Qantas begynte i fjor arbeidet med å oppgradere sine 12 Airbus A380 med blant annet nye seter og en redesignet bar. I disse koronatider jobbes det også med dette. Nærmere bestemt er tre A380 er under oppgradering i Dresden.

Oppgraderingen av de 12 flyene omfatter First Class, Business Class, Premium Economy og Economy.

Qantas A380 First 2

Qantas rakk å ferdigstille tre av sine i alt 12 A380 før korona rammet. Etter den opprinnelige planen skulle samtlige fly være oppgradert innen utgangen av 2020, men dette tidsskjemaet vil med stor sannsynlighet sprekke.

Vi i BusinessClass.com synes det er hyggelig å se at det satses på kjempen A380, til tross for både korona og investeringskostnader for å holde flyene «up to date» hva gjelder kabinprodukter. Flere flyselskap som flyr A380 har kabinprodukter som ikke holder en standard man forventer i 2020. Men Qantas er et av selskapene som satser på at deres A380 leverer en opplevelse ombord som lever opp til kundens forventninger.

I påvente av bedre tider for flybransjen, er det hyggelig å drømme seg litt bort i det lekre interiøret som blir å finne på Qantas A380 litt frem i tid.

Noen viktige aspekter ved oppgraderingen:

– Innføringen av Qantas Business Suite, som erstatter tidligere SkyBeds. Konfigurasjonen er 1-2-1 og hvert sete har tilgang til en av midtgangene.

Qantas A380 Business 2

Qantas A380 Business 3

Qantas A380 Business 1

– Et nytt sete er installert i Premium Economy (samme som i selskapets B787 Dreamlinere).

Qantas A380 Premium Economy 1

Qantas A380 Premium Economy 3

– En salong/ bar med plass til opptil ti personer er tilgjengelig for dem som reiser i First eller Business Class.

Qantas A380 onboard lounge 5

Qantas A380 onboard lounge 4

– De 14 suitene i First Class har fått nye puter i setene, en ny finish og en skjerm med høyere oppløsning.

Qantas A380 First 1

Når denne oppgraderingen er fullført, vil setene om bord på alle fly (A380, A330 og B787) i Qantas langdistanseflåte være like.

Kapasiteten til en Qantas A380 etter oppgraderingen:

– 14 suiter i First Class, uendret

– 70 suiter i Business Class, en økning på 6 seter

– 60 seter i Premium Economy, en økning på 25 seter

– 341 seter i Economy Class, en reduksjon på 30 seter