Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansa Premium Economy, premiereflyvningen Frankfurt-Washington

Bakgrunn

Lufthansa har som tradisjon å lansere en eller annen nyhet på den årlige ITB-messen i Berlin i mars hvert år. I år kom det som mange har ventet på, premium economy på langflyvninger. Det første flyet med de nye setene ble levert til lufthansa i slutten av september. 8.oktober var det klart for premiereflyvningen og vi var på plass ombord.

Premium economy tas formelt i bruk 1.desember, men kommer denne og neste måned til å finnes på utvalgte flyvninger. I denne perioden kommer man hovedsaklig til å oppgradere statuspassasjerer i økonomiklasse samt tilby oppgradering mot poeng.

De første destinasjonene blir Washington, Los Angeles og Toronto og det er Boeing 747-8-flyene som først utstyres med premium economy etterfulgt av Airbus A330 og Airbus A380. Det nye produktet kommer til å finnes på samtlige langdistansefly fra desember 2015.

Lufthansas store utfordring var for å finne rett standard og balanse i produktet. økonomiklassepassasjerene skal oppleve at den gir en merverdi, samtidig skal ikke produktet være så bra at den begynner å konkurrere med businessclass. Resultatet ble en blanding av premiumelementer og økonomiklasse.

Vi går igjennom og ser hva Lufthansas premium economy innebærer og hva man kan forvente seg som passasjer.

På flyplassen

Jeg ankom Frankfurt flypass i svært god tid før avgang klokken 13:10. Med kun håndbagasje valgte jeg å sjekke inn på automat. En hel del spørsmål ble besvart på skjermen, først og fremst koblet til innreisereglene til USA. Det var enkelt og effektivt.

Som Lufthansa premium economy-passasjer får man visse fordeler på bakken. Man kan eksempelvis sjekke inn to kolli mot normalt en i vanlig økonomiklasse. Innsjekk i businesskranken inngår ikke. Likeledes fast track. Disse kunne jeg likevel benytte takket være gullkortet.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Avgangshallen i terminal 1 på Frankfurt flyplass

Foto: Jacob Molin

Etter sikkerhetskontrollen hadde jeg god tid for et loungebesøk. Som reisende i Lufthansa premium economy inngår ikke loungeadgang. Derimot kan man kjøpe seg adgang til , Lufthansas businesslounger for 25 euro, hvilket man ikke kan dersom man reiser i vanlig økonomiklasse. Man kan også kjøpe adgang til Lufthansa Welcome Lounge, ankomstloungen i Frankfurt.

Med gullkort valgte jeg å besøke Lufthansas Senatorlounge i den nye A-plus-piren i nærheten av gate Z50, ikke langt fra avgangsgaten Z52. En svært stor lounge i Lufthansas nye loungedesign. Loungen var velfylt grunnet mange avganger til Nordamerika ved lunsjtider. Loungen føltes likevel ikke trang.

Lounge: Lufthansa Senator Lounge Z50, Frankfurt Am Main International (FRA)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Da dette var en premiereflyvning begynte ombordstigningen ekstra tidlig, allerede 50 minutter før avgang. Som reisende i premium economy får man ikke priority boarding men må gå ombord sammen med resten av økonomiklassepassasjerene.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Snart dags för ombordstigning

Foto: Jacob Molin

Grunnet den spesielle dagen, fikk premium economy-passasjerene gå ombord aller først, med hele produktteamet , produktsjefen samt Lufthansas kommersielle sjef som stod ved gaten og ønsket alle passasjerer en trivelig reise med skilt og bannere. Undertegnede ble faktisk den første premium economy-passasjeren noen sinne å boarde, noe som ble møtt med jubel og applaus blant de fremmøtte.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas kommersielle sjef ønsker velkommen

Foto: Jacob Molin

Enda var ikke de endelige skiltene ved gaten klare, så det var litt uklart hvilken passasjerbro man skulle benytte. I dette tilfellet var det den vanlige broen for økonomiklasse som ble benyttet.

Premium economy var plassert mellom business class og economy class omtrent midt i flyet. ved setet ventet en pute og et teppe. Etter å ha funnet plassen ble vi tilbudt en velkomstdrink, ingen Champagne, men i alle fall et kaldt glass appelsinjuice med garnityr. Dessuten fikk man en liten toalettveske med toalettartikler.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Kabinen i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Førsteinntrykket av premium economy var positivt, mye grunnet at flyet var så nytt og at interiøret føltes fresht. For øvrig beror nok inntrykket mye på hvilken innfallsvinkel man og hva man er vant til å ha flydd tidligere. Kabinstrukturen viser tydlig at produktet tilhører økonomiklasse. Det fantes en ordentlig gardin mot vanlig økonomiklasse, men avgrensingen til økonomiklase var kun tynne skjermer i taket. Dessuten var toalettfasilitetene felles for economy og premium economy.

Punktlig pushback noen minutter etter klokken 13 med en flytid på åtte timer til Washington. En premiereflyvning er ellers alltid noe spesiell, så også for personalet som gjorde et nummer av dette i forbindelse med ulike annonseringer over høyttaleranlegget.

Setet

Premium economy bestod av fire rader i konfigurasjonen 2-4-2, dvs. åtte seter i bredden, Vanlig økonomiklasse har 3-4-3 og ti seter i bredden. Setet er både noe bredere og har mer benplass enn økonomiklasse. Benplassen ligger på 38 tommer (sammenlignet med 31-32 tommer i økonomiklasse). Setebredden er 18-19 tommer (sammenlignet med 17-18 tommer lengst bak.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Setet i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Andre forskjeller inkluderer en enkel toalettveske samt en flaske vann ved setet. Setet har dessuten både strømuttak og USB-uttag dersom man ønsker å benytte bærbar datamaskin.

Setet var svært behagelig å sitte i, dette var de fleste ombord enig. Setet tilbyr ikke overflod av benplass og kan ikke sammenlignes med business class, men det var ikke på noen måte trangt, hverken i bredden eller benplassmessig. Den store baksiden var de vel ambisiøse mulighetene til å lene setet bakover. Det fungerer kanskje fint på en nattflyvning når de fleste ønsker å sove. Men på en dagflyvning var det nærmest umulig og sitte å jobbe med setet foran nedfelt. Og det ble også svært trangt å komme ut av setet. Personlig hadde jeg sett at setet ikke gikk å felle så langt bakover.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Setet i Lufthansa Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystem

Underholdningssystemet er det samme på hele flyet med et ganske så moderne AVOD-system (Audio Video On Demand). I premium economy har man en skjerm på mellom 11 og 12 tommer som litt bedre enn de 9 tommene man får i økonomiklasse.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lufthansas underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

Utvalget består for det meste av filmer, TV-program, dokumentarer, musikk og spill.  I systemet kunne man også finne informasjon om Lufthansa, to cockpitkameraer samt et flykart hvor man kunne følge flyvningen.

Systemet kan enten reguleres ved å trykke direkte på skjermen eller ved å benytte fjernkontrollen som er plassert i armlenet. Skjermens vinkel kan også justeres.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Fjernkontroll, toalettveske og knapper for å regulere setet

Foto: Jacob Molin

Internett ombord

På flyvningen fantes trådløst internett gjennom FlyNet som man kunne benytte mot en avgift, dette ble tilbudt etter at vi hadde kommet opp i marsjhøyde og var tilgjengelig frem til ca. 20 minutter før landing. Hastigheten kommer naturligvis aldri opp i de nivåer man får på bakken og det var noen problemer i begynnelsen av flyvningen. Systemet ble restartet og så fungerte det bra. Det var kjekt å kunne jobbe under flyvningen.

Måltider

I løpet av flyvningen ble det servert lunsj og et enklere måltid  før ankomst til USA. Servicen ble innledet med at menyen ble delt ut etterfulgt av varm klut og en cocktailservering med nøtter. jeg tok en gin & tonic. I drikkeutvalget fantes også rød og hvitvin (en av hver), øl, ulike brennevinstyper, musserende vin, dog ingen Champagne. utvalget av brennevin inneholdt bl.a. gin, vodka, cognac og whisky men uten noen særskilte merker som er verdt å nevne.

Et kvarter etter cocktailserveringen passerte serveringsvogna enda en gang, denne gang med maten. Lunsjen bestod av en rekesalat med yoghurtdressing etterfulgt av hovedrett med to valg – biff med ris i chilisaus eller vegetarisk pasta bolognese. Til dessert fantes en brownie med krem. Alt servert samtidig. Brød ble tilbudt fra kurv, og på serveringsvogna fantes også øl og vin til maten.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Lunch i Premium Economy

Foto: Jacob Molin

Den store forskjellen mot økonomiklasse er at maten serveres på ordentlig porselen og drikkene ble servert i ordentlige glass, hvilket skaper en hyggeligere opplevelse. Maten smakte helt fint uten at det var ekstraordinært. Det største problemet var at det var ganske små porsjoner. Det ble litt snaut på en åtte timers flyvning.

Ytterligere vin ble tilbudt for så å bli etterfulgt av kaffe og te samt cognac og baileys. Mens vinen ble servert i ordentlige glass ble cocktailsene servert i plastglass – det samme gjaldt for  juice og vann mellom hovedmåltidene.

Under resten av flyvningen passerte flyvertinnene omtrent en gang i timen med appelsinjuice og vann. Trolig kunne man bestille annet dersom man ønsket dette. For øvrig ble det ikke servert annet organisert.

Måltid nummer to ble servert 90 minutter før landing i Washington og føltes litt mer business class enn økonomiklasse, noe tilsvarende på hva man får på en timesflyvning i business class innen Europa. En tallerken med tre ulike oster, salami og en bayersk røre.  På siden fantes en skål med fruktsalat og kabinpersonalet tilbød brød fra en kurv samt øl, vin, alkoholfrie drikker, kaffe, te fra vognen. Også denne gang ble serveringen innledet av varm klut.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Andre måltid før landing

Foto: Jacob Molin

Det var ikke noe galt med måltid nummer to, men det ble for lite mat for 8 timer, hvilket med boarding, passkontroll og andre formaliteter  før og etter flyvningen snarere handler om 10-11 timer. Før landing ble også en sjokoladebit tilbudt.

Service

En innvielsesflyvning innebærer alltid en annerledes opplevelse, noen måneder eller kanskje år av planlegging og forberedelser gjør det til en spesiell dag for alle ombord. På flyet fantes også produktsjefen for premium economy samt Lufthansas kommersielle sjef, hvilket naturligvis gjorde at personalet var ekstra på tå hev.

Hyggelig service av kabinpersonalet, dog ble det ikke benyttet navn på noen av passasjerene og jeg merket heller ikke noe ekstra oppmerksomhet for meg som gullkortinnhaver.

Det er dog vanskelig å avgjøre om dette var normal standard på dette som var en spesiell flyvning.

Sove

Setet var bra å hvile i med en recline på omtrent 130 grader, men man bør undersøke med personen bak før man feller setet ned – i fall vedkommende sitter å jobber.

Lufthansa Premium Economy Frankfurt-Washington

Setet felt ned

Foto: Jacob Molin

Da dette var en dagflyvning ble det aldri aktuelt for noe mer enn litt hvile. Sovekomforten kan aldri sammenlignes med business class, der man i det nye produktet får et sete som blir helt flatt og plassen er vesentlig bedre.

Ankomst

Punktlig landing på Washington Dulles straks før klokken 16 lokal tid. Dullesflygplassen er kjent for sin passkontroll hvor det ofte er lang kø som kan ta en time eller mer å komme gjennom. Men denne ettermiddagen fløt det heldigvis bra.

Da jeg kun reiste med håndbagasje kom jeg meg fort avgårde fra flyplassen.

Vurdering

Det nye premium economy-setet er ganske behagelig og rommelig og den nye kabinen føles moderne. Det var hyggelig med ordentlig porselen og skikkelige glass med selve måltidene ble for små på en så lang flyvning. Hva man synes om produktet er mest om hvilke forventninger man har til langflyvninger. Business classer det ikke, men helt klart en betydelig behageligere opplevelse enn i økonomiklasse.

Lufthansa forteller at bookingtallene for denne klassen så langt har overgått forventningene.

BusinessClass Anbefalinger

Å velge plass på første rad har mange fordeler. Det er enklere å komme ut av setet uten å forstyrre passasjeren ved siden av. Med mindre man sitter ved midtgang. Dersom man skal jobbe er denne raden også å foretrekke. Baksiden med denne raden er som vanlig at man må legge håndbagasjen opp i hylla før avgang.

12
Most popular / latest

  1. Whiskey

    Känns billigt att sälja uppgraderingar i luften. Det var bättre förr.

  2. henke12

    Inget benstöd på rad 1 i PE. (A380)

    Åkte LAX-FRA i somras..

  3. rstenelo

    Testat den nu två gånger den senaste veckan FRA – SIN med en A380, gillar att det är en separat kabin längst fram på A380 med två toaletter enbart för PE. Sätena var bra med en bra recline, men servicen tycker jag är sämre än SAS – får jag valet skulle jag välja SAS istället, särskilt med nya kabinen. Servicen var inte imponerande, extremt opersonlig. Efter push-back ropades det ut vid båda flygningarna att man kunde uppgradera från eco till – PE för 349 € – på hemresan var det två personer som gjorde det men de klagade enormt och fick pengarna tillbaka efter nån timma…. och flyttade tillbaka till Eco…

  4. Longreach
    Jacob

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

    Inte om man ska flyga idag… Tycker Sas nuvarande är helt ok. Är lufthansas nya mycket bättre än Sas nuvarande?

  5. Jacob
    andyroos

    Hur är stolen jämfört med SAS Eco extra?

    SAS har ju en ny SAS Plus-stol på gång på långflygningarna, så en rättvis jämförelse borde väl vänta till den är på plats i början på nästa år.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×