Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Finnairs nye business class Helsinki – Bangkok

Bakgrunn

I begynnelsen av 2010 introduserte Finnair sitt nye business class produkt på langflyvninger med et helt flatt sete. Det er en innovativ design som gjør at 90 prosent av setene har direkte adkomst til midtgangen mens en av tre stoler ikke har noen passasjer ved siden av. Businessclass.no testet det nye produktet på en flyvning mellom Helsinki og Bangkok.

På flyplassen

Jeg landet på Helsinkis Vantaa flyplass klokken 22:30 med et tilslutningsfly fra Gøteborg. Vel inne i terminalen var det enkelt å følge skiltingen mot den såkalte «Asiaterminalen», et separat terminalbygg som er koblet sammen med den orinære terminalen via en bro.

Asiaterminalen brukes utelukkende for langdistanseflyvinger og særlig flyvninger til Asia som Finnair satser tungt på. I terminalen finnes foruten flere butikker også en Finnair lounge spesielt tilpasset langdistansereisende. Til tross for en kort forbindelsei Helsinki rakk jeg et kort besøk i loungen som er relativt stor med en varm og moderne innredning delt opp i flere seksjoner. Lengst mot vinduet mot flyene på utsiden finnes behagelige hvilestoler og i hovedloungen finnes en rekke ulike sittegrupper.

Lounge: Finnair Lounge, Helsingfors Vantaa (HEL), non-Schengen

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

I loungen ble det annonsert av avgangstiden ble flyttet fra 23:40 til 00:40 på grunn av en teknisk utfordring med flyet. Den vennlige kvinnen i resepsjonen i loungen lovet og holde oss oppdatert om ytterligere eventuelle endringer – hvilket hun også gjorde.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Priority boarding

Foto: Jacob Molin

Klokken 00:15 blinket skjermen om at det var på tide å begi seg mot utgang 33 der ombordstigningen allerede var i gang. Det fantes en separat kø for businessclass-passasjerene eller for dem med gullkort. Kvinnen ved disken tiltalte meg på svensk da hun så mitt svenske pass. Kun en passasjerbro ble benyttet i forbindelse med ombordstigningen. Jeg svingte til venstre for å komme til businessclass-kabinen og min stol 5E som skulle være mitt hjem de nærmeste ti timene.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Business class kabinen

Foto: Jacob Molin

Kabinen ga et solid førsteinntrykk med gjennomgående lyse farger og mye lyseblått  for å matche Finnairs profil og farger på flyvertenes uniformer. Kabinfaktoren var på rundt 70 prosent og det var godt med plass i kabinen. Besetningen var en miks av finske og thailandsk personal. Besetningen tok hånd om jakker og frakker og deretter ble det tilbudt champagne, appelsinjuice eller vann. Det ble et glass med bobler for min del. Jeg liker den det stilige designet på glassene pre-drink´en ble servert i. Dagensaviser – også svenske ble tilbudt. Etter en sikkerhetsvideo som ble vist på skjermene lettet vi 00:55 med kurs mot Bangkok.

Setet

Det var syv rader med businessclass seter og totalt 32 stykker som enten var i 1-2-1 eller 2-2-1 konfigurasjon. Jeg hadde greid å kapre et av de populære enkeltsetene på høyre siden av kabinen hvor man har vindusplass og midtgang på en og samme gang – og ingen passasjerer ved siden av. Dette setet finnes i to versjoner – enten er selve setet mot midtgangen med et lite bord mellom setet og vinduet, eller så er setet ved vinduet  mens bordet er mellom setet og midtgangen. Sistnevnte alternativ er å foretrekke da det gir best avskjerming i forbindelse med søvn.  Jeg greide også på booke et slikt setet på returen – da sete 6L, som nærmest ga en total separasjon fra midtgangen og øvrige medpassasjerer. Men på denne flyvningen fikk jeg nøye med med det neste beste alternativet.

Setet var veldig bekvemt og hadde god plass. Særlig med bordet på siden som ga god mulighet for oppbevaring av småting. Ved setet fantes foruten strømuttak  og USB-utgang og ethernet.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Business class setet

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystem

Finnairs underholdningssystem AVOD (Audio Video On-Demand) har en rekke filmer og TV-serier, musikk og informasjon om Finnair og selve flyvningen. Utvalget var noe annerledes enn mange andre tilsvarende systemer jeg har testet ut. Det merktes mest av underholdningen var tilpasset de destinasjonene som ble trafikkert – bl.a. et bredt utvalg asiatiske filmtitler.

Lyden var veldig bra gjennom de støyreduserende øreklokkene som ble delt ut. Og for å navigere gjennom de mange menyene kunne man benytte fjernkontrollen som var smart plassert bak en liten luke ved setet. Man kunne også trykke direkte på skjermen.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Finnair underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

Måltider

Oppe i luften ble vi tilbudet varme kluter etterfulgt av meny og drikkeliste. Det føltes merkelig å få en meny på svensk. Menyen var for øvrig tilgjengelig på fire språk; engelsk, thai, finsk og svensk.

Måltidet ble servert sammen med en valgfri suppe og man hadde tre valg av hovedrett – ovnsbakt laks med krepsesaus, ruccolaravioli eller filet av svin. Jeg valgte fileten med potetgrateng som smakte meget bra. Varmt brød ble servert av kabinpersonalet og på duken var det dessuten smør og olivenolje. Et bra utvalg av drikke var det også. Jeg valgte en god italiensk Chianti og ble siden tilbudt påfyll.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Måltiden

Foto: Jacob Molin

Til dessert ble det servert en fruktmousse formet som et hjerte samt frisk frukt fra en kurv. Besetningen tilbød også kaffe, te og avec. Det hele var et trivelig måltid. Alt ble også servert samtidig på et brett – noe som gjorde at det hele ikke tok mer enn 45 minutter.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Utvalg av drikke

Foto: Jacob Molin

90 minutter før landing ble lysene slått på og forberedelsene til frokost ble satt i gang. Frokosten smakte bra med fersk frukt, yoghurt samt en varm omelett. Brød, croissanter ble tilbudt samt te, kaffe og juice. Det var kraftig turbulens ved et par anledninger og serveringen ble avbrutt. Glohet kaffe over seg er ingen trivelig opplevelse.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Frokost

Foto: Jacob Molin

Sove

Etter avgang ble det delt ut en liten toalettveske med maske til øynene, sokker samt ulike toalettartikler. En interessant detalj jeg noterte var at jeg fikk et annet sett på returen. Dermed fantes det to ulike varianter.

Klokken nærmet seg to finsk tid og når måltidet var over var det klart for litt søvn. Finnairs nye sete blir helt flatt når det legges ned og var bekvem og rommelig å sove i. En pute var tilgjengelig samt et teppe som ble tatt frem foran natten.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Business class setet forran natten

Foto: Jacob Molin

Jeg sov meget godt på flyet og det ble drøye syv timer på øyet. Jeg følte meg godt uthvilt ved ankomst i Bangkok.

Ankomst

Klokken 13 Thailandsk tid, nærmere bestemt 90 minutter før landing, ble belysningen i kabinen slått på og varme kluter ble tilbudt. Frokost ble tilbudt og servert. Deretter «freshet» jeg meg opp på toalettet og skiftet tilbake til vanlige klær. Klokken 14:10 – thailandsk tid startet vi innflyvingen mot Bangkok.

Finnair Business Class Helsinki-Bangkok

Bangkok fra luften

Foto: Jacob Molin

Innflyvingen bød på en vakker utsikt over det sentrale Bangkok og den gamle flyplassen Don Muang. Klokken 14:40 tok hjulene bakken etter en drøy times forsinkelse på Bangkok Suvarnabhumi flyplassen. Ved gaten ble det delt ut fast-track kort til businessclass passasjerene som innebar hurtig ekspedering i passkontrollen. Den første bagasjen ankom i samme øyeblikk jeg ankom bagasjebeltet – noe som får vel godkjent i mine notater.

Vurdering

Et bra businessclassprodukt for reiser til og fra Asia. Og det merkes at Finnair har bestrebet seg på å tilby et produkt de forretningsreisende ønsker seg. Det innebærer en kortere reisetid, korte transfertider, vennlig men effektiv servering og mest mulig søvn ombord. Det nye setet er meget bekvem på alle måter og er definitivt i toppsjiktet av de businessclass setene som tilbys i dag.

Skal jeg peke på noe negativt, må det være at serveringen var ganske komprimert og ikke helt slik man forventer i businessclass. Dette er selvsagt strategisk av Finnair for å maksimere søvnen.

BusinessClass Anbefalinger

Reiser man alene er det best å velge setene 2K, 4K eller 6K der setet er nærmest vinduet med god avstand til midtgangen. Også setene 2A, 4 4A og 6A på venstre side av kabinen tilbyr god avskjerming og plass.

10
Most popular / latest

  1. traveller

    Jag har i dag gjort resan Shanghai -> Helsingfors med Finnair och kan inte säga att jag är särskilt imponerad. Många av oss har väl åkt Finlandsfärja från Stadshagen i Stockholm mot Åland eller Helsingfors. Det här kändes lite likadant faktiskt.
    Vi kom i väg 2 minuter sent 🙂 och på väg mot startbanan tog Kaptenen mikrofonen. Det var då som den där känslan av Finlandsbåt inträdde. Det var nog inte orden utan hur han talade.
    Själva resan var ganska händelselös med mat som inte smakade särskilt mycket. Entertainmentsystemet fick startas om flera gånger och då, till min förvåning, slutar även stolsinställningarna i business att fungera. Det har jag aldrig varit med om förut, inte ens i samma flygplansmodell.

  2. jonw
    kenny

    Nerdigt vetande: Finnairs glas kommer ur Iittalas serie "Ultima Thule" Se https://www.iittala.com/Series/Iittala/Ultima-Thule/c/Ultima%20Thule

    Tyvärr är det de enda glas som finns, om än i två storlekar.
    Funkar utmärkt för softdrinks o cocktails, hyfsat för champis, men är katastrofalt att dricka t ex vin eller cognac ur.
    En kille på FT skrev nyss att han nästa gång kommer att ta med sig sitt eget vinglas.
    Tänkte att det vore ju en utmärkt idé, om vi får tillräckligt många att göra detta så kanske AY till slut förstår vinken, även om den är fin.
    (Är dock lite osäker på vad security säger om bräckliga vinglas i handbagage…)

  3. jonw

    Det ska kanske poängteras att detta är en återanvänd recension av en mer än två år gammal flygning.
    Nattflyg till o från BKK är tyvärr ett minne blott sedan länge.
    Därmed borde ju argumenten för den ytterst komprimerade middagsservicen (lång sömn) vara borta, men tyvärr är den precis densamma även om man har avgång 15:40 svensk tid.
    Så det fanns tydligen mer interna argument att behålla denna…
    Det är mycket tråkigt, speciellt den "sena" avgången 17:30 svensk tid vore ju som gjord för att avnjuta en lååång middag med påföljande förfriskningar.
    Borta är också båda typerna av neccessärer. Numera levereras ett mycket sparsmakat sovkit i en brun papperspåse (!).
    Även linneservetten som skymtar på en bild är nu utbytt mot papper…
    Slutligen så har speciellt stolarna slitits mycket hårt på de få åren, sannolikt eftersom planen även används på charterrutter. På bilderna ovan ser ju allt ut som nytt.
    Lösa paneler, armstöd som fastnar nere, stora revor, glappkontakter och allmänt krånglande elfunktioner är numera vardagsmat

  4. Dr. Miles
    Jonas Forslin

    Så mycket bättre avgångstid än när jag åkte. 16:40 eller 18-tiden fanns det att välja på då. Svårt att sova ordentligt då. Hur ser tidtabellen ut egentligen? När flyger de vid 23-tiden?

    Det finns bara 16, 18 tiden under vintertidtabell 2013.

    1234567
    AY89
    Helsingfors 1640 – Bangkok 0725+1

    1234567
    AY95
    Helsingfors 1830 – Bangkok 0915+1

    När de flög ut runt 23 tiden var det ungefär vid 23:45.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×