KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs nye business class Amsterdam-New York – Svært hyggelig

Bakgrunn

I mars 2013 lanserte KLM sin helt nye business class, tatt frem av den nederlandske designeren Hella Jongerius. For første gang var det på tide selv for KLM å bli «fully flat». Det første flyet med de nye setene ble rullet ut i juli 2013 og deretter har alle Boeing 747 suksessivt fått de nye setene installert.

Vi booket inn en reise med KLMs nye business class på en Boeing 747 fra Amsterdam til New York.

På flyplassen

Jeg var kun i transit på Amsterdam Schiphol og hadde fått boardingkort for flyet til New York allerede på avreiseflyplassen.

Jeg hadde en time og 45 minutter på Schiphol og med en tidlig ankomst innebar det god tid på flyplassen. Etter en kjapp passkontroll uten kø bega jeg meg til KLMs Crown Lounge i non-Schengenområdet, beliggende i første etasje i nærheten av F-piren. Loungen er svært stor og etter min mening riktig hyggelig med behagelige stoler og et design med sterke farger. De delene av loungen som ikke har vindu er dekorert med dekorasjoner som etterligner nederlandske hus eller tegnede KLM-fly.

Maten kunne med fordel vært bedre. Naturligvis fantes det varm mat, chili con carne med tillbehør, brød med ulike pålegg og til kaffen bakeverk med sjokolade, likevel manglet det noe og det føltes uinspirert. På morgenen er det litt bedre med f.eks. nylaget eggerøre.

KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol

KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol

Foto: Jacob Molin

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Reiser man til en destinasjon utenfor Schengen på Schiphol skjer sikkerhetskontrollen ved gaten. Dette innebærer at reisende som tilslutter fra en destinasjon innen Schengen, og som allerede har passert en EU-godkjent sikkerhetskontroll, må gjøre dette igjen i Amsterdam.

Ettersom dette var en USA-avgang, som iblant kan innebære ekstra kontroller, var jeg ved gaten allerede en drøy time før avgang. Det fantes en separat kø for Sky Priority-passasjerer som jeg kunne benytte både som reisendee i business class og med et Flying Blue Platinum-kort. Dog gikk den vanlige køen ganske så hurtig den også. Foruten en ekstra kontroll av passet og to spørsmål ved inngangen var det ingen problemer ellers.

Ombordstigningen startet 40 minutter før avgang med priority boarding for familier med barn og de med behov for ekstra assistanse fulgt av Sky Priority-passasjere, hvilket inkluderer business class. Kun dør 2 ble benyttet hvilket innebar en spasertur gjennom economy comfort for å komme til businessclasskabinen i nesen.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs Boeing 747 på et rregnfult Schiphol

Foto: Jacob Molin

Boeing 747-flyet hadde mange år på baken og det merktes her og der. For eksempel på toalettene. Ellers var hele kabinen nyrenovert og businessclasskabinen lengst frem ga et bra første inntrykk med en ganske behagelig lyseblå farge. En flyvertinne ønsket meg velkommen og tilbød seg å ta min jakke som så ble hengt i garderoben lengst frem.

Jeg hadde før denne flygningen booket plass 04E, enkeltsetet midt i kabinen. Jeg var usikker på om dette var et klokt valg med sjansen for å bli forstyrret av mye trafikk forbi setet, men det viste seg å være uproblematisk. På den vestre siden av kabinen, mot economy comfort, ble gardinen dratt for rett etter start og ingen gikk igjennom der. På andre siden var det bare kabinpersonalet og besøkende til toalettet som passerte. Fordelen med 04E var at man hadde full oversikt over kabinen. Den beste plassen for enkeltreisende er eller 01A som gir maksimalt privatliv. Selv 04A fungerer bra. Reiser man to personer er 01J og 01K de beste plassene.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Kabinen i nesen i KLMs nye World Business Class sett fra sete 04E

Foto: Jacob Molin

Foran midt setet fantes nederlandske og internasjonale aviser ved ombordstigningen. Vann, juice og Champagne ble tilbudt av kabinpersonalet samt en toalettmappe fra Viktor & Rolf. Stilig utseende men litt kjedelig innehold.

Business class var helt fullt på denne flygningen. Punktlig klokken 17.30 løftet vi fra Schiphol med en flytid på drøye åtte timer til New York.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Toalettveske fra Viktor & Rolf og et glass appelsinjuice før avgang.

Foto: Jacob Molin

Setet

På Boeing 747 finnse to businesskabiner, en kabin lengst frem i nesen og en kabin i annen etasje. I forbindelse med at den nye business class er installert ble antallet seter redusert fra 42 til 35.

Hvilken kabin man foretrekker er nok ganske individuellt. I andre etasje finnes en tradisjonell konfigurasjon, totalt 20 seter med fire seter i bredden i en 2-2-konfigurasjon. Nede finnes en mer annerledes konfgurasjon med 15 seter som varierer mellom 1-2, 2-2 og 1-1-2. Fordelen med her er at det finnes plasser som passer alla typer avreisende. Både de som reiser med selskap, de som vill sitte i et åpent landskap og de som vill ha mer privatliv.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Kabinen i KLM World Business Class i nesen på Boeing 747

Foto: Jacob Molin

Setet har en seat pitch (benplass) på 63 tommer og blir i nedfelt form helt horisontalt flat (fully flat) seng på 80 tommer (203 cm). Foran setet finnes en liten hylle som fungerer som fotstøtte når setet er i oppreist posjon og som blir en del av sengen når den legges ned.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLM Business Class plats 04J og 04K

Foto: Jacob Molin

Skrått bak setet finnes en hylle for en vannflaske og andre personlige eiendeler og det finnes også strømuttak og uttak for høretelefoner. Setekontrollen er i armlenet og er enkel å betjene med åtte knapper hvorav de to første med forvalgte posisjoner.

Setet og kabinen er i et helt nytt fargeskjema med fem farger – aubergine, mørkebrunt, midnattsblått, kobolt og mörkgrått. Litt annerledes farger enn den tradisjonelle blåfargen man pleier å finne på KLM.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Mitt sete i KLM Business Class – 04E

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystem

Underholdningssystemet ombord var AVOD (Audio Video On-Demand) som viste på en 17-tommers skjerm i business class. Utmerket lyd via de støyreduserende høretelefonene som ble delt ut. Bildekvaliteten fungerte bra men innimellom ble det litt kornete, fremfor alt i menyene.

Utvalgetav filmer og musikk inkluderte en rekke filmer, TV-serier og musikkalbum, i mange tilfeller med mulighet til dubbing eller tekstning på flere språk.

Jeg så noen avsnitt av Friends etterfulgt av den svært underholdende familefilmen Paddington. Senere i flygningen fikk jeg også med meg en dokumentar om de mest berømte franske vingårdene.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

KLMs underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

En kul funksjon var også at hele menyen og drinklisten i business class var lagt inn i dette systemet – med bilder. Også flykart var på plass i en ny versjon.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Utvalget av filmer

Foto: Jacob Molin

Måltider

Etter start passerte purseren gjennom kabinen og delte ut menyen og drikkekartet samt utvalgte taxfreeprodukter for business class. Deretter kom drikkevognen med en første cocktail som ble servert med nøtter. Samtidig ble hver person titulert med navn.

Menyn var avlang med bilder på av de to som står bak maten. Det unike med KLMs businessclassmenyer er også at destinasjonen står trykt lengst opp med teksten «Welcome to your flight to New York».

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Menyn

Foto: Jacob Molin

Middagen bestod av en forrett med to valg, hovedrett med tre valg og til slutt dessert med ost og frukt. Før landing i New York ble det servert en enklere snack.

Blant drikkene fantes en champagne (Nicolas Feuillate), to røde og tre hvite viner, to ulike portviner, dessertvin samt et solid utvalg av spritsorter samt naturligvis mineralvann og juice.

Jeg valgte å innlede med fransk hvitvin fra Loiredaen, Villebois Pouilly Fumé. Svært fruktig. Noen minutter senere passerte purseren for å ta bestilling av forrett og hovedrett og dette ble fulgt av ytterligere en runde med drikkevognen.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Forretten med stilig presentasjon

Foto: Jacob Molin

En hvit duk ble lagt på bordet og deretter ble forretten servert. Det fantes to valg – r.kt tunfisksalat på en avocadocrêpe med sildekaviar, quinoa og kryddsterk dressing, eller cikoriasuppe quinoa. Jeg valgte det første alternativet som smakte svært godt og som var pent presentert. KLM har ofte denne typen av forrett, noen form for fisk eller skalldyr som ofte er litt syrlig i smaken. Brød ble tilbudt fra en kurv samt olje som ble helt opp i et lite fat. På brettet fantes også salatskål og til dette sitrus og wasabidressing.

Det fantes tre valg av hovudrett – kylling i spansk tomatsaus medpotetmos og grønnsaker, brassert biff med potetmos, eller laks i grønn karrisaus. Jeg valgte det siste alternativet som smakte svært godt. Mer brød ble tilbudt og jeg bestilte et glass rødvin denne gang – en spansk Rioja.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Hovedretten – laks

Foto: Jacob Molin

 

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Hovedretten via underholdningssystemet – nesten helt identisk

Foto: Jacob Molin

Brettet ble fjernet og deretter passerte dessertvogna med fersk frukt (på en pinne), nederlandske oster, sjokolademousse med lakris samt en banan og karamelldessert. Til dette ble det servert portvin og dessertvin for dem som ønsket det. Helt til slutt var det tid for kaffe, te og sjokolade. Jeg bestilte et glass Highland Park whisky som er en av mine favoritter.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Dessertallerken.

Foto: Jacob Molin

Under resten av flygningen var det ingen problem å bestille noe å drikke fra kabinpersonalet. Det var alltid en person i gallyet noen meter unna. Dessuten fikk hver passasjer egen vannflaske og flere ganger under flygningen passerte personalet gjennom kabinen med et brett med ulike drikker.

Drøyt 90 minutter før landing ble en enklere snack servert – det var en kyllingsalat med mango og kokos samt et valg mellom ostesmørbrød eller club sandwich med kalkun. Til dette ble det servert drikke og en pose chips. Det hele ble avrundet med nederlandsk eplepai med krem.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Snack før landing i New York.

Foto: Jacob Molin

Service

Servicen ombord var hyggelig og svært korrekt. Min erfaring er at servicen ofte er litt mer korrekt og polert på tradisjonelle forretningsruter, som eksempelvis  New York, hvor mange passasjerer er vante reisende og vet hva de vil ha. Det stemte også denne gangen. Personlig foretrekker jeg også dette foran servicen på mer typiske feriefokuserte flyruter.

Flera ganger når vognen passerte ble jeg tiltalt med navn, derimot opplevde jeg ikke noe spesielt for meg som Platiniummedlem i Flying Blue, eksempelvis med mulighet til å f.eks. først kunne velge forrett og hovedrett slik at jeg kunne være garantert å få det jeg ønsket.

Sove

Med ankomst New York etter klokken 20, hvilket innebar etter midnatt europeisk tid, valgte jeg å legge ned setet for å få noen timers søvn. Setet blir helt flatt og ved ombordstigningen ventet en stor pute og et mørkeblått pledd.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Setet lagt ned

Foto: Jacob Molin

Setet var svært behagelig å sove i og jeg fikk en time på øyet. Det hadde vært supert om de også kunne tilbydt en madrass. Å sove i sete  04E, med sin plassering midt i kabinen, viste seg å heller ikke være noe problem da setedesignet ga god avskjerming.

Ankomst

Rett før klokken 20 New York-tid påbegynte vi innflygningen. Som alltid på KLMs langflygning fikk man i business class et porselenshus å ta med hjem som dessuten inneholder nederlandsk genever, en alkoholholdig drikk ikke helt ulik gin. Totalt finnes 94 ulike hus man kan samle på og det finnes også en app for å holde orden på hvilke hus man har. Selv har jeg en håndfull som står som en samling på en hylle hjemme. Riktig stilige er de.

Vi landet punktlig kl 20.30 på et tåkefylt John F Kennedy. KLM benytter terminal 4 på JFK, samme terminal som samarbetspartneren Delta. Litt merkelig er det at søsterselskapet Air France holder til i terminal 1 der de også har en egen lounge. Det hadde vært mer logisk å ha de to flyselskapene i samme terminal.

KLM new business class Amsterdam-New York JFK

Flygkartet med kort tid til New York

Foto: Jacob Molin

Akkurat som på Schiphol benyttes kun en passasjerbro, till dörr 2. Personalet organiserte det det slik at vi i den fremre businesskabinen businesskabinen fikk gå gjennom det avlange galleyt som går parallellt med flykroppen og kunne slik komme oss av først, mens kabinpersonalet blokkerte gangen for øvrige passajerer. Bra gjort.

På flera store amerikanse flyplasser finnes nå automater vid passkontrollen for de med ESTA som har reist til USA tidligere, hvilket jeg kvalifiserte meg tile. Det hele gikk svært smidig og ved den etterfølgende kontrollen, hvor passet stemples, var det bare fire personer i kø. Jeg hadde kun håndbagasje og stod i ankomsthallen på terminal 4 imponerende 25 minutter etter landning, hvilket er personlig rekord. De nye automatene er en kjærkommen nyhet i USA hvor køen til passkontrollen tidligere har kunnet ta timer.

Vurdering

En riktig bra produkt i KLM World Business Class. Den nye kabinen skapte en harmonisk og avslappet atmosfære med den lyseblå fargen, betydlig bedre enn den tidligere fargen. Maten var over forventning og servicen upåklagelig. helt klart en av mine bedre KLM flygninger. Skal man nevne noe negativt er det tross alt ikke 1-2-1 i konfigurasjon ombord, noe som flere flyselskap nå velger i business class. Eksempelvis i overetasjen er det 2-2 som gjelder selv om det i nesen finnes plasser for de fleste smaker.

Det blir interessant å se hva KLM finner på til sin business class i kommende Boeing 787 Dreamliner som settes i trafikk høsten 2015.

BusinessClass Anbefalinger

For mest privatliv, 01A eller 04A, alternativt 01J eller 01K dersom man er to personer som reiser sammen.

6
Most popular / latest

  1. mtlmr

    Inlägget kraschar min Chrome Version 42.0.2311.90 m under Windows 7 varje gång

  2. Gunnar Lindberg Årneby

    Kan jag räkna med denna nya Business Class från AMS till Aruba/Curacao i december 2015?

  3. johan_fbg

    Håller med, flög JFK-AMS för några veckor sedan och var imponerad! Satt längst fram på övervåningen och det hela kändes väldigt privat och komfortabelt. Maten var i klass med AF och servicen på topp!

    Bakom mig satt en kvinna som uppgraderade från Y till C med cash vid gate, enligt henne billigare än den budgivningsuppgradering hon hade försökt sig på online.

  4. Cristoffer Cedergren

    Jag anser att KLM är bättre än LH just nu 🙂

  5. rvarttinen

    Trevlig läsning, intressant och välskrivet, som vanligt!
    KLM tycks ha höjst sig något snäpp mede denna nya produkt. Sugen att prova, men nästa resa över Atlanten går med AF…

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×