British Airways First Class London-Seoul

British Airways nye Første Klasse London-Seoul – «Som å gå ombord i et romskip»

Bakgrunn

Dette var min første opplevelse med British Airways på First Class. Jeg har tidligere testet Club Europe og Club World (business class på kort distanse og langdistanse), premium economy samt vanlig økonomiklasse. En riktig bra deal mellom London og Soul i forbindelse med at de åpnet den nye ruten til Sørkorea muliggjorde at jeg kunne teste First Class på en langflyvning til Asia

For å få opplevelsen komplett og optimalisere First Class besøket på Heathrow valgte jeg å fly til London kvelden i forveien og sove på et av flyplasshotellene.

På flyplassen

Allerede fire timer før avgang, rett etter klokken ni på morgenen, ankom jeg terminal 5 som er British Airways sitt nye «hjem» på Heathrow. First Class passasjerene hadde adgang til en egen innsjekkingslobby i den sydlige delen av terminalen hvor det også var lenestoler og sofaer dersom det var ventetid før man ble ekspedert.

British Airways First Class London-Seoul

First class innsjekk på Heathrow terminal 5

Foto: Jacob Molin

Jeg ble umiddelbart vinket frem til en ledig innsjekkingsskranke der en vennlig, men litt stillfaren kvinne tok hånd om min innsjekkinging. Jeg hadde forbooket sete så innsjekk gikk fort. En gul prioritetstag ble festet på min insjekkede bagasje. Som First Class passasjer kunne jeg deretter benytte fast-track slusen ved sikkerhetskontrollen rett rundt hjørnet som hadde minimal kø.

Jeg hadde fortsatt mer enn tre timer tid boarding og valgte å benytte denne til en frokost i First Class loungen «Concorde Room» etterfulgt av en liten shoppingrunde, 15 minutters gratis massasje i Elemis Spa samt ytterligere et besøk i Concorde Room for en lettere lunsj. Både loungen og spa-besøket var begge utmerkede opplevelser, men ikke helt på nivå med enkelte andre First Class opplevelser på respektive selskapers «hjemmeflyplasser».

Concorde Room var fullstappet med besøkende denne formiddagen og det var vanskelig å finne en sitteplass. Restauranten hadde god mat fra en á la carte meny og både Champagne og gode viner, men opplevelsen føltes mer som en fastfoodrestaurant. Dessuten ble flere av mine bestillinger glemt. Mye av det jeg verdsetter med First Class som finesse og personlig oppmerksomhet var ikke til stede denne gangen.

British Airways Concorde Room, London Heathrow Terminal 5

British Airways Concorde Room, London Heathrow Terminal 5

Foto: Jacob Molin

Massasjebehandlingen i Elemis Spa var veldig behagelig, men selvsagt altfor kort. Den ordinære massasjen kunne kombineres med forhåndsinnstilt massasjestol som jobbet med rygg og ben mens massøren fokuserte på hode og nakke.

Lounge: British Airways Concorde Room, London Heathrow (LHR), Terminal 5

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Rett før klokken 13 bega jeg med i retning gaten. Ombordstigningen begynte tidlig, allerede en time før planlagt avgang. Forklaringen kom fort, gate 10D viste seg å være en bussgate med obligatorisk busstur ut til flyet. Og det å busse nærmere 300 passasjerer tar sin tid. ved gaten fantes en separat kø for premiumpassasjerer men etter det var det samme buss for alle. Det overrasker meg at de ikke benyttet parkeringsplass ved terminalen for et stort Boeing 777-fly.

En trapp ble benyttet til dør 2L hvilket innebar en venstresving for å komme til First Class kabinen. Førsteinntrykket var kanskje det beste på hele flyvningen. I kabinen har spesialbygde vinduer blitt plassert foran de originale vinduene. Disse har innebygget belysning og persienner. Under ombordstigningen var disse lukket og stemningsbelysningen i kabinen tent. Den nye kabinen og de nye First Class setene med de små runde lampene ved siden ga et nærmest utenomjordisk inntrykk. Det føltes nesten som å gå ombord i et romskip.

British Airways First Class London-Seoul

Kabinen i British Airways første klasse

Foto: Jacob Molin

En mannlig steward tok meg i mot og ønsket meg velkommen ombord. Min jakke ble hengt opp og deretter ble jeg tilbudt ulikt lesestoff. En toalettveske, tøfler og pysjamas lå allerede ved setet. Deretter ble jeg tilbudt noe å drikke; Champagne, vann eller appelsinjuice. Det måtte bli et glass med bobler – for anledningen Laurent Perriers Grand Siècle som Business Class i februar i fjor stemte frem som flyverdenes beste Champagne. Jeg rakk også en runde med påfyll før avgang.

British Airways First Class London-Seoul

Champagne, toalettveske og pysjamas

Foto: Jacob Molin

Punktlig pushback ti minutter etter skjema. En sikkerhetsvideo ble vist på skjermene og 20 minutter senere forlot vi Heathrow og satte kurs mot syd Korea med en beregnet flytid på 10 timer og 45 minutter. En ganske lang flight grunnet motvind. Men det gjorde meg overhodet ingen ting.

Interessant nok ble aldri persiennene kjørt opp før start, derimot kunne man selv gjøre det ved å trykke på en knapp.

Setet

I First Class var det totalt 14 seter i en 1-2-1 konfigurasjon. Fire rader ved vinduet samt tre rader i midten mellom de to midtgangene. Plass 03K og 04K, de to siste plassene ved vinduet på høyre side ble benyttet av besetningen hvilket innebar 12 seter til passasjerene. Samtlige var opptatt på denne flyvningen. British Airways nye First Class sete er en ordentlig oppgradering fra det forrige produktet med et tiltalende og stilig design. Funksjonelt og komfortmessig var setet veldig bra, men det finnes forbedringspotensiale. Setekontrollen var noe enkel med et lite hjul man vred på for å høyne eller senke setet.

British Airways First Class London-Seoul

Setet i first class

Foto: Jacob Molin

Ved siden av setet fantes en garderobe der man kunne legge sine klær i løpet av natten når man er iført pysjamas. Men plassen er begrenset og det var ikke råd å få plass til bukse, skjorte og genser uten å klemme disse flate. Min nabo på andre siden av midtgangen hadde et betydelig større skap med innebygd belysning.

Underholdningssystem

Underholdningssystemet ombord, Highlife Entertainment, var ok, men ikke spektakulært når det gjaldt utvalg. Det var dog bra bilde på skjermen (som man feller ut fra veggen) samt utmerket lyd i de støyreduserende høretelefonene som ble delt ut. Den lille lampen ved setet skapte også en behagelig atmosfære når alle andre lys i kabinen var slukket. Det var riktig så koselig å se på film pakket inn i et teppe med noe godt å drikke.

British Airways First Class London-Seoul

Underholdningssystemet

Foto: Jacob Molin

Jeg tittet på en dokumentar om underjordiske rom i London etterfulgt av filmen Being Julia. En annen kul funksjon var at man parallelt med filmen kunne få opp flykartet i et mindre bilde på skjermen samtidig.

Måltider

Oppe i luften kom Inflight-ansvarlig forbin. Han ønsket hver enkelt passasjer i First Class velkommen med et håndtrykk og og tittulere passasjeren med navn. Han hadde også fått informasjon fra medlemsservice hos British Airways om at dette var min første flyvning i First Class og håpet jeg hadde funnet meg vel til rette. En veldig trivelig gest synes jeg. Noen dager før denne reisen startet fikk jeg også et mail fra Executive Club med informasjon om hva jeg kunne forvente meg i First Class. Denne typen initiativ er svært positivt å få oppleve.

En stund senere ble jeg tilbudt varm klut og en cocktail. Samtidig ble menyene delt ut. Jeg bestilte ytterligere ett glass Champagne som ble servert sammen med en skål nøtter.

British Airways First Class London-Seoul

Menyen

Foto: Jacob Molin

I den mørkeblå menyen fantes både måltidsalternativene sammen med drikkelisten som så veldig bra ut.  I vinlisten fantes en Champagne, tre hvite viner, tre røde viner, dessertvin og portvin. I tillegg var det et bredt utvalg brennevin og selvsagt alkoholfrie alternativer. For te-entusiaster fantes hele 8 tesorter å velge mellom. Middagsmenyen bestod av forrett, hovedrett og dessert. Til forrett fantes fire ulike valg – gravlaks med salat og tilbehør, meze tallerken, gulrot og appelsinsuppe samt grønn salat med to dressingvalg. Det som opplevdes merkelig var at det var forventet at man skulle velge en av disse. Hos de fleste flyselskaper pleier forrett, suppe, salat å være separate retter i menyen, som en naturlig del av en lengre lunsj eller middagsservering. Kanskje hadde det vært mulig å bestille flere retter, jeg spurte aldri. Til hovedrett var det fire valg – «British Airways Classics» som var filet av oksekjøtt med poteter og grønnsaker, koreansk Bibimbap med biff, kylling og koreansk saus samt sjøtunge med couscous. Som avrunding fantes ulike oster, fersk frukt samt to dessertvalg.

British Airways First Class London-Seoul

Sentrale København

Foto: Jacob Molin

Det tok ganske lang tid før serveringen begynte , og i mens nøt jeg ytterligere et glass Champagne mens vi fløy over København, Kalmar, Ølandsbroen og Gotland. Skandinavia bød på et fantastisk klart sommervær til tross for at vi fløy på 10.000 meter.

På høyde med Gotland begynte serveringen. Oppdekkingen var elegant, alt av tallerkener ble plassert på en hvit duk. Bordet var noe smalt, men det bordet ikke hadde i dybden, hadde det i bredden. Jeg fikk plass til alt.

British Airways First Class London-Seoul

Forrett

Foto: Jacob Molin

Ut først var Meze tallerken, en aldeles utsøkt forrett. Jeg har forståelse for at den er populær blant dem som flyr ofte. Jeg ble også tilbudt brød fra en kruv og valgte meg tre skiver hvitløksbrød. Til maten bestilte jeg ett glass rødvin og valget falt på det australske alternativet Kilikanoon Parable Shiraz 2011.

Deretter var det hovedrettens tur. Jeg fikk aldri mitt førstevalg (den koreanske kyllingen) med det viste seg å ikke spille så stor rolle. Mitt andrevalg – den britiske biffretten viste seg å være riktig god og klart over mine forventninger.

British Airways First Class London-Seoul

Hovedrett

Foto: Jacob Molin

Til slutt ble jeg tilbudt ost eller dessert som måltidets avslutning. Jeg hoppet over osten og gikk rett på dessert. Det var to valg; «sommerpudding» med mascarponekrem eller sitronkake med sitrusfrukt og vaniljesaus. Jeg valgte det første alternativet: Kaffe og te ble tilbudt men jeg ønsket å få meg litt søvn. Tok en kopp te samt et glass Whisky. I Whiskysortimentet fantes tre sorter bl.a. Johnnie Walker Ble Label. Tekoppen ble servert elegant med melk og sukker i separate skåler.

British Airways First Class London-Seoul

Dessert

Foto: Jacob Molin

Alt i alt smakte måltidet og all drikke bra. Maten var kanskje vel ordinær og 3 retter er mindre enn hva de fleste selskap tilbyr i denne klassen. Serveringstempoet var også relativt tregt i forhold til antallet retter servert.

Frokost ble servert to timer før landing. Jeg spurte om det var mulig å forsinke denne til 90 minutter før ankomst for å maksimere søvnen. Og det var greit. Kabinlysene ble tent nøyaktig to time før landing, men som avtalt ble jeg hilst god morgen 90 minutter før landing og frokostbestilling ble tatt. Stewarden hadde også med seg en varm klut. Frokosten hadde akkurat som middagen et à la carte-opplegg med flere ulike frokostretter – herunder youghurt, müsli, fersk frukt og tre varmrettsvalg.

Jeg startet frokosten med en tallerken frukt, litt youghurt samt en fruktsmoothie. Jeg ble også tilbudt croissanter og varme wienerbrød fra en kurv.

British Airways First Class London-Seoul

Frokost

Foto: Jacob Molin

Det fantes 3 varmrettvalg – tradisjonell engelsk frokost, Arnold Bennett omelett samt pannekaker med pekannøtter og blåbær. Ettersom jeg reiste med et britisk selskap føltes engelsk frokost som det naturlige valget. Jeg synes generelt at den britiske frokosten er all deles for mektig på morgenen, men frokosten ombord smakte faktisk riktig bra. Til varmretten ble det også servert toast og flere andre brødvarianter. Jeg bestilte en kopp kaffe og et glass appelsinjuice. Hele frokosten tok omlag en times tid.

Service

Servicen ombord var trivelig og elegant. På min rad var det hovedsakelig en ung mann som stod for serveringen. Han var i 30 årene og polsk av opprinnelse. Men dette var ikke mulig å høre. Hans service var forbilledlig og inneholdt all den korrekthet man kan forvente seg i First Class.

British Airways First Class London-Seoul

Første klasse under middagsserveringen

Foto: Jacob Molin

Baksiden med servicen var det høye antallet passasjerer i First Class. Vi var 12 passasjerer som ble servert av to personer. Sammenlignet med andre selskap er dette ganske mye, og det opplevdes tydelig sammenlignet med reiser der man er 6-7 personer i First Class – da blir servicen også mer personlig. Kabinpersonalet gjorde en utmerket jobb, men det tok tid grunnet alle passasjerene.

Sove

Etter at jeg hadde drukket min te etter middag ba jeg stewarden gjøre i stand senga mens jeg byttet til pysjamas. Setet blir en helt flat 2 meter lang seng. Sengetøy, pute og dyne ble hentet fra hattehyllen.

British Airways First Class London-Seoul

Sengen før natten

Foto: Jacob Molin

Setet var bekvemt å sove i og pysjamasen behagelig, dog ble det altfor varmt med et tykt teppe og en ganske varm kabin. Men det jeg savnet mest var ordentlig avskjerming. Jeg lå og tittet rett ut i midtgangen. Setet burde vært konstruert slik at hodet ble mer naturlig avskjermet. Det er viktig. Siden det var en rekke små lyskilder i kabinen hentet jeg frem øyemasken.

Ankomst

Før landing byttet jeg tilbake til mine egne klær og sengetøy og resterende kopper og glass ble fjernet før jeg igjen ble spurt; «Is there anything else I can do for you»? Resten av flighten tittet jeg på en dokumentar om en mann som skulle løpe 20 maraton i Sydafrika i Mandelas fotspor.

Innflyvningen mot Seoul var en ordentlig omvei – kun for å slippe å fly over nordkoreanske luftrom. Før landingen ble kabinen kontrollert nøye og de av oss som ikke hadde skoene på, ble bedt om gjøre det siden gulvet må være tomt på grunn av sikkerheten.

15 minutter sene landet vi på Incheonflyplassen grunnet kraftig motvind. Til forskjell fra Heathrow ble begge dører benyttet i forbindelse med tømming av flyet. Håndteringen den prioritetstaggede bagasjen var ikke optimal. Et 50-talls kolli kom før min veske.

British Airways First Class London-Seoul

Boeing 777-flyet etter landing i Seoul

Foto: Jacob Molin

Vurdering

British Airways nye First Class produkt er en klar forbedring mot det tidligere produktet med en riktig trivelig og gemyttelig kabin med et godt sete. Men fortsatt er det lerrett igjen å bleke dersom man skal matche den tøffe konkurransen.

16
Most popular / latest

  1. skyraider

    Har åkt gamla BA First ett antal gånger men aldrig varit särskilt imponerad. När de serverade de viner som blivit över efter att man slutade flyga Concorde var de dock kanske världsledande på det området. Annars är det som en bättre C. Nya stolen ser dock bra ut.

  2. Stefan62

    Jag är nu på väg att boka BA F för resa under 2015.

    Du skriver att det var val mellan ost "eller" dessert – vad är Din bedömning…hade de fixat båda om Du frågat?

    Ibland kan man läsa om att flyger man F så kan man välja själv när och hur samt i vilken takt serveringen ska ske – är det inte så på BA?

  3. 011430121

    Jacob, du skriver så (ursäkta) jä..a bra!
    Kommer förmodligen att boka F till BOS under våren.
    Väljer mellan LH och BA, är redan Guld på SAS och kommer att ha det i minst ett år till.
    @doc sa att jag borde satsa på BA, men där är jag status lös ännu, skulle väl förmodligen komma upp i silver med två legg i F eller?
    Har åk med BA First för 10 år sedan, men aldrig provat LH/LX.
    Motivera inte, LH eller BA vilket skall jag välja?

  4. Jacob

    Mycket kommentarer. Kul!

    Jag betvivlar inte att man säkert kan få fler rätter att äta, alternativet är ju att maten slängs, men det är fortfarande skillnad att få det i mån av tillgänglighet (efter alla andra beställt) och ha det som en del av menyn. De flesta flygbolag brukar köra aptitretare, förrätt, soppa, sallad, huvudrätt, ost och dessert (med möjlighet att hoppa någon rätt, så klart) i interkontinental första klass.

    Jag har gjort drygt 40 flygningar i First och detta är den enda gången (vad jag kan minnas) som en rätt på menyn inte funnits tillgänglig.

    Några undrar om ranking. Detta är något som kommer till våren. Nu har vi även vår betygsfunktion igång vilket öppnar upp för många spännande möjligheter.

  5. traveller

    Flög med BA i F för en månad sedan. Då var det med en 777. Men även jag blev väldigt förvånad för även då bussades vi från 10 ut till plattan. Det förtar verkligen en del av F känslan att dom gör så. Klokt vore ju att dom minst hämtade i Concorde room eller minst körde från gaten.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×