Nylig kunne vi fortelle deg om alle detaljene rundt SAS sine nye langdistanseprodukter. Her er nok en nyhet som er spesielt interessant for de som reiser mye i premium economy.

I forbindelse med at SAS installerer de nye setene om bord blir det også gjort en skikkelig justering i konfigurasjonen. Den store endringen skjer i SAS Plus Airbus A330 hvor antallet plasser økes fra dagens 35 til 56, en økning på 60 prosent. I SAS Business forsvinner samtidig to seter fra 34 til 32. Hvordan det vil se ut i økonomi, SAS Go, ville imidlertid SAS kan ikke kommentere da dette er ennå ikke klart. Mest sannsynlig betyr det at 20 økonomiklassesteter blir fjernet.

Vi gjør denne endringen fordi etterspørselen etter dette produktet er bra, og at vi med vårt nye produkt vil øke vår konkurransekraft i dette segmentet, sier SAS produktsjef Snorre Andresen til BusinessClass.no om forandringen i SAS Plus.

Noe konkret mål for den nye konfigurasjonen eller med de nye setene, for eksempel en økt kabinfaktor eller bedre lønnsomhet, finnes ikke i følge Snorre Andresen, som sier at de er generelt er fornøyd med lønnsomheten på de langedistanserutene som de har i dag. Han påpeker at de gjør investeringer for å være konkurransedyktig i markedet, noe som ikke bare handler om å redusere kostnader og bli de billigste, men også å kunne tilby et godt produkt som faktisk er attraktivt. Dette mener han er ekstremt viktig for at SAS skal kunne være i stand til å overleve og være konkurransedyktig i årene som kommer.

Vi investerer derfor mye, ikke bare i form av kostnader, men også i form av lavere kapasitet for at kundene skal et topp kvalitetsprodukt, fortsetter han.

Han ønsker heller ikke å nevne kostnadene for de nye setene, dette vil fortsatt være en nøye bevoktet hemmelighet i selskapet. Avskrivningstiden for nye stoler ligger på mellom seks til åtte år, og de nåværende stolene har vært om bord siden 2001, noe som betyr en levetid på 14 år da de forsvinner neste år. Dette gir en indikasjon på hvordan investeringen påvirker SAS sin balanseregning.

Airbus A340 blir det ikke gjort tilsvarende endring. I SAS Plus vil det fortsatt være 28 seter. I SAS Business reduseres antall seter fra 46 til 40, og i SAS Go er det akkurat som Airbus A330 ennå ikke klart hvordan konfigurasjonen vil se ut.

Airbus A330 brukes i dag for eksempel på ruter fra Stockholm til New York og Chicago, og fra Oslo til New York. Fra København brukes en blanding av Airbus A330 og Airbus A340.

SAS Plus nye setet

Nye seter i SAS Plus