Tirsdag 30.mai var en spesiell dag for Singapore Airlines som da åpnet sin nye rute mellom Stockholm og Singapore, via Moskva. Og for Arlanda flyplass om fikk et spennende tilskudd i sitt langrutenett. Og den første ruten som betjenes med en Airbus A350. Singapore Airlines har for øvrig egen tekniker på plass i 3 måneder på Arlanda for å lære opp SAS som har det tekniske ansvaret for Singapore Airlines sitt nye fly. Det er tross alt et state-of-the-art fly vi her har med å gjøre, og som fortsatt er et sjeldent syn.

BusinessClass var invitert med på premiereflygningen, og vi bringer her en rapport fra vår opplevelse i Premium Economy ombord i Singapore Airlines sin Airbus 350-900. Innsjekk gikk smidig og siden det var premiere for en en ny rute var det gjort stas på dette i form av ballongpyntet innsjekk og invitasjon til å delta på festlighetene ved gate før avgang. Dette kan du lese mer om her. Reisende i Premium Economy har også tilgang til egen innsjekk og prioritert bagasjehåndtering.

Boarding startet ca. 10:45 fra gate F69, og først var det boarding av passasjerer med bonuskort av korrekt valør. Dernest Business Class og Premium Economy før Economy. På vei mot flyet er det ikke til å unngå å legge merke til de store vingene som måler hele 64,8 meter fra winglet til winglet. Det er forøvrig det samme som på Boeing 777-300ER. Men det er 3,5 meter enn på Airbus A330-300. Singapore Airlines satser tungt på Airbus A350, og har i dag 14 maskiner i trafikk og venter på 53 fly fra Airbus-fabrikken i Toulouse. Flyet har 3 klasser med 42 seter i Business Class – fordelt over to kabiner. Premium Economy er 24 seter og Economy utgjør resten av de i alt 253 setene ombord i flyet.

IMG_0852

IMG_0862

Jeg hadde sete 31A som er et vindussete. Konfigurasjonen er 2 – 4 – 2, og rad 31 er utvilsomt den beste raden i forhold til plass. Jeg hadde to vinduer som var overraskende store, og som heldigvis hadde skikkelige «blinds» i stedet for konkurrenten Boeing 787 Dreamliners elektronisk styrte lysgjennomslipp som ikke funker optimalt etter mine begreper. Det blir aldri mørkt, og står solen på, kommer også varmen igjennom. Rad 31 er det også viktig å være klar over er en rad for foreldre med baby. Det er festepunkter for baby bassinent ved sete 31 D og G. På denne flyvningen var et kun en baby lengre bak på Economy. Jeg vil anbefale sete A, C, H, K på rad 31.

IMG_0860

IMG_0857

På rad 32 eller 33 plassen noe dårligere, men fortsatt 38 tommer som regnes som bransjestand på Premium Economy. Lufthansa, SAS, Qantas, LOT, British Airways og Air France har det samme for å nevne noen. Selve setet er noe bredere enn på Economy, og det oppleves ikke som trangt. Bordet felles opp fra et rom mellom setene som forøvrig har doble midtarmlener. Man sitter definitivt ikke skulder mot skulder, og det er behagelig. Setet byr på god sittekomfort, og i løpet av hele turen til Singapore ble jeg ikke sliten i kroppen. Nakkestøtten er regulerbar i høyden og har også justerbare sidestøtter for å hvile hodet. Setejusteringen er på venstre side og består av tre knapper som pneumatisk betjener vinkeljustering av rygg, fotstøtten og fothvileren. Setet er absolutt behagelig sitte i – både «rett-opp-og-ned» og i hvileposisjon for å se en film etc. Men sove, det er verre. Med mine 183 cm, var det vanskelig å finne en soveposisjon. Det var ikke plassens skyld, men det faktum at leggstøtten ikke løfter seg nok til å skikkelig støtte og man blir sittende med bena vinklet litt oppover. Jeg mener det er bedre på en av de to andre radene hvor man har fothvileren under setet foran -og ikke som en del av leggstøtten. Dette er sikkert smak og behag, men jeg løste det hele med å benytte trillekofferten som støtte mot veggen og la et mykt teppe oppå. Uansett, setet er flere reiser mer komfortabelt enn Economy.

IMG_0869

Før take-off ble det delt ut varme kluter og et glass Champagne, juice eller vann. Dette var første gangen jeg fløy Airbus A350, og til tross for setet rett ved motoren, var støynivået meget lavt. Og det å holde konversasjonen i gang med sidepassasjeren med innestemme var uproblematisk. Generelt var det svært lite vibrasjoner og støy i dette flyet som har vært i trafikk siden juli fjor. For meg har Airbus A350 blitt et nytt favorittfly. Selvsagt er også Boeing 787 Dreamliner et fint fly, men kabinen føles luftigere og som nevnt tidligere, har Airbusen skikkelige «gardiner» foran vinduene. A350-900 har også mood-lights, og dette ble benyttet i liten grad. Men det gir et fint og behagelig lys. Men viktigere enn dette er det at kabintrykket ombord er vesentlig lavere enn på mange andre fly hvor det typisk er trykksatt til 8.000 fot. Altså i underkant av 2.500 moh. I Airbus A350 og Boeing 787 er dette på i underkant av 6.000 fot- Noe som er omlag 1.800 meter. Og det merkes veldig godt, man blir langt fra så sliten som ellers. Jeg har reist flere ganger med Dreamliner den ene veien fra Asia og Boeing 777 eller 747 den andre veien, og forskjellen er påtagelig. Her har flyindustrien gjort viktige fremskritt for passasjerenes velvære ombord.

Turen til Moskva, som er en mellomlanding man helst vil unngå, tok omtrent halvannen time. I Moskva må samtlige passasjerer av flyet sammen med sin håndbagasje før transit og ny sikkerhetskontroll venter. Det hele funker greit men tar litt tid, og er noe som optimalt sett burde vært ikke-eksisterende. Vi i BusinessClass krysser fingrene får at Singapore Airlines får suksess med denne ruten og nok passasjerer til og fra Sverige slik at Moskva-øvelsen blir unøvendig. Slik er det jo gjerne når en ny rute lanseres – ta bare Singapore Airliens rute mellom København og Singapore som de har fløyet i 40 år. I mange år fløy de eksempelvis innom Zurich. Jeg har selv vært med på denne ruten, men da fikk passasjerene bli ombord.

Maten ombord var upåklagelig.

Slik så menyen ut:

IMG_1389

IMG_1390

IMG_1391

IMG_1393

IMG_1392

IMG_1394

Har man øvrige ønsker matmessig lar dette seg løse gjennom «book the cook» tjenesten som lar passajeren bestille sin favorittrett online inntil et døgn før avgang. Dette var dessverre ikke tilgjengelig på premierefygningen.

Etter middagen lente jeg stolen tilbake og nøt en film Singapore Airlines fantastiske Krisworld underholdningssystem. På rad 31 er skjermene festet på veggen man sitter litt lenger unna det den gjør på rad 32 og 33. Men det var uproblematisk. Den høyoppløste skjermen funket ypperlig. Som reisende i Premium Economy får man støyreduserende høretelefoner som dekker hele øret. Uttaket for disse er mellom setene hvr det også finnes USB-kontakt for lading av elektroniske dingser. Enda en USB-kontakt finnes også i underkant av skjermen foran setet. Mellom setene mot gulvet er det to ordinære stikkontakter for alding av PC etc. En virkelig kul greie med Airbus A350 er man nå kan pare sin mobiltelefon mot Krisworld-systemet og styre det hele derfra. Dette fungerte knirkefritt, likeså wi-fi systemet ombord. Siden det var innvielsesflight fikk alle passasjerer (i Premium og Business 1 times gratis tilgang.) For hele reisen koster det 22 Singapore dollar – altså noe omkring 130 kroner som er vel verdt å benytte for å være online. Det funker også om hverandre på mobiltelefon og laptop eller nettbrett, men du kan ikke være pålogget med mer enn en dings på samme tid. Resten av turen gikk smidig. Endel tordenvær, som egentlig var et flott skue over det sydlige Afghanistan var det mest spennende som skjedde på turen som i all hovedsak foregikk i mørket. Lyset i kabinen ble også slukket relativt raskt. Og som vi har opplevd tidligere, 2,5 time før landing tennes lysene og etter ytterligere noen minutter sitter man med varm klut i lanken mens kabinpersonalet lurer på hva du skal trakteres med til frokost. Etter endt frokost ble kabinbelysningen igjen slått av en liten time før kabinen ble klargjort for landing. Jeg skulle ønske dette ble utsatt noe.

Turen fra Moskva til Singapore gikk unna på 9 timer og 35 minutter, og vi landet 10 minutter før rutetid, nærmere bestemt 06:45. Som så ofte på Changi flyplass er man gjennom immigration og toll på null komma svisj. Så også i dette tilfellet. Bagasjen kom etter noen få minutters ventetid. Smidig og enkelt. Senere denne uken skal vi rapportere om turen fra Singapore til Stockholm, denne gang i Business Class på Airbus A350-900.