praktfulle transithallen i terminal 2

Sett under ett holder loungene i terminal 2 et høyt nivå, av de tre jeg testet var det ingen som var i nærheten av skuffelse. Alle bød på et bra utvalg av mat og drikke. I Uniteds lounge fantes gratis Champagne og i Air Canadas lounge fire ulike ølsorter på kran.

Plaza Premium Lounge, London Heathrow Terminal 2

Plaza Premium Lounge, London Heathrow Terminal 2

Lounge: Plaza Premium Lounge, London Heathrow (LHR), Terminal 2

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigningen ble påbegynt 30 minutter før avgang ved gate A16, en gate i den sentrale terminalbygningen T2A beliggende midt i transitthallen. På denne innvielsesdagen avgikk alle SAS-flyvninger fra fire dedikerte gater siden det var litt ekstra festligheter og aktiviteter denne dagen. I fremtiden regner SAS med at 60 prosent av avgangene kommer til å skje fra den sentrale terminalbygningen T2A og resten fra T2B. På samme måte som i den tidligere terminal 3 drøyer det 45 minutter før avgang før gateinfoen vises på skjermer.

En veldig positiv nyhet var opplegget ved gaten med en velorganisert priority boarding som tydelig ble vist på de elektroniske skiltene. Passasjerer i økonomiklass/SA Go benyttet køen til venstre mens passasjerer i SAS Plus samt dem med gullkort kunne gå til høyre.

SAS Plus London-Stockholm

Utmerket ombordstigning med priority boarding

Aviser fantes ved galley i flyet, alla passasjerer fikk dessuten et diplom ved gaten som viste at man hadde reist fra terminal 2 på denen spesielle dagen.

Punktlig pushback kl 13.50, dog med en lang kø till startbanen før vi til slutt kunne løfte nærmere en halvtime senere. Flytiden til Stockholm var beregnet til to timer og 15 minutter.

Setet

Det var en Boeing 737 som tok oss till Stockholm denne ettermiddagen. SAS Plus opptok syv rader med en 3-3 konfigurasjon hvor den første raden kun fantes på høyre side. Et 20-talls passasjerer reiste i SAS Plus.

I SAS Plus har man ikke garantert ledig midtsete, dog lykkes jeg i å få hele første raden selv som jeg satt pris på.

Måltider

Med avgang kl 13.50 var det ennå for tidlig for et litt mer omfattende kveldsmåltid med forrett, hovedrett og dessert som serveres på avgangene etter klokken 16. Derimot gikk det fint an å velge i det øvrige sortimentet i salgsvogna, Jeg valgte en salat samt en pizzabit, erstatteren for den tidligere wrapen. Salaten denne dagen var roastbeef og poteter og til det en soppsaus. Velsmakende og mettende. Pizzaen hadde sopp og cheddarfyll. Pizza pleier sjelden å bli en hit på fly. Kanskje er det vanskelig å få smaken korrekt når den skal varmes opp i lufta.

SAS Plus London-Stockholm

Rostbiff og poteter samt pizza

Jeg bestilte en flakse hvitvin til maten og fikk to valg. Til slutt ble det servert kaffe og te sammen med en liten sjokoladebit. Ordentlige glass ble tilbudt sammen med vinen. Plastglass sammen med vannet og pappkopp til kaffen.

SAS Plus London-Stockholm

Hvitvin, vann og kaffe

Service

Tre personer arbeidet ombord, en kvinnelig purser som tok hånd om serveringen i SAS Plus samt en mann og en kvinne. Vennlig, korrekt og hyggelig service.

Ankomst

Flott vær under en stor del av flyvningen, blant annet syntes Storebæltbroen i Danmark tydelig fra 10.000 meters høyde. Under innflyvningen var det også nydelig utsikt over sentrale Stockholm i skumring.

SAS Plus London-Stockholm

Stora Bältbron i Danmark

Landing ti minutter etter tidstabell kl 17.30. Ganske mye folk ved passkontrollen siden et fly fra Air China hadde kommet rett før.

Vurdering

Terminal 2 er svært velfungerende som Star Alliance-terminal, alt er fresht og loungene holder et bra nivå. Bra priority boarding også. For øvrig en standard SAS Plus-flyvning innen Europa. Jeg skulle gjerne sett kveldsmåltidet i SAS Plus blitt tilbudt også på dagen.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×