KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM Business Class innen Europa Stockholm-Amsterdam

Bakgrunn

Dette var den første av tre flyvninger med Skyteam fra Stockholm til Asia, og en mulighet til å teste KLMs servicekonsept i business class innen Europa

På flyplassen

Jeg ankom Arlanda klokken 15:45, halvannen time før avgangen 17:15. Nå flyr både Air France og KLM fra terminal 2 på Arlanda, denne reisen ble dog gjennomført før de byttet terminal. Dermed var det terminal 5 jeg beveget meg mot for å sjekke inn før reisen.

Jeg hadde kun håndbaggasje og valgte derfor å sjekke inn via en automat. KLM benytter Swedavias hvite maskiner som håndterer en hel rekke flyselskaper. Automaten fungerer bra og gav meg boardingkort for alle tre flyvninger. Det eneste jeg misliker er de svært tynne arkene som benyttes – de går lett i stykker, det er utvilsomt langt bedre med de mer «papp-aktige» boardingkortene som normalt sett benyttes ved innsjekkingsskrankene.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLM innsjekking på Stockholm Arlanda flyplass

Foto: Jacob Molin

Sikkerhetskontrollen ved B-piren var den nærmeste og hadde dessuten ganske få personer i kø. Jeg gled igjennom på under 5 minutter og fortsatte videre til Menzies Business Lounge som er nabo loungen til SAS i terminal 5 for en kopp kaffe.

Lounge: Menzies Business Lounge, Stockholm Arlanda (ARN), Terminal 5

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

30 minuytter før avgang forlot jeg loungen og bega meg i retning av gate 12 som benyttes for kveldsflyvninger til Amsterdam. her var ombordstigningen så vidt i gang . Business class passasjerne og passasjerer med ulike bonuskort kunne benytte en egen sluse til høyre for skranken.

Belegget på flyvningen var godt, spesielt på økonomiklasse som begynte på rad 5. Business class var halvfull. Etter at samtlige passasjerer var på plass ble aviser og magasiner tilbudt. Utvalget bestod av svenske aviser og jeg fikk fatt i Expressen.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Kabinen i KLM business class

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback klokken 17:15 og ti minutter senere løftet vi fra rullebane 19R og satte kursen mot Amsterdam.

Setet

Ombord på Boeing 737-800 maskinene til KLM, fantes 4 rader business class. På samme måte som de fleste europeiske flyselskap innen Europa er avgrensningen mellom økonomi og business justerbar med en gardin. Dog har de setene på de ti første radene normalt sett litt bedre benplass enn lenger bak i flyet. I business class er alltid midtsetet blokkert  hvilket betyr en 2-2 konfigurasjon. Interiøret er utelukkende i blått for å matche selskapets profil og logo.  Det samme er kabinpersonalets uniformer. En positiv side ved KLMs 737-800 fly er at det også finnes strømuttak slik at man kan få ladet laptop eller mobiltelefon. Jeg vet ikke om andre flyselskap som tilbyr dette i sin kortdistanseflåte.

Måltider

På kveldsflyvningen til Amsterdam ble middag tilbudt i business class. Det samme ble varme kluter. Deretter var det endel ventetid før serveringen ble igangsatt.

Middagen var ganske omfattende til å være en kort flyvning. Den bestod av laksemousse til forrett samt en salatskål med mozarella og balsamicodressing. Hovedrettutvalget bestod av enten chicken masala med basmatiris eller pangasius fisk med potetmos og eplekompott. Til dessert ble det servert sjokolademousse.  Alt var beskrevet på en et avlangt menykort som lå på serveringsbrettet.

Når serveringsvognen kom til min plass viste fisken seg å være det eneste alternativet som var igjen. Men det var det jeg hadde planlagt å bestille. Varmt brød ble tilbudt fra en kurv og jeg ble spurt om hva jeg ønsket å drikke til. Jeg spurte etter champagne, emn det viste seg at de bare hadde Cava – spansk musserende vin. Det virker å være en trend at stadig flere flyselskaper velger bort champagnen på flyvninger innen Europa.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

Middag i KLM business class

Foto: Jacob Molin

Maten smakte bra og var mettende. Presentasjonen vinner ikke noen pris. Det hele var ganske rotete. Dog var det elementer som var triveligere – herunder  salt og pepperkvernen formet som to nederlandsk tresko.

Mer brød ble tilbudt samt kaffe og te. Kaffen ble servert på en egen svart bordbrikke som jeg synes var en trivelig gest. På serveringsbrettet fantes det også en liten pappboks med eddik og olje til maten samt en sjokoladebit til kaffen.

KLM tilbyr nederlandske kaker i økonomi, og vi i business class fikk også tilbud om å smake på disse. Senere i flyvningen bestilte jeg en gin & tonic som ble blandet sammen av personalet  og ble servert med sitron, is og en rørepinne. De fleste flyselskaper overlater i dag denne jobben til den reisende.

Service

Servicen var vennlig og serveringen effektiv – dog uten å oppleves stresset. I forbindelse med matserveringen ble jeg titulert ved navn hvilket var en vennlig gest. Det opplevdes virkelig om kabinpersonalet gjorde sitt ytterste for å få meg til å føles som en gullkortkunde.

Det eneste unntaket var en av flyvertinnen som delvis hjalp til i business class kabinen. Hun hadde utvilsomt en dårlig dag og var lite immøtekommen og nærmest skjelte ut en medpassasjer et par rader lenger frem fordi han ikke pakket ned sin laptop hurtig nok.

Ankomst

I det jeg var ferdig med min cocktail, begynte innflyvningen til Amsterdams hovedflyplass Schipol denne kjølige kvelden. Vi landet 20 minutter foran skjema 19:05 og slapp heldigvis Polderbaan-rullebanen som ligger veldig langt unna terminalkomplekset.

Knappe ti minutter etter landing hadde vi parkert ved gate D77 og jeg var en av de første til å gå av flyet – og ble nok en gang titulert med mitt etternavn når jeg forlot flyet.

KLM Business Class Stockholm-Amsterdam

KLMs Boeing 737 på Amsterdam Schiphol lufthavn

Foto: Jacob Molin

Vurdering

KLM bød på et omfattende og mettende måltid på den relativt korte flyvningen innen Europa. Trivelig service og positivt med eget strømuttak ved setet.

3
Most popular / latest

  1. Stefan Sandström
    Jacob
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

    Stämmer bra.
    Det är bara de första 5raderna på KL738 10rader på KL739 och inga på KL737 om jag inte missminner mig helt galet. (Var ju endå ett tag sedan jag jobbade för dem)

  2. Jacob
    jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

    Stämmer, det är bara i de främre raderna. Vet inte hur långt bak dessa finns men garanterat i business class och därefter beror det väl på var economy/premium economy börjar. Eluttagen är tämligen dolda, eller egentligen är de inte det, det är nog mer att de flesta inte förväntar sig eluttag ombord inom Europa och därför inte letar efter det.

  3. jonw

    Har flugit en hel del KL 737, men har inte noterat något eluttag. Är det bara i främre raderna, eller är det väl dolt?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×