Air France Premium Economy London-Paris

Air France Premium Economy London-Paris – en hurtig flygning med trivelig lounge på Heathrow

På flyplassen

Jeg ankom Heathrow tidlig med mer enn tre timer til avgang. Air France benytter terminal 4 på Heathrow hvor samtlige Skyteam-flyselskap nå stort sett er samlet. Skyteam hadde dessuten et dedikert innsjekkingsområde (område H) i det ene hjørnet av avgangshallen hvor også en liten lobby var på plass med en rund billettdisk i midten. Selv om terminal 4 begynner å bli ganske slitt er den fortsatt både trivelig og praktisk.

Som Premium Economy-passasjer har man tilgang til Sky Priority på flygplassen selv om det ikke var det ifølge skiltingen. Uansett kunne jeg benytte businessdisken. Til tross for mer enn tre timer til avgang var det ingen problem å sjekke inn, selv med en koffert som ble tagget med en gul prioritty tag. Hurtig og vennlig service av en middelaldrende mann.

Air France Premium Economy London-Paris

Air France Sky Priority check-in, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Det finnes en fast track-sluse gjennom sikkerhetskontrollen selkv i terminal 4 men denne er kun tilgjengelig for passasjerer i business class og første klasse, ikke i premium economy eller med gullkort i Skyteam, i alle fall om personalet velger å overholde denne regelen. Den ordinære sikkerhetskontrollen var dog nesten helt tom og alt var klart på fem minutter.

Premium economy gir ikke automatiskt tilgang til lounge, derimot kan man kjøpe adgang til de lounger Air France driver selv. Med et Flying Blue gullkort, hvilket tilsvarer Skyteam Elite Plus, hadde jeg likevel adgang til lounge uansett billettype og kabinklasse.

Skyteam driver en felles lounge på Heathrow terminal 4, den første av sitt slag i verden. Loungen er riktigt hyggelig med svært moderne innredning og flere ulike naturinnslag i innredningen. En hel del varm mat fantes tilgjengelig denne ettermiddagen som varmrøkt laks med poteter og en kjøttgryte. Det fantes også en inneholdsrik buffét med kalde retter. Dog var det dårligere utvalg godsaker til kaffen. Det var begrenset til kaker. Selv drikkeutvalget i loungen var svært bra. For å hente alkoholholdige drikker begir man seg til vinbaren lengst inn i loungen. Dette er en stor halvsirkelformet bardisk med hele 12 ulike vintyper. Dessuten et bra utvalg av spritsorter. Loungen har utover de normale fasilitetene også et spa hvor man kan bestille massasje og behandlinger.

Skyteam Lounge, London Heathrow

Skyteam Lounge, London Heathrow

Foto: Jacob Molin

Lounge: Harry Bauer Club Lounge, Port Vila

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigningen ble påbegynt en halvtimme før avgang ved gate 16. Familier med barn samt Sky Priority-passasjerer, hvilket inkluderer Premium Economy og gullkortreisende, kunne gå ombord først via en separat og ganske tydlig markert kø og dette ble kontrollert nøye av personalet. Jeg ble en av de første til å gå ombord.

Brittiske og franske aviser tilbys ved inngangen og før avgang ble også kalde kluter delt ut. Belegget var bra i economy class mens det var rolig lengst frem i flyet.

Punktlig pushback klokken 16.00 med en kort flytid til Paris på 45 minuter.

Air France Premium Economy London-Paris

Kabinen i Air France Airbus A321

Foto: Jacob Molin

Setet

Ulike flyselskap har ulike strategier hvordan man ser på en klasse som premium economy. Innen Europa har Air France valgt å plassere premium economy nærmere business class enn vanlig economy class. Ikke bare kan man nytte visse Sky Priority-fordeler, ombord sitter man foran gardinen i stedet for bak den.

Business class opptok fem rader, fra rad 1 til rad 5, mens premium economy kun bestod av en rad på denne flygningen, rad 6. Deretter fulgte gardinen fulgt av vanlig økonomiklasse. Vi var kun to personer i premium economy og fikk en tre seter hver, på hver side av midtgangen. Det lave belegget lengst fremme var ikke spesielt overraskende midt i juletiden da de fleste ombord reiste i privat ærend.

Noe som dog ikke var mulig var forbooking av plass i premium economy, selv ikke med et gullkort. Det var bare å vente til internet check-in åpnet for å velge plass.

Air France Premium Economy London-Paris

Setet i Air France Premium Economy på Airbus A321

Foto: Jacob Molin

Den store forskjellen mellom business class og premium economy ombord er dog at business class alltid har et garantert ledig midtsete, hvilket ikke er tilfellet i premium economy. Er det fullt i premium economy sitter man tre personer ved siden av hverandre. Å få sitte foran gardinen er en stor fordel da man har rett til å benytte toalettet lengst frem i kabinen og generelt innebærer det mindre trafikk forbi ditt eget sete.

Flyet, en Airbus A321 var for øvrig et av Air France eldre fly med de litt eldre tykkere mørkeblå setene. De er i seg selv bekvemme men har ikke noe overflod av benplass. På noen av de nyere Airbus-flyene finnes nå stort sett tynne Recaroseter og nylig lanserte Air France dessuten et helt nytt kabindesign innen Europa som suksessivt kommer til å implementeres.

Måltider

Oppe i lufta ble det delt ut et lite brett med et fat med tre kanapéer, en skål med fruktsalat, en boks med colakarameller samt en liten flaske vann. Ytterligere en fordel med premium economy innen Europa er at maten for det aller meste er den samme som i business class. Dog var måltidet ganske begrenset i omfang, og knapt nok noe å bli mett av.

Kort tid etter passerte drikkevogna som tilbød øl, vin, kaffe, te, mineralvann og andre alkoholfrie drikker, dessuten fantes det er stor flaske champagne på vogna som personalet fikk anledning å åpne allerede ved rad 2. Selv i premium economy tilbys champagne, dog som sagt servert i glass fra en stor flaske til forskjell fra eksempelvis rød og hvitvin som på Air France tilbys i småflasker. Jeg bestilte en liten flaske rødvin til maten, en Bordeauxvin, Château Ducla.

Air France Premium Economy London-Paris

Snacks i Air France Premium Economy

Foto: Jacob Molin

En kort flygning innebar at personalet ikke rakk mye mer enn å gjøre klart serveringsvognene før det var på tide å begynne innflygningen mot Paris. Noen personer rakk dog å få påfyll av champagneglasset  før de måtte samles inn.

Service

Servicen var vennlig men effektiv, omtrent hva man kunne forvente på en kortere flygning, hverken mer eller mindre. Ingen bruk av navn eller noen spesiell oppmerksomhet ble gjort mot gullkortreisende. Dog gikk purseren før landing rundt til oss med tilsluttende fly for å informere om hvilken terminal vi skulle begi oss til. Og han virket til å prioritere passasjerer i business class og passasjerer med status. Det var en hyggelig gest.

Ankomst

Landning ti minutter før tidtabell på Paris Charles-de-Gaulle flygplass. Ettersom Storbritannia ikke er med i Schengen parkerer Air France Londonfly ved terminal 2E som ellers mest benyttes for langfly, denen gangen parkerte vi ved den nyere L-piren.

Som alltid ved byte fra et non-Schengenfly til ett Schengenfly krevdes både sikkerhetskontroll og passkontroll  på CDG, for øvriog var byttet ganske rett på sak, bare å følge skiltene markert med Transfer/Correspondance og terminal 2F (som benyttes for de fleste fly innen Europa). Intet behov å gå landside eller ta en buss, noe som for noen år siden var nødvendig ved byte.

Ved både sikkerhetskontroll og passkontroll fantes dessuten separate køer forr Sky Priority-passasjerer gjennom «Accès No 1», som det heter i Paris. Omtrent 20 minutter etter landing var jeg fremme i loungen i terminal 2F.

Vurdering

Kjapp flygning med korrekt service, hurtigmatbretett kunne med  fordel vært mer omfattende men ellers som forventet på en kortere flygning. Jeg liker dog Skyteam-loungen på London Heathrow som er riktig hyggelig med det heftige designet og vinbaren.

3
Most popular / latest

  1. Jacob
    Dr. Miles

    Har den förvunnit nu?
    Min nästa resa till Kina kanske blir Air France Premium Economy och enligt ITA Matrix bokas jag i W klass på intra-Europa flygningar.
    W klass var för Premium Economy inom Europa men enligt Flying Blue webbsida finns det inga W klass längre inom Europa. :confused:

    Air France | FlyingBlue.com

    Du bokas i vanlig economy class men får troligtvis med tillgång till priority seating enligt nya "economy flex".
    Invigning av Air France nya servicekoncept på mediumhaul – med ny mat på linjen Stockholm-Paris – BusinessClass.se

  2. Dr. Miles
    thsred

    Tyvärr så försvinner ju Premium Economy inom Europa 1 april.

    Har den förvunnit nu?
    Min nästa resa till Kina kanske blir Air France Premium Economy och enligt ITA Matrix bokas jag i W klass på intra-Europa flygningar.
    W klass var för Premium Economy inom Europa men enligt Flying Blue webbsida finns det inga W klass längre inom Europa. :confused:

    Air France | FlyingBlue.com

  3. thsred

    Tyvärr så försvinner ju Premium Economy inom Europa 1 april.

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×