Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Finnair Business Class Helsinki-London – Med Iittalaglass og multelikør,

På flyplassen

Jeg var kun i transit i Helsinki og hadde allerede fått boardingkort på avgangsflyplsassen. Ettersom Storbritannia ikke er medlem av Schengen var det nødvendig med passkontroll på flyplassen, noe som gikk veldig hurtig med passautomatene hvor man selv kan scanne sitt pass dersom man har et av den biometriske typen.

Non-Schengendelen av terminalen kallas populært ”Asiaterminalen” og en separat terminalbygning som er koblet sammen med Schengenterminalen via en gangbro. Egentlig er navnet Asiaterminalen litt misvisende da denne benyttes til langt mer enn bare Asia. Herfra flyr fly til USA, Russland og Storbrittania. Men siden Finnair er store på Asia-ruter har den fått dette navnet.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Asiaterminalen på Helsinki Vantaa

Foto: Jacob Molin

Jeg hadde enda en time igjen før avgang og rakk derfor et besøk i Finnairs non-Schengenlounge. Loungen er svært moderne med et lyst interiør og mesteparten av innredningen er i hvitt eller lysegrått. Til tross for at loungen er betydelig større enn den i Schengenterminalen var den svært full grunnet en rekke Asia-avganger denne sene ettermiddagen.

I selvbetjeningsbuffeten fantes det enklere kald mat, fruktsalat samt gode sjokoladebakverk. Øl og vin fra selvbetjeningsavdelingen. Øvrige alkoholholdige drikkevarer var man nødt til å kjøpe fra en bemannet bardisk.

Lounge: Finnair Lounge, Helsingfors Vantaa (HEL), non-Schengen

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigningen ble påbegynt 20 minutter før avgang fra gate 17C som viste seg å være en bussgate i kjelleren. Nesten alle terminalgater i Asiaterminalen var opptatt av langdistansefly. Normalt finnes en ordentlig priority boarding ved gatene, tydelig oppmerket med permanent skilting ovenfor podiet. Men siden dette var en bussgate var det felles kø for alle mann. Gaten var smekkfull og det var ikke vanskelig å forstå at flyet var helt fullbooket.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Finnair Airbus A321

Foto: Jacob Molin

Det var en Airbus A321 som skulle ta oss til London, parkert ved siden av en av de store hangarene en kort bussferd fra terminalen. Jeg hadde plass 03C ombord som er tredje og siste raden på businessclass. Ved siden av meg på 03A satt en kinesisk mann. Som forventet var flyet fullt til siste plass men av en eller annen årsak dukket aldri passasjerene i 03D og 03F aldri opp etter at «boarding complete» beskjeden. Jeg spurte om jeg kunne bytte sete, hvilket naturligvis var greit. Det er behagelig å ha en hel rad på en relativt lang flyvning som Helsinki-London.

Før avgang ble vi tilbudt aviser, først og fremst finske og engelske men også den svenspråklige Hufvudstadsbladet var tilgjengelig. ETter start kunne tilsvarende aviser kjøpes i economy class til en pris av 3 euro.

Pushback 10 minuter etter tidtabell etterfulgt av en vanlig sikkerhetsdemonstrasjon. Dog ble ikke noe av informasjonen formidlet på svensk. Flytiden til London var beregnet til tre timer.

Setet

Finnairs Airbus A321 bestod av 34 rader og totalt 196 seter. På denne flyvningen opptok business class kun de tre første radene og economy class startet på rad 4. I business class er alltid midsetet blokkert og det står ”Complimentary Seat, Enjoy!” på nakkestøtten, dette innebærer en 2-2 konfigurasjon i business class mot 3-3 i economy class.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Ledig midtsete i business class

Foto: Jacob Molin

Hela kabinens farge var i grått og selv setet var kledd i et grått behagelig stoff. Benplassen var omtrent som standard for en flyvning innen Europa, jeg hadde god plass til bena og med ledig midtsete (og en helt egen rad for mitt vedkommende) var det nok av plass til å bre seg ut.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Finnair Business Class innen Europa

Foto: Jacob Molin

Underholdningssystem

I setelommen fantes et informasjonsblad som fortalte at det fantes lesebrett for utlån ombord. Disse var gratis i business class og var tilgjengelig mot en liten avgift i economy class. Det stod også at disse ble tilbudt på fly av typen Airbus A321 med sharklets, hvilket stemte bra.

Jeg ble naturligvis interessert og spurte en flyvertinne når hun passerte. Hun sjekket med sin kollega men dessverre hadde jeg uflaks, dette skulle egentlig vært tilgjengelig men av en eller annen grunn var det ikke det på dagens flyvning siden de var inne til «service» for å fylles med nytt innhold.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Info om Finnairs underholdningssystem

Foto: Jacob Molin

Systemet som tilbys er Galaxy Tab 3 med video, musikk og spill. Jeg nøyde meg med å se litt film på min medbrakte laptop samt lese de avisene som ble tilbudt.

Måltider

Etter start begynte serveringen med en varm klut etterfulgt av utdeling av meny. Også puter og pledd ble tilbudt. Deretter ble det bestilling av en cocktail som ble servert sammen med en pose nøtter. Jeg bestilte en gin & tonic samt et glass vann.

Drikke ble servert i de elegante Iittalaglassene , en signaturdel i Finnairs businessclasskonsept. En glasserie som heter Ultima Thule som ble lansert i 1968 og som har blitt benyttet hos Finnair siden 1969. Glassene er en fryd å drikke av og hjelper til å løfte opplevelsen til noe som føles litt mer luksuriøst. Hvilket er langt fra noen selvfølge på business class innen Europa nå for tiden.  Glassene finnes også i en høy modell (som benyttes mest) samt en lav modell som benyttes om man ønsker noe alkoholholdig til kaffen. Det som derimot savnes er noe passende for vin.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Menyen

Foto: Jacob Molin

Hele måltidet var beskrevet i menykortet som ble delt ut etter start med tekst på engelsk, finsk og svensk. Det er også sjelden med menykort på slike flighter nå for tiden. På menyen fantes også vinlisten samt utvalget av brennevin. Finnair har nylig byttet Champagnesort og serverer nå Nicolas Feuillate (samme som SAS tidligere hadde innen Europa) etter å ha servert Joseph Perrier i en årrekke. Hvitvinen var Domaine du Château d’Eau Chardonnay og rødvinen var Barton & Guestier Merlot Reserve.

Etter noen minutter passerte serveringsvognen med måltidsbrettet. På vogna fantes også eytterligere noen drikkevalg samt en kurv med brød. Måltidet var komponert av Tomi Björck, kjøkkensjef vedrestaurantene Farang og Gaijin i Helsinki, og som det fremgår av navnet på disse antyder det et asiatisk fokus på maten.

Forretten var sashimi av laks med yuzusaus, hovedretten var Thai Curry med jasminris. Til dessert ble det servert hvit sjokoladebringbærmousse vitchokladhallonmousse. Forreten var tradisjonell med en laksebit og japanskinspirert saus, hovedretten var veldig sterk og smaksrik, men jeg savnet noen hovedingrediens, noen kyllingbiter kanskje. Jeg bestilte en flaske Champagne til samt et glass vann.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Middag i Finnair business class

Foto: Jacob Molin

Desserten var fantastisk god. Til denne ble det tilbudt kaffe eller te før brettet ble hentet. Jeg bestilte en kopp kaffe som ble servert med en liten sjokoladebit. Jeg så også at menyen inneholdt ”cloudberry liqueur”, hvilket burde innebæra multelikør, noe jeg ikke tidligere har smakt. Jeg bestilte en slik og flyvertinnen lyste opp når hun fikk bestillingen. Det var tydeligvis en personlig favoritt. Også denne ble servert i et Iittalaglass med isbiter, et høyt et denne gang. Drinken smakte riktig godt faktisk.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Champagne, kaffe og multelikør

Foto: Jacob Molin

Ytterligere drike ble tilbudt videre gjennom flyvningen.

Service

Vennlig og trivlig service  fra kabinpersonalet. Først og fremst en mann i 30-års alderen som hadde hånd om serveringen i business class. Det ble engelsk som var språk for kommunikasjonen.

Selve serveringen var også stilig og elegant, all drikke ble eksempelvis servert fra et brett og det var litt finesse på hvordan alt ble presentert og servert, noe jeg alltid setter pris på.

Ankomst

Å lande på Heathrow pleier å være synonymt med 10 minutter «holding» et eller annet sted over London, 3-4 venterunder før man får fortsette til landing. Jeg ble derfor overrasket når vi slapp dette til tross for at klokka var noen etter 17 hvilket pleier å være et tidspunkt med mye trafikk.

Finnair Business Class Airbus A321 Helsinki-London

Vakker innflyvning over det sentrale London.

Foto: Jacob Molin

Noe tåkete over London, men fortsatt med fin utsikt over sentrum da innflyvningen skjedde fra øst. Punktlig landing klokken 17:30. Finnair benytter terminal 3 på Heathrow og det var nesten helt tomt ved passkontrollen. Da jeg kun hadde håndbaggasje  var jeg ombord i toget mot sentrum få minutter etter landing.

Vurdering

I det store godt fornøyd med opplevelsen som holder et bra nivå til å være business class innen Europa. Bra mat og drikke samt en vennlig og elegant service.

7
Most popular / latest

  1. Jacob
    Bibinski

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

    Det heter Lakka, eller Lapponia Lakka. När jag flög Finnair business class senast (i april) hade de missat att skriva med den i drinklistan men som bättre vetande frågade jag och visst fanns den fortfarande kvar ombord. Den är riktigt god faktiskt och man kan gärna ha lite is i.

    Gjorde en snabb sökning på Systembolagets webbsida men den hittar bara Lakka hjortronvin, inte likören.

    Men så här ser den ut på helflaska:
    Lapponia Cloudberry (Lakka) liqueur ABV 21% 500ml

  2. Bibinski

    Tack för en bra rapport. Låter supertrevligt med den där likören ! Vet någon vad det är för en och huruvida den går att få tag på här ? 🙂

  3. Glenn E

    Kul att läsa detta när jag har en bokning i Finnair Business Class framför mig.
    Hur är benutrymmet på plats 1A på Finnair A321 samt A320?

  4. Biggles

    Bra rapport. Jag tycker också Finnair businessprodukt håller mkt god klass. Åkt till Kina bl.a. men senast var det från Manchester till Helsinki i december 2013. En Embraer 170 med mycket god service och god mat. Det var ofrivilligt pga dimma på LHR. Annars brukar jag åkt BA med detta var bättre. Ittala är trevliga men passar ej till alla drycker. Hjortronlikör är gott i lämpliga mängder men prova också Mesimarja (Åkerbärslikör) -mmmmm. Nu var vi bara två i business så servicen blev extra uppmärksam och den andra personen var ngn slags Revenue Manager på Finnair och jag passade på att göra lite PR för detta exklusiva sällskap.

  5. joelflight

    Trevlig läsning, tack! I menyn står det "vitchokladhallonmousse", enligt bilderna såg de ut att vara "vanlig" chokladmousse?

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×