Air France nye business class Boeing 777 Paris-New York

Air France nye Business Class – Premiereflighten Paris-New York

Bakgrunn

I våres offentliggjorde Air France sine nye landistanseseter, endelig skulle det bli fully flat i business class også for Air France. Andre halvdel av juni ble det første flyet med de nye setene satt i trafikk mellom Paris og New York.

BusinessClass.no var med på den offisielle premiereflyvningen til New York, kveldsflighten AF 8 som i anledning dagen hadde fått litt ekstra festligheter både på flyplassen og i lufta. Med på flyvningen var dessuten Air France & KLMs toppsjef Alexandre de Juniac og Air France sjefen Frédéric Gagey.

På flyplassen

Jeg ankom Paris rett før klokken 16 med fly fra Skandinavia. Flyet ankom terminal 2F mens tilslutningsflyet avgikk fra terminal 2E som benyttes for alle Air France non-Schengenfly. Terminal 2E består av tre bygninger som har fått navnene K, L og M. Flyet til new York skulle avgå fra K-piren som er den opprinnelige terminalbygningen.

Å bytte fly på Charles-de-Gaulle er nå mer enkelt enn tidligere, gitt at man bytter mellom to Air France fly eller et selskap i Skyteam-alliansen. De siste årene har det funnets egne tilslutningskorridorer fra terminal 2F til både K og L-pirene i terminal 2E. Det er veldig rett på sak. Det eneste som det var behov for var å passere passkontrollen, som der og da var helt tom. Der fantes det også fast track (Accès No 1) som jeg kunne benytte som gullkortinnehaver og reisende i business class. Med de nye forbindelsene behøver man ikke lengre passere sikkerhetskontroll når man tilslutter et fly utenfor Schengen.

Air France nya business class Paris-New York

Air France Business Lounge, Paris CDG Terminal 2E

Et drøyt kvarter etter landing var jeg på plass i loungen i K-piren. Air France lounger er generelt trivelige å besøke med stilig interiør og ofte med Champagne og gode viner. Derimot skulle jeg ønske det var mer mat tilgjengelig. Det nærmeste jeg kom på mitt besøk var fruktsalat, yoghurt samt brød og ost.

Lounge: Air France Lounge, Paris Charles De Gaulle (CDG), Terminal 2E, K-piren

Loungen er vurdert separat fra flyturen. Du kan lese mer om loungene i tilsvarende loungevurdering.

Les mer om de besøkte lounge »

Boarding og første inntrykk

Ombordstigningen ble påbegynt 30 minutter før avgang med en kort spasertur fra loungen. Ved gaten ble jeg valgt ut for en ekstra kontroll hvilket innebar en hurtig kroppsvisitering samt en sjekk av innholdet i håndbagasjen. Dette ble gjort på en imøtekommende og respektfull måte.

Ved gaten ut til flyet møtte vi det første tegnet på at dette var en premiereflight. Langs gangen stod en lang rad med smilende Air France ansatte med skilt med ulike flyinspirerende tekster og ønsket alle som passerte en hyggelig reise.

Air France nye business class Boeing 777 Paris-New York

Slik burde det alltid være når man går ombord på et fly

Jeg fikk en varm mottakelse ved inngangen og fant raskt frem til setet 07L som var en vindusplass på den siste raden i businesskabinen. Kabinen gjorde et bra førsteinntrykk med et nesten helt hvitt interiør (muligens lyst grått). Dette var som sagt den offisielle premiereflighten (i praksis den niende kommersielle flyvningen med de nye setene) og føltes naturligvis fresht og moderne. Flyet var nesten utsolgt i samtlige klasser.

Ved setet ventet pledd, pute samt en kleshenger om man ønsker å henge opp sin jakke hos kabinpersonalet. All håndbagasje ble plassert i hattehyllen. Det var ingen plass i forkant av setet. Med 1-2-1 konfigurasjon får alle i praksis en egen hattehylle.

Air France nya business class Paris-New York

Air France nye business class

Etter at alle var på plass ble vi budt på en velkomstdrink, og valget stod mellom Champagne, juice eller vann. Med fransk flyselskap måtte det selvsagt bli et glass med bobler.

Pushback ble noen minutter etter tidstabell klokken 19:10 og den vanlige sikkerhetsvideoen ble kjørt på engelsk og fransk. Flytiden til New York var beregnet til syv timer og 30 minutter.

Setet

Air France nye businessete er i grunn samme sete som Cathay Pacific benytter, et sete jeg testet allerede for tre år siden når den var nyutviklet. Av alle seter jeg har testet er dette helt klart en av mine favoritter. I følge Air France produktsjef er dog deres variant mer avansert enn eksempelvis Cathay Pacific da de har kjøpt flere tilvalg. Setet er produsert av Zodiac og kalles Cirrus.

Air France nya business class Paris-New York

Det nye setet i Air France Affaires

Ombord på denne Boeing 777-200 fantes det ti rader oppdelt i syv rader i hovedkabinen samt tre rader i den mindre kabinen bak gallyet. Kabinkonfigurasjonen er 1-2-1 med alle seter plassert slik at passasjerene sitter vendt vekk fra midtgangen, enten mot vinduene eller kabinens midtre. Sitter man i noen av de en av de to midtsetene og kjenner sin nabo finnes det en avskjerming på dra frem. Fordelen med 1-2-1 er ellers at alle passasjerer har direkteadgang til midtgangen og man slipper å klyve over medpassasjerer.

For Air France´ del innebærer dog forandringen færre seter som kan selges og på Boeing 777 reduseres antallet business seter fra 47 til 40.

Det nye setet går for øvrig under betegnelsen «de 3 F´er» ; fully flat, full access, full privacy.

Underholdningssystem

Det nye underholdningssystemet er et virkelig trivelig å bruke. Det er pent, fresht med heftige menyer. Det gamle systemet er for såvidt okay, men fremstår gammeldags sammenlignet med dette.

Air France nya business class Paris-New York

Veldig bra underholdningssystem

Underholdningssystemet kommer fra Panasonic og har over 1.000 timer med underholdning og en meny på 12 språk. Berøringsskjermen er hele 16 tommer mot det gamle som kun var på 10,4 tommer.

Fjernkontrollen er ny og er fast i en holder på veggene. Den er oppbygd som en smarttelefon med et display hvor deler av menyen vises og som man kan trykke på. Man kan altså navigere på tre ulike måter. Tradisjonelt ved å trykke på knapper på fjernkontrollen, eller ved å trykke på fjernkontrollens display eler ved å trykke direkte på skjermen.

Air France nya business class Paris-New York

Lite skap for oppbevaring av høretelefoner og personlige gjenstander

De støyreduserende høretelefonene oppbevares i et lite skap ved siden av setet og her er det også plass til andre småsaker.

En artig detalj i underholdningssystemet er chattefunksjonen som er innebygget og gjør det mulig å chatte med en valgfri passasjer ombord.

Air France nya business class Paris-New York

Fjernkontrollen til underholdningssystemet

Internett ombord

Internett tilbøds ikke ombord. Air France holder på å teste ut wifi, men ennå har det ikke blitt installert på noen fly. Ei heller er det tatt noen beslutning på når dette skal skje.

Måltider

Etter start ble menyene delt ut og disse inneholdt også drikkelisten. Deretter kom en liten overraskelse. Air France har innledet et samarbeide med The Ritz Hotel i Paris og deres Bar Hemingway. Det innebærer at det i et drøyt år fremover kommer til å bli tilbudt cocktails fra The Ritz ombord. Har man flaks møter man også sjefsbartenderen i egen person ombord, og akkurat det hadde jeg på denne flighten.

Colin Peter Field har vært sjefsbartender siden 1994, og har tre ganger blitt utnevnt til verdens beste bartender av Forbes. Han hadde i forkant av denne flyvningen satt sammen en unik cocktailliste man kunne bestille fra. Som apéritif anbefalte han Serendipity, også kalt «France in a glass», som han selv har skapt og inneholder Champagne, eplejuice, calvados og mynte. De fleste fulgte hans anbefaling og cocktailen smakte utsøkt. Sammen med cocktailen ble vi tilbudt en amuse bouche på en skje bestående av en reke med thaikrydrede grønnsaker.

Air France nya business class Paris-New York

Velkomstcocktail – Serendipity

Den ordinære drinklisten bestod av Champagne (Ayala Brut Majeur), en hvitvin, en rosévin samt to røde viner, samtlige franske naturligvis. Det fantes også et omfattende utvalg spritsorter og flere ulike apéritifs (å drikke før maten) og digestifs (å drikke etter maten). Som apéritifs kan nevnes Aniselikør og Vermouth og som digestifs Calvados, Armagnac, Eau-de-vie och Chartreuse. En litt annerledes drinkliste en hva man ville funnet på et nordeuropeisk flyselskap. Det fantes også et standardutvalg av alkoholfrie drikker, kaffe og te fra Fauchon i Paris.

Med avgang klokken 19 fra Paris ble det servert middag ombord. En hvit duk ble lagt på bordet (som er 25 prosent større enn tidligere) og matbrettet ble delt ut med «gourmetforretten» som inneholdt Air France´ signaturrett foie gras samt blåskjell og pastasalat. På tallerken fantes dessuten en skål med salat. Flyvertinnen tilbød to typer vinaigrette samt brød fra en kurv. Også drikke ble tilbudt, jeg bestilte et glass Bourgognevin. Jeg har aldri vært noen stor tilhenger av blåskjell, men foie gras spiser jeg gjerne.

Air France nya business class Paris-New York

Forretten

Det fantes fire hovedretter å velge mellom. I et løst blad i menyen fantes «dagens forslag». De fire valgene var biff med poteter, torsk med polenta og italiensk ost, kylling med honning og soyasaus og grønnsaker, samt ris med zucchini, aubergine, curry og revet parmesan.

Biffsteken tiltalte meg mest og føltes som et enkelt valg og smakte utsøkt. Jeg bestilte et glass rødvin til hovedretten og kunne velge mellom en Rhônevin eller en Bordeauxvin, jeg valgte sistnevnte. Samtidig ble jeg tilbudt mer brød.

Air France nya business class Paris-New York

Hovedretten

Bordet ble ryddet og en ostetallerken ble tilbudt. Denne inneholdt petit chèvre og camembert og til dette mer vin og brød.

Air France nya business class Paris-New York

Kabinen under middagsserveringen

Til slutt var det klart for dessert. En dessertvogn ble rullet gjennom kabinen og man kunne velge mellom tre ulike iskremvarianter og sorbeter, fruktsalat samt Air France signaturdessert «trio de desserts» som denne gang bestod av ananas og mandelkaka, minisjokoladekake, samt en bringe bærmacaron. Til dette ble det tilbudt ulike likører og digestifs, men siden jeg hadde mye arbeid foran meg nøyde jeg meg med en kopp kaffe.

Air France nya business class Paris-New York

Dessertvognen

Sammenfattet var måltidet veldig bra. Utsøkt mat og drikke. Innen Europa kan maten variere ganske mye innen business class – fra helt okay til ille, men på langflyvninger jeg stort sett alltid fornøyd med maten som tilbys.

Drøyt 90 minutter før landing i New York ble det servert en snack bestående av et kyllingspyd, et smørbrød, youghurt samt en skål med frukt. Og naturligvis alle drikketyper.

Air France nya business class Paris-New York

Snacks 90 minutter før landing

Mellom måltidene fantes det en selvbetjeningsbuffet med rikke og enklere snacks ved gallyet mellom de to businesskabinene på høyre side. Det er samme buffet som har vært der før og som vil bestå selv etter kabinoppgraderingen.

Også bartenderen Colin var på plass under en større del av flyvningen. Når de fleste hadde gått å lagt seg og jeg var ferdig med jobben min bega jeg meg til det fremre galleyt  hvor han arbeidet og ble der nesten en hel time. Han ordnet ytterligere to cocktails mens han engasjert fortalte og hvordan han jobbet med ulike smaker og hvordan ulike ingredienser påvirker ulike deler av kroppen din og hvordan man med den kunnskapen kan skape effektive cocktails. Han er en av de mest inspirerende bartenderne jeg noen sinne har møtt. Han hadde rukket to returreiser før denne – blant annet en reise til Tokyo.

Air France nya business class Paris-New York

Colin Peter Field – verdens beste bartender

Service

Til tross for en full kabin holdt servicen et veldig bra nivå uten noe som helst å sette fingeren på. Personalet var oppmerksomt og vennlige. Og hadde en finesse og eleganse jeg setter pris på. På den andre siden; premiereflyvning med toppsjefen ombord har selvsagt noe å si.

Jeg liker for øvrig de kvinnelige Air France sommeruniformene i lyseblått med tilhørende rødt skjerf. Veldig elegant! Men det gjelder nok å ha en slank kroppsform for å se bra ut.

Sove

Med ankomst i New York kl 21 (kl 03 sentraleuropeisk tid) forsøkte de fleste ombord å få seg noen timer på øyet.

Det nye businessetet blir helt flatt og skaper en seng på 196 cm og en bredde på 68 cm. Lengst inne i setekonstruksjonen under skjermen finnes en liten hylle som blir en forlengelse av setet.

Air France nya business class Paris-New York

Setet i business class helt helt nedfelt

Jeg synes setet var behagelig å sove og hvile i. Passe myk med et bekvemt pledd og pute. Setet føltes også ganske privat med god avskjerming mot resten av kabinen. Rundt seteryggen finnes en avrundet skjerm og armlenet mot midtgangen går faktisk å felle opp og ned. I standardposisjon er det nedfelt og merkes ikke, men ved å trykke på en knapp felles det opp og man får en ytterligere avskjerming på omlag 30 cm.

Setet kontrolleres ved hjelp av knappene på avlastingsbordet.

Air France nya business class Paris-New York

En behagelig soveopplevelse

Før natten falt på ble en toalettveske delt ut. Den finnes i fargene rød, blå, beige eller svart. I følge Air France skal det være en lignende modell som ble benyttet på den tiden Air France fløy med Concorde.

Ankomst

Punktlig landing på New York JFK flyplass rett etter klokken 21 lokal tid. Fordelen med denne sene avgangen er at man kan ha en full arbeidsdag i Europa og enda rekke en transatlantisk flyvning, men det er litt seigt å lande såpass sent.

Fordelen med den sene ankomsten er også at det nesten er tomt ved passkontrollen og siden jeg kun reiste med håndbagasje var jeg hurtig gjennom ankomstformalitetene.

Samtlige passasjerer ombord fikk før landing et sertifikat på at vi hadde vært med på premiereflyvningen, signert av Jean Philippe Barat, ansvarlig for Air France langdistanseflåte.

Vurdering

Helt klart en oppgradering for Air France, de nåværende businessetene begynner å føles ganske gamle. Det nye setet har jeg likt siden jeg testet det for første gangen for tre år siden. Bra søvnopplevelse, godt med oppbevaringsplass og passelig privat. Og jeg liker veldig godt det nye underholdningssystemet.

Mat og drikke har jeg alltid likt hos Air France på langflyvningene. Servicen på denne flygningen var veldig bra, men det var jo også en spesiell flyvning og personalet gjorde utvilsomt sitt aller beste. Det ble satt pris på, men jeg lar nok mine tidligere tester gi et mer nyansert bilde av opplevelsene.

BusinessClass Anbefalinger

Vindusplass (A eller L) om man reiser alene eller midtplass (E och F) om man reiser med selskap. Vindusplassene hos Air France er markert som «Preferred» og kan bare forhåndsbookes om man har en høy status i Flying Blue, men de kan velges av alle ved innsjekk.

4
Most popular / latest

  1. Johan Rebel

    "samma stol som Cathay Pacific använder, en stol jag testade redan för tre år sedan när den var helt ny och gillade skarpt."

    Lustigt så olika man kan tycka. Jag har aldrig gillat CX's stol, och kommer aldrig att göra det heller.

    Johan

  2. GOTATH

    Très bien Jacob!

  3. rvarttinen

    Trevlig läsning och bra bilder – som vanligt!

    Förutom alla nyheter, en del som redan har skrivits om här på BC, så kan jag notera att kartan i IFE:n numera tycks ha en slags "flight display". Kul detalj!

    Ser fram emot nästa flygning med AF med de nya stolarna …

  4. Martin Björnström

    Kul att läsa – fina bilder!

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×