Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Cathay Pacific Første Klasse Manila-Hong Kong – Et Asiatisk gullkorn

Bakgrunn

Cathay Pacific er et selskap med base i Hong Kong, men markedsfører seg som et internasjonalt selskap De flyr utelukkende med større fly slik som Boeing 747, 777 og Airbus A330/340, mens deres datterselskap Dragonair håndterer kortere flyvninger til Kina og det østlige Asia.

Cathay Pacific har vunnet en rekke priser for sine premiumprodukter som generelt kan anses å være i toppsjiktet. Vi bestemte oss for å teste deres førsteklasseprodukt mellom Manila og Hong Kong.

På flyplassen

En trafikkulykke på veien mellom det sentrale Manila og flyplassen var i ferd med å skape et problem for oss, men takket være en våken og smart sjåfør lykkes vi å  kjøre av problemveien og finne en alternativ rute til Ninoy Aquino-flyplassen som vi ankom rett før klokken 09, og da hadde vi fortsatt drøye to timer til avgang.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Den mørke avgangshallen i Manila terminal 1

Foto: Jacob Molin

Cathay Pacific benytter terminal 1 på flyplassen som er den eldste og verste av de i alt fire terminalene. Den er liten, mørk, trang og sliten. Noen stjerneglans handler det ikke om her. Men heldigvis var det ikke køer når jeg reiste og kom greit ut av det. Cathay Pacifics innsjekk var plassert lengst inne i avgangshallen, rett ved siden av sikkerhetskontrollen. Her var fem skranker åpne. Det var en dedikert første klasse skranke hvor jeg hurtig ble ekspedert av en ung kvinne. Jeg hadde på forhånd reservert sete og derfor gikk prosessen kjapt. Bagasjen ble tagget til Hong Kong med en blå prioritetstag og jeg fikk en innbydelse til Cathay Pacifics lounge i transitthallen.

På Filippinene må man fortsatt betale flyplasskatt på 550 peso, hvilket er omlag 70 kroner. Etter å ha fått nødvendige stempler kunne jeg passere passkontroll og sikkerhetskontroll. Sistnevnte var omstendig – noe som ikke er så rart med tanke på situasjonen på Filippinene.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

En av de gamle avgangstavlene

Foto: Jacob Molin

Manilas terminal 1 har adskillige lounger å velge mellom – i hvert fall på papiret. I praksis handler det om små firkantede rom der alle lounger ser omtrent identiske ut med unntak av fargen på stolene. Cathay Pacific har en lounge i nærheten av gate 2 med en businessdel og en første klasse del. Sistnevnte var ikke spesielt imponerende. Litt færre mennesker, marginalt mer å spise og bedre stoler. Ved 10-tiden fantes det enkel frokost og diverse drikkevarer. Ønsket man kaffe var det pulverkaffe og varmt vann som gjaldt. Ordentlig kaffemaskin fantes ikke.

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila

Cathay Pacific First Class Lounge, Manila

Foto: Jacob Molin

Lounge: Cathay Pacific First Class Lounge, Manila Ninoy Aquino International (MNL), Terminal 1

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Siden jeg ikke var veldig imponert over loungetilbudet forlot jeg loungen en time før avgang. Terminal 1 er formet som en Y og gaten til Hong Kong var plassert lengst ut på den ene piren. Dokumentkontroll skjedde ved inngangen til gate 12 og deretter fantes et eget ventehjørne for business og første klasse passasjerene. Ombordstigningen startet 30 minutter før avgang med prioritet for business og første klass. En passasjerbro ble benyttet til dør L2 der en flyvertinne tok i mot. Når hun så mitt boardingkort tilkalte hun en kollega som eskorterte meg gjennom businesskabinen og frem til mitt sete. Jeg hadde ingen jakke det var behov for å henge opp, men jeg fikk hjelp med håndbagasjen. Da det ikke er hattehyller i denne kabinen ble bagasjen plassert under fothvileren foran setet.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Kabinen i Cathay Pacific første klasse

Foto: Jacob Molin

Kabinen ga et bra førsteinntrykk med varme fargetoner og en behagelig atmosfære. Interiøret er minimalistisk hvilket jeg liker godt. Under ombordstigningen var noen av lyseffekten i taket påslått. Etter at jeg var vel på plass fikk jeg tilbud om en varm klut og en velkomstdrink. Jeg valgte Champagne – Amour De Deutz Brut 2002. De videre forberedelsene var litt rotete og personalet virket noe stresset og den vanlige pre-departure opplevelsen på første klasse var ikke slik den pleier å være. Personalt var for øvrig vennlige og kom flere ganger for å tilby påfyll av Champagne – men småpraten uteble.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Champagne og varm klut før avgang

Foto: Jacob Molin

Ytterligere to passasjerer ankom kabinen før dørene ble lukket. Pushback var fem minutter før avgang, men deretter var det en unødvendig lang ventetid før takeoff. Det var fire fly foran oss i køen, men i tillegg et betydelig antall føy som skulle lande som fikk prioritet. 45 minutter tok det før vi var i lufta. Mer Champagne ble det og da endelig setebelteskiltet slukket rushet flere av passasjerene, meg selv inkludert, mot toalettene.

Setet

Dette var ikke min første flyvning i Cathay Pacifics første klasse, men derimot den første i en av deres 777-maskiner. Kabinen på dagens Boeing 777-300ER bestod av to rader med en imponerende 1-1-1 konfigurasjon. 6 seter er den mest ambisiøse kabinkonfigurasjonen i bransjen. De fleste pleier i det minste å ha 1-1-2 med fire seter i bredden på første klasse.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Setet i Cathay Pacific første klasse

Foto: Jacob Molin

Suiten i seg selv byr på svært god benplass med sine 81 tommer. Setet var også svært bredt med 33 tommer. Dette betød at det å oppbevare avsier og magasiner ved siden av seg i setet var uproblematisk. Setet var faktisk oppdelt i to deler, en hoveddel og en sidedel som begge kunne manøvreres hver for seg.  Hovedsetet kunne felles ned mens sidedelen var igjen. Svært praktisk dersom man ønsket et avlastingsbord. Ved vinduet var det for øvrig flere oppbevaringsmuligheter for magasiner, høretelefoner osv. Ved setet fantes også en personlig garderobe.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Setekontrollen og fjerrkontrollen

Foto: Jacob Molin

Generelt liker jeg Cathay Pacifics første klasse sete. Det er elegant, rommelig og ganske privat uten at man føler seg innestengt. Setet blir selvsagt helt flatt  og byr på god soveopplevelse.

Underholdningssystem

Cathay Pacifics underholdningssystem kalles Studio CX og er et AVOD-system (Audio Video On-Demand) med et bra utvalg av filmer, TV-serier, musikk, spill og informasjon om flyvningen og flyselskapet. Både lyd og bilde var av bra kvalitet og støyreduserende høretelefoner ble tilbudt. I løpet av flyvningen så jeg to episoder av TV-serien Friends.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Cathay Pacific underholdningssystem Studio CX

Foto: Jacob Molin

 

Måltider

Menyen ble delt ut før avgang og var inneholdsrik.En separat drikkemeny ble også delt ut. Til Hong Kong ble det servert «refreshments» som i praksis betyr en treretters lunsj med tre valg av hovedrett. Drikkelisten hadde valg som Champgne, tre hvitviner, to rødviner, portvin, øl, to signaturdrinker, en rekke aperitifs, cocktails osv. Og ikke minst et bredt utvalg alkoholfrie varer.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Velkomstkort fra kabinpersonalet

Foto: Jacob Molin

Grunnet den korte flytiden ble bestillingene av mat og drikke gjort før takeoff. Og så fort setebelteskiltet var slukket startet serveringen. Det store bordet ble elegant dekket med en hvit duk og jeg synes selskapet er i verdensklasse når det gjelder presentasjon. Et eksempel på dette er brødet som kom i en separat kurv med linserviett. En annen stilig detalj er velkomstkortet som plasseres på bordet og som er signert av dem som jobber i første klasse. Viola og Carol het de to flyvertinnenesom serverte meg. En parentes i denne sammenheng, men det er en detalj som skiller opplevelsen fra konkurrentene.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Elegant oppdekking

Foto: Jacob Molin

Forretten bestod av et fresht fruktfat med blant mye annet ananas og melon. Jeg bestilte et glass rødvin og landet på en italiensk – Castello di Gabbiano Alleanza 2008 fra Toscana som smakte godt.

Det var tre valg av hovedrett – lammekotelett med båtpoteter og grønnsaker, braserte reker med bambusskudd og jasminris  eller tomat og spinattortellini. Jeg gikk for det første alternativet som var svært smakfullt og flott presentert. Ved siden av den store tallerkenen var det også en liten skål peppersaus som ga retten et ytterligere løft.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Hovedretten

Foto: Jacob Molin

Deretter ble bestikk og tallerkener fjernet og desserten ankom. Det var en aprikos og mandelkake med vispet krem. God, men svært mektig. Jeg bestilte også en kopp kaffe som ble servert sammen med en skål sjokoladepraliner. Til slutt  bestilte jeg en av mine favoritter – Johnnie Walker Blue Label. Deretter var det bare å lene seg tilbake å nyte opplevelsen.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Kaffe, dessert og sjokoladepraliner

Foto: Jacob Molin

Service

Jeg bruker generelt å gi Cathay Pacific god uttelling når det gjelder personal og service. Servicen er korrekt og hyggelig nok, men det som skiller Cathay Pacific fra øvrige asiatiske selskap i denne sammenhenger varmen og omtanken fra personalet. På denne flyvningen var det først og fremst den korte flytiden som skapte denne avstanden. Det var egentlig ikke før serveringen var over at personalet kunne stresse ned og gi den personlige touchen som pleier å være normen ombord.

Ellers var opplevelsen så bra den kunne, gitt omstendighetene. Den faktiske flytiden var 1 time og 40 minutter men dette til tross, fikk jeg spist meg gjennom måltidet i ro og mak. Tempoet var effektivt uten at det ble stressende. Men for å få den optimale første klasse opplevelsen bør man selvsagt velge en lengre flyvning.

Ankomst

Under innflyvningen til Hong Kong ble ankomstinformasjon slik som aktuelle gater for tilslutningsfly vist på alle skjermer i kabinen. Mange skulle videre – både innen Asia og mot Europa og USA.

Klokken 12:30 landet vi på tiden. Som første klasse passasjer kunne jeg gå ut av den fremre døren og var dermed en av de aller første ut av flyet. Det var lang kø ved passkontrollen og dessverre var det ikke fast track for første klasse passasjerene. prioritetstaggen på bagasjen fungerte uten at jeg så særlig forskjell på business og første klasse. Etter å ha hentet ut bagasjen besøkte jeg for første gang Cathay Pacifics ankomstlounge som enkelt og greit heter «The Arrival». Den er plassert i nærheten av flyplasstoget og er litt bortgjemt. De fleste vet nok ikke engang om den, men det er faktisk verdt et lite besøk. Liten i størrelse, men med trivelig personale, en omfattende buffet og á la carte-meny med mulighet til å bestille flere varmretter. Jeg var fortsatt svært mett  og nøyde meg med litt frukt og en kopp kaffe.

Cathay Pacific første klasse Manila-Hong Kong

Innflyving mot Hong Kong

Foto: Jacob Molin

Vurdering

Cathay Pacifics første klasse er en av de beste i industrien. Utmerket mat og drikke som er stilig presentert. Vennlig og oppmerksom service selv om det ikke var helt slik på denne flyvningen. Kabinen er elegant og setet får pluss i boka.

6
Most popular / latest

  1. micsjo

    Deutz Amour? Jag skulle flyga Cathay enbart för det. Galet bra champagne! Hela huset Deutz har fantastiska champagner men Amour är grymt.

  2. swede77

    klockrent reportage

  3. matsson

    Trevlig recension, känns bra attöverföra USDM till Oneworld och utnyttja CX First !!!

  4. johisco

    Grym recension!

    Kanske bara är jag iofs men vinnörd som jag är så skulle det vara kul om vinlistan fotades/alt skrevs ner. Är grymt nyfiken på vilka viner olika bolag kör.

  5. senator

    Tyvärr höll inte Cathay måttet i mina ögon på min resa i februari. Jag håller på sammanställa min resa snart..

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×