I oktober går startskuddet for Singapore Airlines sin nye rute mellom Singapore og New York, en tur som vil ta tett innpå 19 timer.

Turen som tar ”et lite døgn” vil være en påkjenning for både passasjerer og kabinpersonale, og derfor vil flyet som betjener denne ruten kun være utstyrt med business class og premium economy. Komfort for passasjerer og inntjening for selskapet er utvilsomt bakteppet for konfigurasjonen. Hverken first class eller economy class er tilgjengelig om bord i de nye Airbus A350-900ULR (ultra long range maskinene) som skal fly den 16.700 kilometer lange strekningen som i følge Singapore Airlines vil ta 18 timer og 45 minutter.

Singapore Airlines har tidligere forsøkt seg på samme rute, i perioden fra 2004 til 2013. Men grunnlaget forsvant med høye oljepriser og lav etterspørsel. Og deres daværende Airbus A340-500 ble levert tilbake til flyprodusenten Airbus da de rett og slett ikke greide å forsvare inntektene de fikk på ruten.

Med Airbus A350, blir fordelene langt flere enn i forrige forsøk. Flyet er billigere i drift og byr på bedre komfort for passasjerene, blant annet fordi kabintrykket i disse nye maskinene gjør at de reisende opplever mindre jetlag og utmattelse etter en så lang tur.

Singapore Airlines har i dag 21 Airbus A350-900 i sin flåte, og har bestilt ytterligere 46 maskiner, noe som vitner om gode erfaringer med den nye flytypen som de tok i bruk for vel ett år siden. ULR-varianten dukker opp i Singapore Airlines portefølje i september, og settes i kommersiell trafikk vel en måned senere. Av de 46 bestilte flyene er 7 ULR-varianter som Singapore Airlines etter planen skal sette inn på ruter slik som den kommende Singapore-Los Angeles ruten.

Men nå blir det tronskifte når det gjelder lange non-stop flygninger. I oktober må Qatar Airways, og deres Doha-Auckland-rute tre ned fra toppen med sin 14.535 kilometer lange rute.