Businessclass var til stede når Singapore Airlines bød på innvielsesfestivitas i forbindelse med at de fra i dag setter inn en Boeing 777-300ER istedet for den noe mindre 77-200. Det betyr bedre pasaassasjerkomfort og ikke minst introduksjon av Premium Economy og ikke minst First Class. En nesten fullsatt SQ351 tok av fra Kastrup ved 12:30 tiden og er øyeblikket godt på vei mot Singapore. Hele økonomi er fullbooket, og det var få seter ledig på Premium Economy og Business Class. First Class hadde også 50 prosent belegg med to passasjerer kunne Allan Hoffery fra Singapore Airlines fortelle.

url

Når maskinen kom inn fra Singapore i morges ved 6-tiden var alle fire First Class-setene solgt, og Allan Hoffery fortalte, at den sista av de fire plassene ble solgt på flyplassen Changi kun få timer før avgang. Dermed virker som kalkylene er korrekt – og at behovet for First Class er til stede.

url-1
Den første avgangen ble behørig markert med taler og gjester før det nye flyet tok av. For passasjerene i første klasse ventet syv retter servert på Wedgewood porselen, champagne fra Dom Perignon og flybransjens bredeste seng. Men ifølge Henrik Hanevold, salgssjef i Singapore Airlines i Norge, er det topp komfort i alle flyets fire klasser.

url-2

– Vi er stolte over å kunne tilby hele fire klasser på vår raskeste og mest populære rute til Singapore – nemlig ut fra København. Flyet har kun 264 seter – eller nærmere 25 prosent færre seter enn hva som er vanlig med tilsvarende flytype i bransjen.  Det lave seteantallet gir meget god komfort i alle klasser – også for de som velger å fly økonomi.

Halvparten av alle business-setene om bord på den populære København-ruten er fylt med nordmenn, ikke unaturlig med tanke på alle norske virksomheter i Singapore, mener Hanevold. Men ruten er også populær blant norske feriereisende som skal videre til for eksempel Bali, Vietnam, Australia eller New Zealand. Med det nye flyet introduseres også populære Premium Economy.

– Premium Economy har slått godt an, og er etterspurt blant passasjerer som ønsker oppgradert komfort men til en lavere pris enn Business Class. For eksempel koster det fra rundt fem tusen kroner å oppgradere seg tur retur Australia, en investering stadig flere tar når de skal reise så langt.

Businessclass har tidligere utførlig fortalt om de ulike klassene ombord og hvor man sitter best i de ulike kabinene og hvordan opplevelsen er ombord. Her får du et utvalg bilder fra kabinen samt en liten instruksjon som viser hvordan sengen i business class res opp.

1

1. Snart avgang fra gate C39 på Kastrup!

2
2. Slik sover du på First Class. Sengen er 2 meter lang så de fleste får plass.
3
3. Også på business class kan man sove godt.
4
4. Det finnes to separate business class-avdelinger. Den fremre er mer intim og derfor mest populær. Her er den fremre.
5
5. Og dette en den del av business class som ligger lite lengre bak.
6
6. Her får du en innføring i hvordan business class setet forvandles til en seng.
7
7. Fell seteryggen frem
8
8. …legg ned…
9
9. …rull ut madrassen…
10

10. …legg puten på plass

11
11…juster de siste detaljene…
12
12 …klart! God natt!
13 (1)
13. Her er deler av besetningen som tar hånd om passasjerene på reisen til Singapore.
14
14. Og litt mingling før avgang. Bon Voyage!