Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha – Profesjonelt tvers igjennom

Bakgrunn

I sommer foretok jeg min årlige «sommerreise» og denne rapporten er en del av en lengre tur. Her kan du lese om min flyvning med Qatar Airways i business class mellom Bangkok og Doha ombord i en Boeing 777-300ER.

På flyplassen

Jeg ankom Bangkoks Suvarnabhumi flyplass 07:40 – halvannen time før avgang og fant raskt frem til Qatar Airways innsjekk som var innsjekkingsområde Q. Seks skranker var åpne – hvorav to var dedikert til business class og statuspassasjerer.

Innsjekkingsområdet var nesten helt øde denne morgenen – men jeg mistenker de fleste allerede hadde sjekket inn.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways innsjekking i Bangkok

Foto: Jacob Molin

En ung kvinne håndterte innsjekkingen, hun var som sine kolleger kledd o Qatars utmerkede vinrøde uniform. Kvinnen var imøtekommende men ikke spesielt bekvem med å snakke engelsk. Men jeg fikk sjekket inn bagasjen til min sluttdestinasjon siden jeg skulle videre med en flight i første klasse. Fikk til og med første klasse tag på bagasjen min på denne flyvningen samt boardingkort for neste flyvning og ikke minst invitasjon til Thai Airways loungen i transitthallen. Til slutt fikk jeg også forklart transferprosedyren i Doha. Allerede ved innsjekk på flyplassen blir man sortert i en av fire passasjerkategorier som alle har hver sin farge på en bagasjetag. Om man avslutter sin reise i Doha er det grønt som gjelder. Eller skal man videre er det gul farge. Har man tilslutning i business class eller first class er det lilla som gjelder. En boardingkortfolder matcher også denne fargen.

Jeg fikk tilbud om å benytte fast track og bega meg deretter til Thai Airways Royal Orchid Lounge for en kopp kaffe og en enkel frokost. Det var loungen i E-piren som var den nærmeste for meg. Denne var også ganske tom med kanskje et dusin gjester.

Lounge: Thai Airways Royal Orchid Lounge, Bangkok Suvarnabhumi (BKK), E-piren

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Allerede ved innsjekk ble jeg informert om at ombordstigningen skulle påbegynnes tidlig og derfor forlot jeg loungen 45 minutter før avgang. Som ventet begynte ombordstigningen 40 minutter før avgang. Det merkelige var at de slapp ombord økonomiklasse passasjerene først, mens vi i business class måtte stå ved gaten. Etter ytterligere 15 minutter fikk vi klarsignal til å gå ombord. Det ble aldri gitt noen forklaring hvorfor det ble slik.

Kun en dør ble benyttet slik at det ble en venstresving for å komme til business class kabinen. En meget vennlig indisk flyvertinne tok meg i mot og viste meg frem til min sitteplass 03K.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Tilbud om aviser i business class

Foto: Jacob Molin

Førsteinntrykket av kabinen var utelukkende positivt, og det var et av selskapets nyeste 777-300ER og det var tydelig at flyet var av ny dato. Alt var dessuten «prøissisk» rent, pent og ryddig. Under ombordstigningen ble lyseblå LED belysning benyttet for å skape en avslappet stemning.

Før avgang var det tilbud om vann, appelsinjuice, men ikke Champagne – noe som kanskje skyldes at det var Ramadan? Klokken var bare 09:00 og jeg følte mer for et glass ferskpresset appelsinjuice som dessuten ble servert sammen med en skive appelsin. Før start var det også tilbud av lesestoff i form av aviser, varme kluter samt en toalettveske fra Salvatore Ferragamo som var velutrustet med ulike kremer og en after shave. Dørene ble stengt 09:20 og etter en sikkerhetsgjennomgang satte vi kurs for Doha – en flight på 6 timer.

Setet

Ombord var det 7 rader business class i  2-2-2 konfigurasjon. Kabinen var inndelt i en større business class kabin mellom første og andre dør med i alt 4 rader samt en mindre kabin med 3 rader. I alt var det 42 seter.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Setet i Qatar Airways business class på Boeing 777

Foto: Jacob Molin

Det å ha kun 4 rader mellom første og andre dør er ambisiøst for å være ombord på en 777 og det merkes når man ser på de offisielle tallene. Benplassen er på hele 78″ hvilket er sammenlignbart med mange første klasse seter. Den gode plassen ble forsterket av at kabinen bare var halvfull. Mellom setene var det et smalt langt bord som fungerte som både avskjerming og cocktailbord. Dette bordet har vært på Qatar Airways i lang tid men er nå forlenget for å gi plass til mer – bl.a. drinkliste og meny.

Setets funksjoner ble kontrollert via et kontrollpanel ved armlenet og var enkelt i bruk. Ved setet var det også strømuttak.

Underholdningssystem

Qatar Airways´ underholdningssystem har fått navnet Oryx og inneholder et omfattende utvalg av filmer, TV-serier, dokumentarer, musikk, spill og selvsagt flight informasjon. I følge Qatars hjemmeside inneholder underholdningssystemet hele 770 ulike titler.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Qatar Airways underholdningssystem Oryx

Foto: Jacob Molin

I filmseksjonen var det et bra utvalg utenlandske filmer fra de landene som Qatar trafikkerer. Underholdningssystemet avnytes på en 15,4 tommers skjerm med bra bilde. Støyreduserende høretelefoner ble delt ut i business class. For å navigere gjennom menyene benyttes fjernkontrollen med piltaster.

Måltider

På flyvningen til Qatar ble det servert frokost etter start og 90 minutter før ankomst kunne man bestille noe å spise fra den såkalte Indulgence menyen med flere smaksalternativer. Meny og drikkelisten var ved setet allerede ved ombordstigning – i en brun hudperm. En elegant touch.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Menyen

Foto: Jacob Molin

Ombord var det også et svært omfattende drikketilbud som bl.a. inkluderte tre hvite viner – en fransk Chardonnay fra Meursault, en New Zealandsk Sauvignon Blanc fra Marlborough og en Riesling fra Moseldalen i Tyskland. De røde vinene bestod at en Bordeaux fra St. Emillion, en Shiraz fra Australia og en italiensk fra Toscana. Champagnen ombord var en Lanson Brut 1998. Portvin, flere typer aperitif, whisky og likører var også på plass.

Frokosten ble innledet med en tallerken med bl.a. laks, egg, ost og grønnsaker. En liten brødkurv ble plassert på mitt bord med ristet brød, croissant og muffins. Til dette fikk jeg en liten skål med smør og marmelade.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Arabisk frokost

Foto: Jacob Molin

Deretter var det tid for hovedrett. Jeg liker å prøve lokal mat når jeg reiser og ble derfor interessert når jeg så arabisk frokost ble tilbudt. Ettersom innholdet ikke var beskrevet i menyen er det umulig å gi en detaljert beskrivelse av måltidet.

Sammen med frokosten ble det servert grønnsaker med kraftig krydret arabisk pitabrød. Det var smakfullt og godt og svært mettende.

Frokosten ble avrundet med youghurt og fersk frukt, kaffe og te. Dette var utvilsomt en av mine beste frokoster ombord i et fly.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Snack før landing

Foto: Jacob Molin

Halvannen time før landing kom den indiske flyvertinnen som hovedsakelig hadde servert meg under hele flyvningen og lurte på om jeg ønsket noe. Jeg bestilte en panini med roastbeef og mozarella. Jeg avsluttet med en kopp svart kaffe som ble servert sammen med skotsk shortbread smørkake.

Service

Det som imponerte ombord var den individuelle servicen. Under måltidet ble alt servert individuelt uten matbrett med alt samtidig som gjerne er vanlig hos de fleste selskaper. Her kunne man spise i egen takt. Samtlige flyvertinner var kledd i Qatar Airways uniform som er enten plommefarget eller vinrød. Samtlige vertinner var vennlige og profesjonelle og hadde en respektfull avstand til passasjerene.

Sove

Etter frokosten begynte den tidligere morgenene å gjøre seg gjeldende. Jeg kjente meg veldig trøtt og valgte derfor å felle ned setet for litt ordentlig søvn. Stolen gir en helt flat seng som er behagelig å sove i. Det tidligere nevnte bordet mellom setene gir en god avskjerming til nabosetet og ytterligere en skjerm kan kan felles opp. Jeg fikk to timers søvn og var fornøyd med søvnopplevelsen og komforten.

Ankomst

Etter å ha krysset Bengalbukta, India og det arabiske havet kom vi inn over den arabiske halvøy på høyde med Oman og etter å ha passert Dubai og de forente arabiske emirater påbegynte vi innflyvingen mot Qatar. Kabinen ble forberedt for landing og en video om Doha flyplass ble vist. Vi landet 11:27 på rullebane 33 – vel en halvtime før skjema. I Qatar var det svært varmt og kabinpersonalet nevnte en temperatur på 42 grader.

Qatar Airways Business Class Bangkok-Doha

Doha lufthavn

Foto: Jacob Molin

Det finnes ikke passasjerbroer i Doha hvilket innebærer at samtlige fly parkerer foran terminalbygget og busses inn. Business Class passasjerene fikk gå av først og gikk ombord i en egen buss mens økonomiklasse passasjerene ventet ombord. Bussen skulle gjøre to stopp, det første ved premium terminalen for passasjerer som hadde tilslutning i Doha og det andre stoppet ved hoved terminalen for dem som avsluttet sin reise i Doha.

Vurdering

I alt en veldig fin flyvning. Qatar Airways leverer et bra business class produkt på alle måter. Jeg var meget godt fornøyd – med unntak av ombordstigningsopplevelsen i Bangkok.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×