Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Brussels Airlines nye business class på Airbus A330 Brussel-Dakar

Bakgrunn

Dette er den andre flyvningen på en reise fra Stockholm til Afrika, en ettermiddagsflyvning fra Brussel til Dakar med mulighet til å teste selskapets nye business class produkt på Airbus A330. Brussel Airlines har et omfattende nettverk til Afrika. Drøyt 20 afrikanske destinasjoner trafikkeres fra knutepunktet i Brussel (BRU). Fokuset ligger på de fransktalende landene i det vestre og midtre Afrika.

Den nåværende terminalstrukturen på BRU er også vel tilpasset for å gi smidige tilslutninger mellom kontinentale Europa og interkontinentale flyvninger. Brussel Airlines satser dessuten på å forbinde de afrikanske destinasjonene med USA destinasjonene New York og Washington. I forbindelse med at den nye ruten til New York ble åpnet, lanserte selskapet sine nye business class seter. I dag er samtlige Airbus A330 maskiner utstyrt med de nye horisontale setene.

På flyplassen

Å bytte fly i Brussel var enkelt. Nesten samtlige Brussel Airlines langdistansefly starter fra det som kalles T-piren, området lengst ute på A-piren som på formiddagene og tidlig ettermiddag avskjermes og gjøres om til et non-Schengenområde. Flyet fra Stockholm parkerte ved A-piren der det var passkontroll på vei inn til T-piren. Boardingkort for flyvningen til Dakar hadde jeg allerede fått i Stockholm, og noen sikkerhetskontroll behøvde jeg aldri å passere i Brussel.

T-piren består av i alt seks gater, og det er i prinsipp alt som finnes der. Umiddelbart før passkontrollen finnes en taxfreebutikk der man dessuten opplyses om at er siste mulighet for å kjøpe noe i Brussel. En liten kafé er for øvrig det eneste tilbudet av allmenne passasjerfasiliteter i T-piren.

For business class passasjerene finnes også en lounge i T-piren, og dette er en av de beste som finnes i Brussel. Sunrise Loungen er en lys, moderne lounge med fin utsikt og litt merkelig afrikanskinspirert innredning. Til tross for seks Airbus A330 maskiner som skulle reise i løpet av en time var det godt med plass i loungen. Jeg hadde ingen problemer med å finne en egen sittegruppe hvor jeg koblet av med en kopp kaffe.

Lounge: Brussels Airlines Sunrise Lounge, Brussel National/Zaventem (BRU), T-piren (non-Schengen)

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

30 minutter før avgang begynte ombordstigningen ved gaten T67 som befant seg umiddelbart utenfor loungen. Det var en separat kø for business class passasjerene, og jeg var en av de første til å gå ombord. Kun én passasjerbro ble benyttet til dør nr.2  hvilket innebar en venstresving for å komme til business class kabinen. Ved inngangen ble jeg hilst velkommen av en vennlig flyvertinne som viste meg til mitt sete 05K, og som tilbød seg å ta jakken min.

Kabinen ga et meget positivt førsteinntrykk. Flyet føltes nytt og fresht, og innredningen var moderne og ikke minst gjennomtenkt. Det som allerede ved ombordstigningen gjorde inntrykk var de moderne LCD-skjermene i front av hvert enkelt sete. Disse skulle vise seg å bli en favoritt under hele flyvningen.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Brussels Airlines Business Class

Foto: Jacob Molin

Vel på plass ble jeg tilbudt noe å drikke. Man kunne i prinsippet bestille hva som helst, men jeg valgte tradisjonelt med et glass musserende. Champagnen som serveres ombord var Laurent Perrier. Innen avgang ble det også delt ut toalettvesker og høretelefoner. Aviser og tidsskrifter kunne man selv hente fra bardisken lengst fremme i kabinen.

Påfyll av champagneglasset ble tilbudt selv om crewet var opptatt med de siste formaliteter før avgang. Klokken 11:30 forlot vi gaten, i tråd med tidtabell. Etter en sikkerhetsvideo på skjermene satte vi kurs for Afrika.

SN205 hadde to destinasjoner. Første stoppet var Dakar i Senegal der jeg skulle av. Deretter skulle flyet videre sørover til Guineas hovedstad Conakry. Flytiden til Dakar var beregnet til fem timer og 50 minutter, og det siste hoppet var beregnet til å ta en drøy time.

Det var overraskende lavt belegg til Dakar. I business class var vi kun fem passasjerer som delte syv rader. En kontrast til returflyvningen som var helt fullsatt. Men færre passasjerer pleier å bety bedre service.

Setet

Brussel Airlines har gått i Swiss og Finnairs fotspor og har valgt et business class opplegg der stolene plasseres i et sikksakk mønster med setekombinasjoner som passer passasjerer som enten reiser alene eller i følge.

Ombord på Airbus A330 flyet er business class kabinen plassert lengst fremme i flyet, mellom den første og andre døren. Totalt finnes 30 seter fordelt på syv rader og konfigurasjonen er vekselvis 1-2-1 og 2-1-2.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Setet i business class

Foto: Jacob Molin

Hvilket sete man foretrekker har naturlig nok å gjøre med om reiser alene eller med flere. Men enkeltsetene byr generelt på bedre plass og har dessuten to avlastingsbord på hver side av setet hvor man kan oppbevare briller, aviser og andre personlige gjenstander. Velger man en stol ved en «2-seter» har man også et avlastingsbord, men dette er betydelig mindre. I nedfelt posisjon blir setet helt flatt. For effektivt å utnytte plassen ombord er det under avlastingsbordet plass til bena til personen bak. Man «stjeler» altså plass av personen foran. Opplegget fungerer bra. Setet er romslig og behagelig. Det er godt med benplass. Derimot er det ikke mye plass for å komme ut eller inn i setet, hvilket blir tydelig når setet er helt flatt kreves det litt akrobatiske øvelser for å komme ut i midtgangen.

Underholdningssystem

Skjermen i business class var kanskje den største overraskelsen. Jeg likte virkelig den 15,3 tommer store skjermen foran setet med sin gode oppløsning og fargegjengivelse. I kombinasjon med de støyreduserende høretelefonene som ble delt ut, ble det en veldig bra underholdningsopplevelse ombord. Den eneste ulempen med LCD-skjermer er at de har refleks fra andre lyskilder ombord. På dagflyvninger er det nødvendig å dra nes vindusskjermen for å kunne se på skjermen uten besvær.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Skjermen

Foto: Jacob Molin

Skjermen er dessuten av typen berøringsskjerm. Det er enkelt og artig å navigere rundt på denne måten. Utvalget av filmer og TV-serier var helt ok. Jeg ser gjerne en dokumentar når jeg reiser, og fant bl.a. en om James Bonds biler og en om Wallis & Futuna, et av landene i det sørvestre Stillehavet, som jeg enda ikke har besøkt. Ønsket man å se «Friends» var det fransk dubbing med nederlandsk oversettelse som gjaldt – en opplevelse i seg selv!

All fokus var på film og TV. Utvalget av musikk og spill var nærmest ikke-eksisterende.

Måltider

Etter avgang fra Brussel ble det servert lunsj omord. Menyer ble delt ut og serveringen startet med kanapeer, nøtter og vakgfri frikke. Jeg bestilte en gin & tonic samt et glass vann. I mens passerte Frankrike utenfor vinduet med en fantastisk utsikt over et sommervakkert Paris. Det var ik en sky på himmelen og det var lett å se de ulike terminalene på CDG-flyplassen.

En hvit duk ble lagt på bordet og deretter ble forretten servert. Valget stod mellom and eller ål. Jeg er glad i and, så det var et enkelt valg. Den ble servert med bringebær, bønner og saus. Det smakte veldig bra. På duken fantes dessuten en skål med salat og vinagrett og smør. Kabinpersonalet tilbød brød fra en kurv.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Forrett og salat

Foto: Jacob Molin

Drikketilbudetombord bestod av Champagne, to røde og og to hvite viner, en spesialvin som på denne flyvningen var en belgisk hvitvin. I tillegg fantes to ølsorter, et bra utvalg med brennevin og alkoholfrie drikker. Jeg testet en italiensk rødvin til maten; Vitiano Falesco 2010 fra Umbria-regionen.  Denne fikk jeg korrekt prøvesmake mens flasken ble holdt opp foran meg. Det smakte ikke så dumt og fungerte bra med maten.

Hovedrettutvalget bestod av biff med ovnsbakte poteter, torskefilet med poteter og spinat eller Ravioli med parmesansaus. Det meste låt tiltalende, men etter noe overveielse falt valget på det første alternativet. Biffen var meget god, og i en separat skål ble det servert peppersaus som var sterk og god og gjorde seg med kjøttet.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Hovedrett

Foto: Jacob Molin

Bordet ble så ryddet og deretter kom en dessertvogn med tre ulike oster, diverse frukt og dessert som ble satt sammen av personalet etter eget ønske. Jeg ville teste måltidet i sin helhet og ba derfor om å få en bit av samtlige oster som ble anrettet på en tallerken med druer og nøtter. Brød ble tilbudt fra på en kurv. Også desserten havnet på mitt bord, – et kokosmousse bakeverk med pasjonsfrukt som var god, men ganske liten. Jeg bestilte også et glass portvin samt en kopp svart kaffe. Til kaffen ble det tilbudt begiske sjokoladepraliner fra Neuhaus.

Det ble mange saker på samme tid, og avlastingsbordet kom virkelig til sin rett for å få plass til alle fat, tallerkener, glass og kopper. Jeg avsluttet måltidet med en whisky, de to som fantes ombord var Glenlivet og Johnnie Walker Black Label. Måltidet var en positiv overraskelse. Totalt ble det fem ulike retter og alt smakte bra med interessante valgmuligheter og god kvalitet. Flott presentasjon av maten og bra finesse på serveringen. Det er deilig å kunne nyte et slikt måltid på en lang dagsflyving, men tidvis ble det noe lang ventetid mellom rettene.

Under resten av flyvingen kunne man selv hente frukt, nøtter, sjokolade og Champagne i selbetjeningsbaren lengst fremme i kabinen.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Selbetjeningsbaren

Foto: Jacob Molin

En time før landing tilbøds drikke samt Destrooper is. Jeg bestilte ytterligere en kopp kaffe for å kvikne til.

Service

Servicen ombord var vennlig og oppmerksom, alt ble utført korrekt av et trivelig og avslappet personale. Alt i alt en behagelig atmosfære, og det er ikke mye å klage over. De fleste i besetningen virket å ha flamsk som førstespråk, men snakket utmerket engelsk og fransk.

Sove

Med en tidlig start på dagen, var det skjønt å kunne hvile ombord. Stolen var fin å sove og hvile i, og det fantes flere forvalg på kontrollpanelet for å finne passende posisjoner. Dog var det som nevnt tidligere  noe trangt å komme inn og ut av stolen når den var i flat posisjon.

Ankomst

Innflyvingen til Dakar ble gjort fra syd, hvilket innebar en sirkeltur og Kap-Verde øyene med nydelig utsikt. Før landing kom personalet enda en gang rundt med  en overraskelse, en avskjedsgave fra kabinpersonalet i form av en sjokoladeeske fra Neuhaus i en rød shoppingpose. Dette er førsteklasses sjokolade.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Avskjedsgave – sjokolade fra Neuhaus

Foto: Jacob Molin

Klokken 1530 landet vi på Aéroport International Léopold Sédar Senghor utenfor Dakar, ti minutter før tidtabell. Som mange andre afrikanske flyplasser savner Dakar passasjerbrorer, hvilket innebar en busstur inn til terminalen. Business class passasjerne fikk gå av først og kjøre med en egen buss inn til terminalen. Dermed slapp vi kø i passkontrollen.

Brussels Airlines Business Class Brussel-Dakar

Dakar flyplass

Foto: Jacob Molin

Ankomsthallen var slitt og hadde ingen skjermer som viste hvilket av de to bagasjebåndene som le brukt til hvilken flyvning. Så det var bare å lese på bagasjetaggene. Brusselbagasjen kom etter litt ventetid. Etter ankomsthallen ble all bagasje røntgenfotografert

Ankomsthallen var slitt og hadde ingen skjermer som viste hvilket av de to bagasjebåndene som ble benyttet til hvilken flyving. Så man måtte selv lese på bagasjetaggene. Bagasjen fra Brussel kom etterhvert på det høyre båndet – om enn ikke med tysk presisjon. Men min koffert ankom i det minste tidlig. Etter ankomsthallen ble all bagasje røntgenfotografert før jeg til slutt kunne entre Senegal.

To tips har jeg fått fra rutinerte Afrikareisende var å aldri akseptere hjelp fra fremmede personer på flyplassen samt å alltid ha flyplasstransporten ordnet opå forhånd. Jeg hadde undersøkt med hotellet som viste seg å tilby gratis transferservice fra flyplassen og direkte etter tollen fant jeg hotelldisken der stod på en liste. Veldig smidig løsning. Dert å krangle med taxisjåfører utenfor terminalen hadde dog vært en mindre trivelig opplevelse.

Vurdering

Brussel Airlines nye business class produkt var en veldig positiv opplevelse. Bra sete og godt underholdningssystem med utmerkede skjermer. Men også god mat og utmerket service vil jeg trekke frem. Det å fly til Afrika er dog alltid en spesiell opplevelse og ikke helt sjeldent et kultursjokk om man kommer fra Skandinavia.

12
Most popular / latest

  1. Stefan Sandström

    De har rejält ändrat sin Business 2ggr på 10år. Det är fakiskt lite imponernade. Kan inte på rakarm säga något annat bolag som gjort det?.

    Å andra sida satt de ju med bara 3st A330 väldigt länge 🙂

  2. megaflyer

    En bild säger mer än tusen ord! Tack för trevlig läsning och många fina bilder.

  3. Johan Rebel

    Trevligt med en chokladask som avskedsgåva, men kanske mindre lämpligt vid ankomst till ett tropiskt u-land. Chokladen lär ha smält innan man ens har lämnat flygplatsen.

    Johan

  4. aminchini

    Riktigt trevlig läsning! Smarta stolar dessutom.

  5. jonw

    Nja, Brussels har ju också växelvis, men 1-2-1 och 2-1-2, så ingen större skillnad där.
    Men seatpitchen ser klart mindre ut.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×