Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class (Premium Laurel Class) Taipei-Hong Kong – En meget positiv opplevelse

Bakgrunn

Dette var den fjerde flyvningen mellom Taipei og Hong Kong, i Eva Airs business class, som kalles Royal Laurel class.

På flyplassen

Jeg ankom Taipei Taoyuan lufthavn omtrent to timer før avgang. Eva Air hadde et eget  premiuminnsjekkingsområde i terminal 2. Ved inngangen sto en kvinne, og etter at jeg bekreftet at jeg skulle reise med Eva Air business class, lot hun meg passere.

To businessclassskranker var åpne og bemannet av en ung mann og en ung kvinne. Da jeg nærmet meg skrankene reiste begge seg umiddelbart opp nesten synkront og fulgte meg med øynene. Mannen sto tilfeldigvis nærmest så det var han som tok seg av innsjekking. En liten ubetydelig detalj kanskje, men likevel ting som imponerer og skiller et flyselskap fra mengden.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Hele innsjekkingsprosessen var nærmest perfekt. Den unge innsjekkingsagenten var svært vennlig og høflig, og gikk nøye gjennom alle stadier av prosessen. Han viste meg hvor bagen ble sendt, og dobbeltsjekket at jeg var fornøyd med min plass, og til slutt skrev ut en loungeinvitasjon. En prioritetstag ble satt på bagen min og jeg fikk en kort beskrivelse av hvordan jeg kunne finne loungen.

Både sikkerhetskontrollen og passkontrollen var svært raske. Terminal 2 er både en stilfull og effektiv terminal å bruke, betydelig bedre enn den gamle og slitte Terminal 1. Eva Air har tre forskjellige lounger i Tapei. Business Lounge for Evergreen sølv og gullmedlemmer, Diamond Lounge for Eva Air business class passasjerer, og Evergreen garden for Evergreen diamant medlemmer. Som business class passasjer hadde jeg tilgang til Diamond lounge som var godt over forventet. En meget stilig og elegant lounge med et himmeltak med små skyer. Tilgangen på mat og drikke var veldig bra med mange varme og kalde retter, og i tillegg et kjøleskap med bakevarer og en fryser med Mövenpick iskrem.

Lounge: EVA The Club Lounge, Taipei Taoyuan International (TPE), Terminal 2

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Jeg forlot loungen ca 40 minutter før avgang og bega meg mot gate C7 som ble benyttet for kveldes avgang til Hong Kong. Noen minutter senere begynte ombordstigningen med prioritet for business class passasjerer som kunne gå ombord via døren til venstre for podiet for så å benytte den fremste passasjerbroen til flyet. Rett ved inngangen var det et stativ med aviser.

Jeg var den første passasjeren som kom ombord og ble tatt meget godt i mot ved den fremste døren, tiltalt med navn og eskortert til min sitteplass 07A, der den meget vennlige flyvertinnen hjalp meg med håndbagasjen. Jeg ble tilbudt noe å drikke før avgang, vann eller appelsinjuice, samt et kaldt håndkle.

Flere flytyper benyttes på strekningen Taipei – Hong Kong, både Boeing 747, Boeing 777 og som denne kveld, Airbus A330. Interiøret i kabinen var helhetlig i ulike grønne nyanser som matcher Eva Airs firmaprofil og lengst fram i kabinen hang det et fint bilde.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Avgangen var så punktlig som den kunne bli. Eksakt klokken 18:10 fikk vi tillatelse til å starte motorene og forlate gaten. Det var en sikkerhetsvideo på skjermen på engelsk og kinesisk.  Purseren ønsket oss velkommen ombord og annonserte en beregnet flytid på en time og 23 minutter til Hong Kong.

Setet

Det var kun fire rader i business class med en 2-2-5 konfigurasjon. Stolene var behagelige og holdt en bra standard for en regional rute som Taipei – Hong Kong. Stolene var «lie-flat» og kunne altså senkes ned til en seng, dog med en viss skråning. Benplassen var ikke dårlig med 60″, som er over middels.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Sammenlignet med de andre flyselskapene som flyr Hong Kong – Taipei synes jeg Eva Air stiller høyt når det gjelder komfort. Mange flyselskap sender eldre fly med et eldre kabinprodukt på disse regionale flygingene.

Underholdningssystem

Ombord i flyet er det et underholdningsystem kalt Star Gallery som kontrolleres gjennom en fjernkontroll gjemt i stolens armlene og som nytes på en 10,6″ skjerm i ryggen på stolen foran. Da dette var en kort flyvning brukte jeg ingen tid på underholdningssystemet, men systemet er AVOD (Audio Video On-Demand) med et bra utvalg av både filmer, musikk og spill.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Måltider

Menyen ble delt ut allerede mens fly sto på bakken og på flyvningen til Hong Kong ble det servert middag med to forskjellig valg av hovedrett. Menyen byttes hver tiende dag og den trykte menyen inneholdt valgmulighetene for både dag 1-10, dag 11-20 og dag 21-31.

En separat drikkemeny ble også delt ut med grundig beskrivelse av drikkene og vinen som fantes. I business class hadde de champange, to røde viner, to hvite viner, sherry, portvin samt flere typer likør og sprit. Flyvertinnene kunne også blande ett stort antall cocktails og det var et bra utvalg av te, juice og mineralvann. Champagnen som ble servert var Drappier Brut.

Noen minutter etter at menyen ble delt ut kom flyvertinnen tilbake, tiltalte meg igjen med navn og spurte om jeg hadde bestemt meg for hva jeg ville spise. At de tok middagsbestillingen allerede på bakken gjorde at den relativt korte flyvningen kunne optimaliseres og flyvertinnene kunne bruke sin tid på andre gjøremål oppe i luften.

Etter at skiltet med sikkerhetsbeltet hadde slukket begynte serveringen, og hvite duker ble lagt på bordene og deretter kom måltidsbrettet sammen med den drikken som var bestilt. De to hovedrettene bestod av en asiatisk rett med kylling med stekt ris, samt en vestlig rett med biff og potet.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Jeg hadde valgt den første retten med kylling og ris, som smakte helt OK. Jeg hadde også bestilt vin til maten, et glass Dr Loosen, samt et glass vann. På brettet var det også en skål med pent oppskåret fersk frukt samt en liten dessert. Flyvertinnene serverte brød fra en kurv ved siden av maten.

Jeg ble tilbudt mer å drikke og ba om å få et glass av den tyske hvite vinen som var ganske søt, men som smakte riktig godt. Til slutt tilbød de kaffe og te som ble servert i høye mugger, igjen i grønne farger for å matche alt det andre. Noen minutter senere serverte de påfyll.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Jeg var fornøyd og mett etter måltidet og tenkte ikke å bestille noe mer å drikke, men så la jeg merke til at mannen på den motsatte side i kabinen drakk noe neongrønt. Jeg ble nysgjerrig og ville vite hva dette var, jeg kunne ikke finne noe i drikkemenyen. Det viste seg å være en melondrikk som jeg ba om å få teste. Melondrikken ble servert i et glass og på brettet hadde flyvertinnen også plassert en boks med Sprite. Jeg spurte om det var for at melondrikken var sterk, men det var snarere tvert om, drikken var veldig søt og mange ønsket derfor å spe den ut. Det smakte faktisk ganske godt.

Service

Servicen ombord var bra, veldig bra! Den var vennlig, elegant  og hadde det lille ekstra. Flyvertinnene satte seg alltid på huk når de snakket med meg for å ha samme høyde som meg.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Vi var bare fem passasjerer i business class som ble oppvartet av tre flyvertinner. Jeg tittet på klokken ved et tilfelle og det gikk aldri med enn tre minutter mellom hver kabinrunde som ble gjort av en av de tre flyvertinnene. De anstrengte seg ordentlig med å snakke med passasjerene og tilby påfyll i glassene. Servicen var helt enkelt gjennomgående bra!

Ankomst

Klokken 19:20 begynte vi flyvningen mot Hong Kong og kabinen ble forberedt for landing. Det var dog ingen problemer for oss som hadde igjen noen drikke i glasset fram til noen minutter før landing.

Innflyvningen til Hong Kong var mot bane 25 og må være en av de lekreste innflyvninger man kan tenke seg. Man flyr i en sirkel rundt sentrale Hong Kong, kommer inn øst for byen, flyr like nord for bykjernen, og gjør så en svak venstresving før den siste innflyvningen til flyplassen, som ligger vest for Hong Kong. Klokken 19:45 landet vi på bakken, fem minutter før planlagt ankomsttid.

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Eva Air Business Class Taipei-Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Vurdering

En meget positiv opplevelse hele veien fra innsjekking til landing. Eva Air utstråler kvalitet og service både på bakken og i luften. Vennlig og elegant.

Veldig positiv innsjekkingsopplevelse i Taipei, og loungen var en stor overraskelse med all mat og drikke. Servicekonseptet ombord skiller seg ikke nevneverdig fra hva andre flyselskaper tilbyr på denne ruten. (Jeg har tidligere fløyet Hong Kong – Taipei med både China Airlines og Cathay Pacific i business class). Derimot holdt servicen ett høyt nivå. Jeg ble alltid tiltalt med navn, glasset stod aldri tomt og det passerte en flyvertinne minst hvert tredje minutt for å sjekke at alt var OK. Stolen, kabinen og interiøret holdt også en bra standard.

No comments yet, be the first!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×