Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Finnair Economy Class Paris-Helsinki – Med det nye servicekonseptet Sky Bistro

På flyplassen

Jeg var kun i transit på Paris CDG og hadde allerede blitt innsjekket hele veien på avgangsflyplassen. Finnair benytter terminal 2D på CDG og den viktigste årsaken er at ruten mellom Paris og Helsinki flys i samarbeid med Air France, en rute Air France ikke trafikkerer selv. Baksiden med terminal 2D er at den ikke er sammenkoblet med noen av de øvrige terminalbygningene ved terminal 2. Det er gangavstand til  terminal 2E og 2F som Air France benytter, men det fortsatt et godt stykke å gå og dessuten må man gå landside og følgelig passere sikkerhetskontrollen enda en gang.

Finnair hadde tre disker åpne for avgangen til Helsinki hvorav en for premiumreisende, jeg hadde allerede sjekket inn men behøvde å spørre om hvilken lounge som var tilgjengelig for meg med gullkort/ Sapphirestatus i One World. Loungen viste seg å være presis midt i mot innsjekkingen og man trengte ingen invitasjon.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Finnair check-in på Paris CDG terminal 2D

Foto: Jacob Molin

Loungen kaltes Sheltair Lounge men det var ingen tvil om at dette tidligere har vært en Air France-lounge. Det eneste praktiske som skilte var skiltet ved inngangen. Enklere frokostmat fantes å spise med croissanter samt brød med pålegg, frukt og muffins. For øvrig ikke så mye annet i matveien. Drikkeutvalget bestod av alkoholholdige og alkoholfrie drikker.

Da loungen var plassert landside gjenstod ennå sikkerhetskontrollen. Et One World Sapphirekort ved reise med Finnair ga dog adgang til fast track gjennom «Accès No 1», dog var det ikke mye folk i den vanlige køen.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Sheltair Lounge, Paris CDG, Terminal 2D

Foto: Jacob Molin

Lounge: Sheltair Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2D

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigning 30 minutter før avgang ved gate D65 med priority boarding for passasjerer i business class og med ulike statuskort via en separat kø markert med «Business Priority». Alle som hadde tilgang til priority boarding hadde selv «Group 1» på sitt boardingkort og dette ble kontrollert av den unge kvinnen ved disken.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Priority boarding ved gaten

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback kl 10.50, frost på vingene innebar avisning innen vi kunne løfte 35 minutter senere. Beregnet flytid til Helsinki var to timer og 25 minutter.

Setet

Flyet til Helsinki var en Airbus A321. Business class opptok fire rader og økonomiklasse som begynte på rad 5 og strakk seg til rad 34. Konfigurasjonen var 3-3 med seks seter i bredden og kabinen nesten helt full. Belegget til Helsinki var høyt med en kabinfaktor på over 90 prosent i economy class. Mange var asiater som skulle videre til noen av Finnairs destinasjoner i Asia.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Setet i Finnair economy class på Airbus A321

Foto: Jacob Molin

Finnair bruker normalt seat block for gullkortreisende med ledig midtsete så langt det er praktiskt mulig. Slik ble utfallet også på denne flygningen. Jeg hadde gangplass på første raden, 05D, med midtplassen 05E ledig, det høye belegget til tross. Med en ganske lang flytid for en Europaflygning var det noe jeg satt pris på.

Setet ellers var kledd i grått stoff og var ganske bekvemt med akseptabel benplass.

Underholdningssystem

Skjermer i taket viste vekselsvis flykart med informasjon om flygningen og kortere TV-program med underholdning. Dagsaviser hos Finnair er kun gratis i business class og tilbys deretter for salg i economy class.

Måltider

I november 2014 innførte Finnair sitt nye servicekonsept på økonomiklasse kalt «Sky Bistro». Rent praktiskt innebærer det at kaffe, te, vann och blåbærjuice serveres gratismens all mat og øvrige drikker kan kjøpes ombord. Det finnes også mulighet til å forhåndsbestille mat, da er utvalget noe større og dessuten er man garantert at det man ønsker virkelig finnes ombord. Bestillingen gjør man via Finnars webbside senest 72 timer før avgang.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Menyen for Finnair Sky Bistro

Foto: Jacob Molin

Da dette var en lunchflygning og loungen ikke bød på noen større smaksopplevelser spurte jeg flyvertinnen om hva som fantes ombord av varm mat og kald mat. Siden jeg satt på første rad fantes det meste av mat fortsatt igjen. Hele tre varme alternativer var tilgjengelig. Jeg bestilte Chicken green Thai curry med ris og ble informert om at det skulle drøye 15-20 minutter før maten var klar.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Utvalget av varme retter i Finnair Sky Bistro

Foto: Jacob Molin

Omtrent som planlagt ankom maten på et brett med en serviett. Forpakningen og utseende skrek formelig av micromat, men dette til tross var det helt ok. Risen var litt hard men ellers smakte kyllingen godt og var heldigvis kryddersterk nok. Det kjentes i munnen. 9,50 Euro kostet kyllingretten, ikke noe kupp men naturligvis praktisk dersom man ikke har tid til å spise før etter flygningen.

Jeg bestilte et glass blåbærjuice til maten samt en kopp kaffe.

Finnair Economy Class Paris CDG-Helsinki

Chicken green Thai curry med ris

Foto: Jacob Molin

Service

Normal økonomiklasseservice med vogner som trillet gjennom kabinen. Vennlig og hyggelig service ombord. For øvrige intet utover det normale og ingen spesiell oppmerksomhet for meg som gullkortinnehaver.

Ankomst

Punktlig ankomst i Helsinki klokken 14.50 på ettermiddagen.

Vurdering

Et konsept som Sky Bistro har både sine fordeler og ulemper. Utvalget og valgmulighetene øker og man slipper en kanskje obligatorisk tørr baguette. Samtidig er 10 euro ikke spesielt billig dersom man allerede har betalt en del for sin billett og presentasjonen virket unektelig uinspirert. En tommel opp for det brede utvalget som fantes ombord. Uten forbestilling.

2
Most popular / latest

  1. Wistis

    Jag håller med om att terminalen som Finnair använde på CDG inte är så atraktiv. Dåligt och litet utbud på affärer och restauranger. Enda positiva är att de är nära till baggagebandet. Åkte med Finnair igår och på den flygningen var det inte heller någon större presentation om Sky bistro.

  2. Daniel Sten

    De behöver verkligen jobba på den matpresentationen.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×