Brain Power (PRNewsFoto/Corinthia Hotel London)

Mindre jetlag – her er tipsene fra nevroforskeren

Det å reise er bra for sjelen, men som oftest en påkjenning for kroppen.

Dersom du er en av dem som ofte flyr interkontinentalt vet du hvordan jetlag føles og hvor lurvete man kan føle seg i kroppen . Jetlag angriper hele organismen og forstyrrer din naturlige søvnrytme som betyr at de første dagene i USA, Kina eller et annet sted du har fløyet til i mange timer kan føles som å gå i en mental tåke. Men det finnes verktøy og strategier for å minimere besværet.

Tara Swart er nevroforsker og er en del av helseekspertteamet som luksushotellet Corinthia i London benytter for å gi sine gjester en best mulig opplevelse på hotellet – og det inkluderer tips fra doktor Swart om hvordan man reduserer sitt jetlag og bedre kan nyte hotellet og London.

  • Å reise er faktisk veldig bra for hjernen, sier hun, og om man benytter tiden i lufta til å sove, og lade opp batteriene og kanskje stenge av mobiltelefonen og laptopen, da kan flyreisen nesten fungere som en slags «digital detox». Nylig ble det publisert en undersøkelse fra universitetet i Berkely i California som igjen bekrefter lange flyreisers negative effekter. Interkontinentale reiser forstyrrer vår indre biologiske klokke ordentlig, og man har bevist at det finnes både kortsiktige og langsiktige effekter på hukommelsen, læreevnen og faktisk hele hjernens signalanatomi.
  • Her er doktor Swarts ti tips til hvordan du mindre jetlagplager både før, under og etter reisen:

1. Forsøk å stille inn kroppen fra og med et par dager før du reiser. Skal du vestover- gå og legg deg senere enn du pleier og stå opp senere (dersom du kan). ved reiser østover er det motsatt. Legg deg tidligere og stå opp tidligere.

2. Søvntabeletter kan være et alternativ men bør ikke benyttes i mer enn to dager før eller etter reisen. Etter to dager begynner kroppen å venne seg til medisinen og den hjelper ikke til på tilbakestillingen av kroppen.

3. Unngå å spise noe på flyet frem til det er normal frokosttid på destinasjonen du skal til. Dette hjelper kroppen å forstå at etter en pause uten næring starter en ny dag.

4. Drikk en halv liter vann for hver 15 kg du veier. Den tørre luften ombord er mer dehydrende enn du tror. Så hvis du veier 75 kilo = 2,5 liter vann.

 

5. Det kan høres ut som tortur når kroppen er tung og støl etter en reise, men mosjon hjelper kroppen med å tilpasse seg den nye tidssonen. En lett joggetur eller bare armhevinger eller situps fungerer. All aktivitet hjelper.

6. Pass på å få mest mulig dagslys.

7. Forsøk å tilpass deg døgnrytmen som hurtig som mulig. Selv om du ikke er trøtt klokken 23:30, så gå og legg deg. Hormonet melatonin fungerer som kroppens naturlige søvnmedisin og stimuleres av mørke.

8. Selv om dte kan være fristende er ikke alkohol løsningen. Alkoholpåvirket søvn er ikke effektiv og kombinasjonen av jetlag og fyllesyke på en gang er ikke noe å trakte etter.

9. Unngå kaffe og te etter klokken 14:00. Det kan høres tidlig ut, men koffein er oppvikkende og blir i kroppen svært lenge.

10. Akkurat som tips nummer 7 – unngå skjermer den siste timen før du skal legge deg. Det blå lyset fra de fleste Tv-skjermer, nettbrett eller mobiler forteller en kjertel i hjernen at nå er dte midt på dagen og da reduserer kjertlene utskillesen av hormonet melatonin og du blir kvikk når du egentlig skal bli trøtt.
Nå vet du akkurat hvordan du skal takle din neste langreise og ankomme uthvilt og tilpasse deg tiden på den nye destinasjonen. Ønsker du å lære mer om temaet kan du høre Tara Swart fortelle mer. Hun holder nemlig ofte foredrag på Corinthia i London for hotellets gjester. Bestill et rom på Corinthia her.

Les mer om: London, Storbritannia

No comments yet, be the first!

More news

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!
×