KLM Business Class Amsterdam-London

KLM Business Class Amsterdam-London Heathrow

På flyplassen

Jeg var kun i transit på Schiphol og med boardingkort utskrevet og den innsjekkede bagasjen sendt hele veien var det bare sikkerhetskontrollen som gjenstod, noe man alltid må passere i Amseterdam når man reiser til en destinasjon utenfor Schengen.

Med 90 minutter mellom flygningene var det tid nok for et besøk i KLMs Crown Lounge i non-Schengendelen, beliggende i nærheten av F-piren en etasje ovenfor shoppingområdet. Loungen er riktig så stor men tross dette kan den bli påtaglig full ved visse tider på dagen med tanke på KLMs ganske store interkontinentale nettverk. Da dette besøket ble gjort i ferietid var det dog betydelig færre besøkere og svært behagelig å være gjest.

Sett under ett liker jeg loungen. Interiøret er pent og tilltalende med behaglige hvilestoler i stoff som alle dessuten har strømuttak. En stor del av loungen har også utsikt mot oppstillingsplassen for flyene og noen av landningsbanene gjennom store panoramavinduer. Derimot føles det som utvalget av mat blitt både mindre og dårligere enn hva det var for noen år siden.

Lounge: KLM Crown Lounge, Amsterdam Schiphol (AMS), non-Schengen

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Flyet til London gikk fra gate D6 som viste seg å være en bussgate i kjelleren i D-piren. Ved inngangen til bussgatene ble boardingkort kontrollert og deretter fulgte en sikkerhetskontroll, noe man alltid må passere på Schiphol ved reise til en destinasjon utenfor Schengen, selv om det etter reglene ikke er nødvendig.

Ved både sikkerhetskontroll og gate fantes en separat kø for Sky Priority, noe jeg kunne benyttes som reisende i business class. Ved gaten innebar det dog bare at jeg kom hurtigere ombord på bussen, det var samme buss for allae.

En blandning av fly benyttes på ruten Amsterdam-London, litt avhengig av tiden på tid på døgnet og etterspørselen. Alt fra en ganske stor Boeing 737-800 til, som denne dag, et regionalfly, Embraer 190.

Før start tilbys nederlandske, britiske og internasjonale aviser i business class samt en varm klut. Punktlig avgang kl 11.40 med en flytid til London på drøyt 50 minuter.

Setet

Flyett, en Embraer 190, hadde totalt 104 seter, 26 rader i en 2-2-konfigurasjon. Business class opptok de to første radene. Normalt har man i KLM business class innen Europa alltid et ledig sete ved siden av men dette gjelder ikke på Embraer-flyene hvor det er 2-2 som selv gjelder i business class. Er det fullt har man en passasjer i setet ved siden av. På denne flygningen var fem av de åtte setene opptatt og fikk et ledig sete ved siden av.

Setene var ganske bekvemme i sort skinn og benplassen var fullt akseptabel for en kort flygning, i hvert fall på rad 2. Jeg tror at benplassen er noe mindre lengre bak i flyet.

Måltider

Rett etter start start ble skiltet med sikkerhetsbeltet slukket og kabinpersonalet begynte umiddelbart å forberede serveringsvognene. Med en flygning på knappe 50 minutter og et fullt fly å servere gjelder det å være effektiv.

I business class ble vi tilbudt et kaldt måltid bestående av en sallat med oliven og fetaost. Til dette fikk man velge et smørbrød som flyvertinnen tok frem fra vogna. Det var to alternativer – en med biffpastrami og soltørkede tomater og et vegetarisk alternativ med brie og agurk. Til dessert fantes en kokosmousse med frukt, noe som virker til å være en signaturdel på KLM, det er nesten alltid at man får en eller annen form av mousse som dessert. Selv om dette kanskje ikke var en full lunsj så var smørbrødet ganske mettende.

Måltidet ble servert i en papirboks med. Dette føltes ikke så spennende til å være i business class hvor et brett hadde vært mer passende, men trolig vis var det for å spare tid.

På den positive siden fantes i boksen en trykket meny som inneholdt måltidsalternativ for frokost (kl 05-10), lunsj (kl 10-15) og middag (kl 15-midnatt). Dessuten kunne man i menyn finne vinlisten ombord med en mousserende vin (en spansk cava, Codorníu Clásico, ingen Champagne innen Europa), en hvitvin (Corette Chardonnay 2012, Pays D’Oc, Frankrike) og en rødvin (The Paddock, Shiraz 2010, Hunter Valley, Australien).

Jeg bestilte en liten flaske hvitvin fulgt av en kopp kaffe.

Service

To flyvertinner arbeidet ombord. De var trivelige og gjorde sin jobb, dog uten å gjøre noe spesielt. Den ene flyvertinnen, purseren, jobbet i det fremre galleyt og serverte oss i business class hvor etter hun forsvant bakover for å assistere sin kollega i economy class hvor drikker og kaker ble tilbudt. På veien tilbake var det mulig å bestille mer drikke.

De to flyvertinnene måtte slite ganske hardt for å rekke å servere alle i løpet av den korte flytiden.

Ankomst

Ingen kø in til Heathrow og noe overraskende kunne vi lande 15 minuter før tidtabell. KLM benytter akkurat som øvrige flyselskap i Skyteam terminal 4.

Passkontrollen gikk hurtig med hjelp av en e-gate hvor en maskin leser av passet og håndterer kontrollen, derimot tok det oppsiktsvekkende lang tid før den innsjekkede bagasjen kom på båndet og den gule prioritetstaggen gjorde ingen som helst forskjell. Bagen kom som nr 30 tross ganska få premiumpassasjerer på flyet.

Vurdering

Hurtig flygning med et personal gjorde det de skulle. Enkel lunsjsnack som dog burde vært servert på et brett i business class.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×