Ethiopian Airlines tilbyr et eksotisk og komfortabelt alternativ på ruten mellom Oslo og Stockholm. Vi har testet det attraktive alternativet i business class som byr på både Champagne og liggeseter.

Introduksjon

Ethiopian Airlines har siden mars 2017 tilbudt en direkterute mellom Oslo og Addis Ababa, med et kort stopp i Stockholm begge veier. Ruten flys seks ganger i uken, hovedsakelig med moderne B787-9 Dreamlinere, og fra 25. juni øker selskapet til daglige avganger. For de som ønsker en kort flytur litt utenom det vanlige er det også mulig å fly Ethiopian Airlines kun på den korte strekningen Oslo-Stockholm-Oslo, inkludert ekte BusinessClass med Champagne og et snev av luksus. Vi tok turen med flight ET715 og kan anbefale denne litt spesielle opplevelsen – men husk for all del pass!

IMG_9706

På flyplassen

På Oslo Lufthavn blir Ethiopian Airlines håndtert av SAS Ground Services, med egen innsjekking tydelig merket med selskapets flyvning til Stockholm og Addis Ababa. Når vi ankom drøyt 1,5 time før avgang var det stille og rolig ved innsjekk, faktisk så stille at vi ble overrasket over hvor mange passasjerer det viste seg å være ombord ved avgang. Her var det tydelig mange som enten hadde sjekket inn tidlig eller fløy inn til OSL fra andre steder i Norge og dermed var i transitt. Vi reiste strengt tatt kun med håndbagasje og hadde sjekket inn online, men valgte likevel å ta turen innom skranken for å å få printet ut noe så eksotisk som et Ethiopian Airlines Business Class boardingkort for en tur fra Oslo til Stockholm. Siden Ethiopian Airlines har avgang fra non-Schengen delen av flyplassen måtte pass også registreres før vi kunne ta turen gjennom fast track. Som reisende i Business Class kan man velge mellom SAS Business Lounge eller OSL Premium Lounge, men da vi ikke fikk vite om sistnevnte før senere ble det et besøk i den velkjente SAS-loungen.

Boarding og førsteinntrykk

Ethiopian Airlines har som nevnt avgang fra non-Schengen delen av flyplassen siden de flyr videre til Addis Ababa, og som reisende til Stockholm skal man derfor være bevisst på å reise med pass. For kveldens avgang kl 18.45 startet boarding allerede ca kl 18.00, og vi valgte å gå ombord tidlig for å nyte mest mulig av Business Class opplevelsen. Følelsen av luksus var sterkt tilstede når vi ble ønsket velkommen med vennlige smil, ferske aviser, magasiner, varme kluter, amenity kit, vannflaske i setet, Champagne og tilbud om å få hengt opp jakken. Vi reiste på en onsdag kveld, og det skal sies at onsdag sjelden er en populære dag for langruter, men det boarding completed i Business Class med beskjedne fire passasjerer. Dessverre var flyet parkert ved en gate hvor alle passasjerer måtte gå ombord gjennom den fremre døren, noe som gir mindre ro i Business Class enn når boarding skjer gjennom en dør lenger bak i flyet. Etter at overraskende mange passasjerer med store øyne hadde gått gjennom Business Class, kunne vi konstatere at det må ha vært med ca 150 passasjerer fra Oslo. Belegget fra Oslo skal visstnok variere veldig fra dag til dag, og vi har hørt om avganger i forbindelse med helger hvor det er tilnærmet fullt i Business Class hele veien fra Oslo til Addis Ababa.

IMG_9711

Sete og kabin

Det skulle vise seg at Ethiopian Airlines på kveldens avgang hadde satt inn en ni år gammel B777-200LR satt som erstatning for de langt nyere B787-9 Dreamlinere som vanligvis benyttes. Selskapet er kjent for å bytte fly relativt ofte på mange av sine ruter, og det kom derfor ikke helt overraskende. Ethiopian Airlines har valgt å konfigurere sine B777-maskiner i et 2-3-2 oppsett, med seter vi kjenner igjen fra blant annet Turkish Airlines og polske LOT. På mange måter er både 2-3-2 konfigurasjon i Business Class og setene på Ethiopian Airlines sine B777 utdaterte, men når det er sagt så fremstod kabinen likevel som overraskende romslig og behagelig. Hvis vi skal pirke på noe så er det at renholdet ikke var godt nok gjennomført til tross for at flyet hadde stått i Oslo hele dagen. Den største ulempen med denne typer seter er at de ikke er særlig private og at man risikerer å måtte klatre over naboen, eller bli klatret over. Samtidig er benplassen meget generøs og man slipper å sove med føttene i et lite hull som man ofte må med nyere seter. Vi har tidligere fløyet Ethiopian Airlines Business Class med nyere seter på deres B787-flåte, og kan konkludere med at det er fordeler og ulemper med begge typer. Uansett hvilket fly som dukker opp er det ikke tvil om at Ethiopian Airlines Business Class er den suverent mest komfortable måten å fly fra Oslo til Stockholm på.

IMG_9707

Underholdningssystem

Ethiopian Airlines tilbyr et relativt stort utvalg filmer, TV-serier, musikk etc. Støyreduserende hodetelefoner lå klare ved ombordstigning, men vi konstaterte raskt at kvaliteten på disse tilsier at det er bedre å ha med egne. På den korte turen fra Oslo til Stockholm nøyde vi oss med å følge med på kartet. Under ombordstigningen ble det forøvrig vist en mengde reklamevideoer for Ethiopia som reisemål.

IMG_9727

Servering

Uansett hvor mye følelse av longhaul man får på vei fra Oslo til Stockholm med Ethiopian Airlines, kan man ikke stikke under en stol at det er en kort flyvning og at serveringskonseptet naturlig nok bærer preg av det. Før avgang var det hyggelig å få servert Lallier Grande Réserve Grand Cru Champagne, noe som i seg selv er et stort løft sammenlignet med andre selskap på ruten. Vel oppe i luften kom besetningen rundt med tilbud om valgfri drikke. Siden det sies at kaffen har sin opprinnelse i Etiopia føltes det som et naturlig valg, og når vi først var i det etiopiske hjørnet fikk det det også bli en lokal øl av merket Cold Gold fra Habesha Breweries. Det som derimot manglet var en eller annen enkel snacks ved siden av, som for eksempel nøtter. De som skal videre til Addis Ababa får servert full middag etter avgang fra Stockholm og frokost før landing, men mellom Oslo og Stockholm tilbys dessverre altså kun drikke.

IMG_9724

Service

Det var aldri tvil om at servicenivået hold Business Class nivå, og man får definitivt følelsen av å reise med stil selv om man bare er med til Stockholm. Besetningen var profesjonell og vennlig, og de sørget for å levere mest mulig service på den korte tiden de hadde. For eksempel ble det tid til to runder Champagne før avgang, og når det første glasset skulle serveres ble det gjort av to flyvertinner hvor den ene holdt et brett med glass og den andre skjenket. Pent og elegant håndtert, og så kom kabinsjefen med påfyll litt nærmere avgang. Besetningens uniformer er i utgangspunktet nøytrale og til forveksling lik mange andre selskap, men Ethiopian Airlines har valgt at én av flyvertinnene på langruter alltid er kledd i et hvitt tradisjonelt antrekk som fremstår som et unikt tilskudd. Pluss i boken for lokale innslag både når det gjelder uniform, drikke og videoer fra Etiopia som gir en følelse av at man skal ut på en eksotisk reise.

Ankomst

Vi landet i Stockholm i henhold til rute, og i likhet med i Oslo ble flyet parkert ved en non-Schengen gate som medfører passkontroll. Det var interessant å observere at ca 30-40 passasjerer gikk av Stockholm. Mange av dem var tydelig svenske forretningsreisende som nok har konstatert at Ethiopian er et kurant alternativ hvis man skal på dagstur til Oslo. Med avgang fra Stockholm 06.40 på morgenen og ankomst i Oslo 07.45 har man mulighet for en hel dag i Oslo før retur kl 18.45 på kvelden.

IMG_9673

Vurdering

Ethiopian Airlines tilbyr et eksotisk og komfortabelt alternativ på ruten mellom Oslo og Stockholm. Uansett om man flyr Business Class eller velger en rimeligere billett så er det komfortabelt å fly et stort fly som B787-9 Dreamliner eller B777-200LR, spesielt sammenlignet med hva man normalt opplever på ruten. Det er ofte gode priser med Ethiopian Airlines, og hvis man velger å betale med poeng er tilgjengeligheten generelt god. For passasjerer basert i Stockholm fungerer ruten godt på reiser til og fra Oslo, mens det dessverre er mer utfordrende å få tidene til å passe hvis man skal starte fra Oslo og ønsker å unngå retur fra Stockholm tidlig på morgenen. Vi opplevde reisen med Ethiopian Airlines i Business Class til Stockholm som et friskt pust i hverdagen og et spennende alternativ på ruten, og konkluderte med at neste gang blir vi gjerne med videre hele veien til Addis Ababa eller enda lenger.

Av: Henrik Hanevold