Air France La Première Jakarta-Singapore

Ekslusivt hos BusinessClass: Første test av Air France nye første klasse La Première – A designer suite

Bakgrunn

I mai i år offentliggjorde Air France sitt nye førsteklasseprodukt La Première, et produkt man har kalt «A designer suite». Vi fikk muligheten til å se den nye suiten på Air France Expo i juni som da ga et solid inntrykk. 29.september ble det nye produktet satt i trafikk i en Boeing 777-300ER med premierestrekningen Paris-Singapore-Jakarta. Etter en hel del undersøkelser lykkes vi i å finne ut hvilke flyvninger som skulle gjøres med akkurat dette flyet og kunne så gjøre en booking.

Idag kan vi som sannsynligvis første medie i verden publisere en test av nye Air France La Première.

På flyplassen

Jeg var kun i transit i Jakarta med tre timer mellom flyvningene men hadde på forhånd informert Air France  om dette for eventuelt å få hjelp dersom forsinkelser skulle oppstå.  Det viste seg å være smart da jeg allerede ved ankomstgaten ble møtt av en personlig assistent fra bakkeselskapet som Air France benytter i Jakarta, en mann i 30-års alderen i uniform som hadde en mappe med alle opplysninger rundt min booking.

Dessverre viste det seg at det ikke var mulig å gjøre en normal transfer i Jakarta, i stedet måtte jeg gå inn i Indonesia for så å sjekke inn på vanlig måte i avgangshallen. Men han ordnet visum uten at jeg behøvde å stå i kø og vi kunne deretter benytte diplomatkøen ved passkontrollen. Det hele tok ikke mer enn 3-4 minutter. Han tok også opp sin walkie talkie og kontaktet bagasjehåndteringen for å sikre at min bagasje ble lastet inn.

I avgangshallen hadde Air France et eget innsjekkingsområde med en separat skranke for La Première uten noen som helst kø. Jeg ble hurtig innsjekket av en ung kvinne og dessuten Air France stasjonssjef kom frem for å hilse. Hun fortalte at jeg også takket være Skyteams loungeregler kunne benytte Garudas førsteklasselounge på flyplassen. Noe som ble en stor og hyggelig overraskelse. Boardingkortet fikk jeg i en rød La Première-mappe.

Også ved den påfølgende passkontrollen kunne vi benytte en spesialskranke uten kø og assistenten håndterte all prat og papirarbeid mens jeg stod stille ved siden av. Til slutt eskorterte han meg til Garudas lounge.

Personalet i loungen var tydeligvis forberedt på min ankomst, vi kunne spasere rett inn uten å vise boardingkort ved resepsjonen og videre til den avsperrede rulletrappen som førte ned til førsteklasseloungen i kjelleren. Jeg hadde tidligere sett bilder  av loungen men den gjorde et enda bedre inntrykk i virkeligheten. Innredningen var i perfekt prøyssisk stand. Alt fra hvordan putene lå i hvilestolene til hvordan serviettene var brettet i restaurantdelen. Loungen var helt tom når jeg kom, hvilket kanskje ikke var så overraskende siden de fleste av Garudas avganger med første klasse har avgang sent på kvelden. Assistenten fortalte at han skulle hente loungeansvarlig og at han siden skulle komme og hente meg en halvtimes tid før avgang for eskorte til gaten.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Ganske hurtig kom loungeansvarlig og ønsket meg velkommen og introduserte meg til fasilitetene. Han slo på det selvspillende pianoet for så å hente menyen og drikkelisten. Jeg bestilte et glass Champagne av typen Billecart Salmon samt en clubsandwich og en tallerken frukt. Champagnen ble servert sammen med en flaske vann og drøyt et kvarter senere fikk jeg vite at bordet var dekket og klart for meg i restauranten.

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Garuda First Class Lounge, Jakarta

Foto: Jacob Molin

Det fantes en hel del varm mat å velge mellom men med kraftig lunsj og en ventende middag nøyde jeg meg med en snack. Champagneglasset ble fylt på ved et par anledninger og til slutt bestilte jeg en kopp kaffe. Under hele besøket var jeg helt alene i loungen og servicen var så bra den kunne være. Det fantes to kokker som arbeidet i kjøkkenet. Den eneste ulempen var engelskkunnskapene hos loungepersonalet som var noe begrenset.

Lounge: Garuda First Class Lounge, Jakarta Soekarno-Hatta International (CGK)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Punktlig 30 minutter før avgangen kl 19:30 kom assistenten for å hente meg. Det ble en lang spasertur fra loungen til gaten som lå i D-piren i andre enden av transitthallen. Kvikk sikkerhetskontroll og så rett til gaten hvor han hadde beregnet tiden slik at det bare var å gå rett ombord.

Pursern ønsket meg velkommen ved den fremre døren og en flyvertinne viste meg veien til min sitteplass 01L. Etter å både ha sett en rekke bilder av den nye kabinen og også en modell av det nye setet var forventningene enorme. Kabinen ga et nærmest magisk førsteinntrykk. Det var helt mørkt utenfor vinduet hvor regnet høljet ned og kabinpersonalet hadde slått på alle belysningseffekter hvilket inkluderte pyntelampene ved hvert enkelt sete. Dette var ikke som å komme ombord på et fly, men mer som å komme inn i en luksuriøs stue en fredagskveld.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Et magiskt førsteinntrykk i nye La Première

Foto: Jacob Molin

Etter å ha kommet på plass ble min jakke hentet og hengt inn i den personlige garderoben i bakkant av setet. Denne er naturligvis litt liten men praktisk på nattflyvninger hvor man bytter til pyjamas.

Både den unge flyvertinnen og den middelaldrende purseren kom så frem for å hilse på og småprate, og jeg fortalte at dette var noe jeg hadde sett frem i mot lenge. Siden produktet hadde eksistert en måned var dette også en spesiell flyvning også for personalet om også var spente på å høre min mening om det nye produktet. Også kapteinen kom forbi og småpratet.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Kun fire seter i første klasse, og Champagnekjøleren er klar.

Foto: Jacob Molin

Jeg ble tilbudt en velkomstdrikk og valgte naturligvis et glass Champagne, på bordet mellom de to midtsetene stod allerede champagnekjøleren klar. Champagnen som ble servert var Bollinger 2004 «La Grande Année», det store året, hvilket ska vara en av de absolut beste årgangene i Bollingers produksjon på mange år. Champagnen var helt utsøkt, og ble servert på en sølv bordskåner sammen med en pakke salte kjeks. Det hadde utvilsomt gjort seg å servert dette i en skål.

Air France benytter for øvrig lave og brede glass for vin og Champagne, noe som har skapt diskusjoner. Vinkjennere mener at de brede glassene fremhever smakene mens andre mener det er «etikettebrudd» å ikke ha korrekte vin og Champagneglass på første klasse. Personlig synes det fungerer bra med de lave glassene.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Et glas Bollinger 2004 før avgang.

Foto: Jacob Molin

Dagsaktuelle aviser ble tilbudt fra en vogn før magasiner på engelsk og fransk. Til tross for en flytid på 2 timer ble dessuten både pyjamas og toalettveske tilbudt i La Première. Den nye pyjamasen fra Christian La Croix kom i et stilig marineblått futteral og toalettvesken var fra Givenchy med en rekke  ulike kremer i en stilig designet boks med ulike lommer. Selv om det aldri var aktuelt å benytte noen av disse  under flyvningen var det en hyggelig overraskelse som ble med hjem for senere benyttelse.  Også tøfler ble tilbudt. Skoene kunne jeg plassere sammen med andre småting under  ottomanen.

Påfylling av champagneglaset ble tilbudt før det var klart for punktlig å stenge dørene og sette kursen mot Singapore og Paris.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Skuffen med pyjamas, toalettveske og øvrig oppbevaring.

Foto: Jacob Molin

Setet

Den nye suiten er laget av  designeren Priestmangoode sammen med designbyrået Brandiage. Suiten er 230 cm lang og tar en flate på drøye tre kvadratmeter. En forskjell til forhold på den gamle kabinen er at antallet seter nå er redusert fra åtte til fire. Nå er det kun én rad i en  1-2-1 konfigurasjon. Dette skaper en liten og eksklusiv kabin.

Den kanskje største forskjellen er ellers at interiøret går i helt andre farger enn tidligere. Den beige treinnredningen er borte og er erstattet av andre farger i lyst grått og isblått med detaljer i Air France karakteristiske røde farge. Jeg var litt redd for at alt det hvite og grå skulle gjøre kabinen for lys og steril, men fargene fungerer faktisk veldig bra. Når jeg møtte ansvarlig for La Première i juni fortalte hun at mye av inspirasjonen kommer fra hotellmiljøer og at designet og fargevalget skal henspeile på fransk eleganse.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Den nye suiten i Air France La Première

Foto: Jacob Molin

Foran setet finnes en ottoman som kan benyttes som besøkssete og i den en skuff for personlige eiendeler. ved siden av setet finnes et oppbevaringsrom for høretelefoner og fjernkontrollen til underholdningssystemet. Hver suite har også oppbevaring for aviser og magasiner. Bak setet finnes en egen garderobe.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Setekontrollen

Foto: Jacob Molin

Setet reguleres via et panel på siden som består av to deler, en del med hurtigknapper som man alltid kan nå og en del med knapper for å regulere ulike deler av setet.

Underholdningssystem

Underholdningssystemet er Air France nye versjon fra Panasonic som jeg tidligere har test i business class og som er en klar forbedring fra tidligere. Særlig er de nye menyene gode. Også fjernkontrollen er lik som i business class -designet som en smarttelefon med berøringsskjerm. Det skal i følge Air France finnes ca. 1.000 timer underholdning i systemet og menyvalg på 12 språk.

Air France La Première Jakarta-Singapore

24-tomme HD-skjerm

Foto: Jacob Molin

Borte er også den relativt beskjedne skjermen som tidligere fantes i  La Première og som overhodet ikke var første klasse verdig. Nå er en 24 tommers skjerm fastmontert på veggen. Enda en detalj som gjorde at kabinen føltes mer som en stue enn som en flykabin.

Støydempende høretelefoner ble oppbevart i en luke ved setet og både lyd og bildekvalitet var svært god.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Fjernkontrollen med touch-screen

Foto: Jacob Molin

Måltider

Meny og drikkeliste ble delt ut før start, menyen i hvitt og vin og drikkelisten i rød. Menyen inneholdt både den fulle menyen mellom Singapore og Paris og det mindre måltidet som ble servert mellom Jakarta og Singapore.

Vinlisten i Air France La Première ser litt annerledes ut sammenlignet med andre førsteklasser. Mens mange andre satser på et stort utvalg – gjerne med fire røde og fire hvite viner har Air France valgt å redusere utvalget men heller heve kvaliteten. Den nåværende listen er tatt frem av Paolo Basso som ble kåret til verdens beste sommelier i fjor.

Vinlisten inkluderte en Champagne (Bollinger La Grande Année 2004), to røde viner (Châteauneuf-du-pape 2010 og en Bordeauxvin Margaux Château Cantenac-Brown 2008), en hvitvin (Chablis 1er Cru Vaillons 2011 Joseph Drouhin) og søt (Rivesaltes Ambré 2001 Domaine Cazes). Ellers fantes adskillige aperitifs og digestifs med litt mer fokus på eksempelvis fruktlikører, Cognac og Armagnac enn hva man er vant til i Skandinavia.

Etter start kom en liten overraskelse da de tydeligvis hadde egen vinvogn ombord. Perfekt tilpasset utvalget. Fire vinflasker samt to flasker vann, med og uten kullsyre. Flyvertinnene presenterte de ulike vinene og fortalte litt om dem. Dette var svært stilig. Jeg satset på Châteaueuf-du-pape denne gangen. Samtidig ble en varm klut tilbudt.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Vinvogna med vinutvalget ombord

Foto: Jacob Molin

Etter hvert kom flyvertinnene ut med en hvit duk og felte ut bordet som var oppbevart i panelet ved vinduet. Bordet er betydelig større enn i gamle  La Première og det bør ikke være noe problem for to personer å spise sammen dersom ottomanen benyttes som besøkssete.

Kryddertårn, smør, ulike typer sennep og bestikk pakket inn i hvit serviett med rødt bånd ble anbrakt bordet før varmretten som var ravioli med ulike grønnsaker. På lengre flyvninger finnes normalt en rekke valgmuligheter av både forretter og hovedretter, men på denne korte flyvningen fantes kun en hovedrett. Den smaket utmerket og var mettende. Jeg ble også tilbudt påfyll av vin samt tilbudt brød fra en kurv.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Elegant oppdekking med ravioli til hovedrett

Foto: Jacob Molin

Etter hovedretten ble det servert en ostetallerken med tre typer ost etterfulgt av mer brød. Jeg bestemte meg for å teste dessertvinen til ostene og denne var ganske søt og veldig fruktig.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Ost og dessertvin

Foto: Jacob Molin

Til slutt ble det servert en skål med frukt og til dette en boks med turkish delight. Jeg valgte å avrunde med ytterligere et glass Champagne og fikk på eget ansvar beholde glasset under landing for å kunne drikke opp i fred og ro.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Frukt og Turkish delight

Foto: Jacob Molin

Service

Jeg la ikke skjul på at dette var en flyvning jeg hadde gledet meg til  for personalet og til min glede fikk jeg også en besetning som leverte et komplett produkt. Også på en kortere intra-asiatisk flyvning. Suiten og kabinen ble demonstrert ordentlig og jeg fikk eksempelvis gardinene demonstrert. Dem man stenger når man skal sove. Å motta pyjamas og toalettveske på en så kort flyvning er et stort bonus.

Også måltidserveringen var høyst imponerende med vinvognen som under hele flyvningen stod parkert skrått foran setet mitt. Et elegant konsept jeg ikke tidligere har sett.

Bare superlativ å si om personalet som var totalt dedikert til å yte god service, og det at jeg var alene i første klasse gjorde saken enda enklere. Også purseren passerte flere ganger for å sjekke at alt var bra og for å høre om hva jeg syntes om produktet. Den eneste missen fra personalet var at de glemte å gi meg et landing card før ankomst til Singapore, men jeg minnet dem på det og det ble en anelse stressende å få dette klart før jeg måtte gå av flyet.

Sove

Da dette var en svært kort kveldsflyvning var det aldri aktuelt å sove ombord, men setet blir helt flatt når man ønsker det. Deretter res sengen opp med madrass og sengetøy. Jeg kan derfor ikke bedømme sovekomforten. Men setet var ihvert fall svært behagelig å sitte i.

Det spesielle med denne suiten er det unike gardinkonseptet Air France er alene om. Gardinene sitter fast i veggen  og kan tas løs og dras for så man skjermes fra midtgangen. Til forskjell fra andre selskap som har dører i sine suiter får man i dette tilfellet en åpen planløsning som standard men kan samtidig skape helt privatliv om natten.

Ankomst

Landning på Singapore Changi noen minutter før tidstabell. Flyvningen gikk alt for fort. Purseren kom forbi en siste gang for å ta farvel før det var på tide å gå av. Air France benytter terminal 1 i Singapore.

Utenfor døren ventet en ny personlig assistent og inne i terminalbygget stod en ventende golfbil. Nå var det ikke overdrivet langt til passkontrollen men det var en behagelig måte å transportere seg på. Assistenten hadde med seg en konvolutt fra Air France hvor det stod hvilke fordeler jeg kunne benytte meg av før avreise fra Singapore.

Den kvinnelige assistenten tok hånd om alt praktisk ved passkontrollen og hentet deretter en bagasjevogn for den innsjekkede vesen.

Til slutt fikk jeg hjelp med bagasjen gjennom tollen og hele veien til taxien for videre ferd til hotellet. Det hele tok 20 minutter.

Air France La Première Jakarta-Singapore

Fremme i Singapore

Foto: Jacob Molin

Vurdering

Nye La Première er uten tvil det stiligste og mest elegante jeg har test på et flyselskap. Jeg elsket designet, fargene og belysningen. Svært stilfullt uten å bli overdådig. Jeg håper å få mulighet til å gjenta dette snart.

3
Most popular / latest

  1. tomm fjellberg

    høres flott-Gleder meg å prøve dette.men Lh og SIA er heller ikke værst

  2. Are67

    Fin anmeldelse. Jeg skal fly LUFTHANSA First neste uke men dette så veldig elegant ut. Takk

  3. Gaute

    Takk for en fin anmeldelse. Det må være en fin jobb å teste slike flyvninger.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×