For nordmenn, meg selv inkludert, har det å fly via Paris Charles de Gaulle langt fra vært noe førstevalg når man skal videre ut i verden. Nå har bildet endret seg takket være et omfattende arbeide som er gjort for å få passasjerene tilbake.

For den frekvente reisende fortoner, eller har Charles de Gaulle fortont seg om et lite mareritt eller i hvert fall noe man helst ønsker å unngå. Nemlig en forbindelse herfra og ut i verden. Uoversiktlig, rotete og lange avstander har gjort sitt til at mange har valgt andre forbindelsespunkter på vei ut i den store verden.

IMG_1333

– Vi har ikke vært gode nok, men nå håper vi de omfattende endringene vi har gjort så langt vil løfte Charles de Gaulle opp som et nytt knutepunktfavoritt for reisende, sier Jean-Paul Claret som er kommunikasjonsansvarlig for Air France sin hub i Paris.

IMG_1335

Charles de Gaulle er en enorm flyplass. Den er faktisk en tredjedel av Paris by i omfang. I Europa er den størst etterfulgt av Frankfurt. I verdenssammenheng er den på en imponerende åttende plass når det gjelder antall forbindelser.

IMG_1325

– Vi er opptatt av at reisende nå virkelig skal få opp øynene for flyplassen vår som tross alt har hele 4 rullebaner i motsetning til eksempelvis London Heathrow som har to rullebaner. Hvem har ikke opplevd å måtte sirkle og sirkle over London i påvente av å få lande, sier Claret med et glimt i øyet.

IMG_1330

– Tidligere i vinter feiret flyplassen 20 års jubileum som Air France hub. – Gjennom Skyteam-alliansen tilbyr Charles de Gaulle 25.000 forbindelser mellom kort og langflyvninger over hele verden hver uke. Lufthansa byr på 14.000 fra Frankfurt hver uke mens British Airways har 7.000 ukentlig fra Heathrow.

IMG_1323

Men tilbake til forbedringene som er gjort på Charles de Gaulle; – vi har nå samlet Air France og KLM-avgangene på østsiden av flyplassen for enklere forbindelser. De har også forenklet sikkerhetskontrollen slik at det nå kun er én sikkerhetssjekk. Kommer man fra Schengen-området kan man nå gå direkte til gate. For 4 år siden var det slik at 6 prosent av de reisende ikke rakk sin flyvning grunnet tuklete transfer. Nå er det mindre enn en prosent. Men nå har altså flyplassen strukturert seg og for Air France sin del er nå langrutene flyttet til terminal 2E. 2F håndterer flyvningene innenfor Schengen mens 2G er for de regionale flyvningene, forklarer Claret.

IMG_1328

Dette betyr at det er enklere for passasjerer med hensyn til sikkerhetskontroll. Før måtte vi fra schengen-land gjennom to kontroller, men nå har et det lagt ned mye arbeide i at eksempelvis en flyvning fra et schengenland slik at disse passasjerene sluses utenom køen da man allerede er kontrollert. Og det er forklaringen på de beskjedne transfertidene.

IMG_1331

IMG_1329

IMG_1334

– Vi innrømmer at det tidligere var helt ”crazy”, sier

Dette er gjort mulig ved ombygginger og ikke minst en større tilstedeværelse av politi som sjekker dokumentene før man går om bord. Vi opererer nå med at det skal holde med én times transfer for langflyvninger og 45 minutter på mellomlange flyvninger. Men nå er ny skilting på plass, nye innsjekkingsskranker og ikke minst et helautomatisert tog tar passasjerene kjapt mellom terminalene. Men fortsatt er det store deler av flyplassens terminalbygninger som knapt får ståkarakter, i hvert fall dersom man skal fra Paris til Skandinavia. Men det er helt sikkert på listen over videre forbedringer. Vi i BusinessClass liker svært godt at flyplassen erkjenner sine svakheter og tar tak i problematikken. Så langt har de gjort et svært godt stykke arbeide og vi i BusinessClass gleder oss til resten er oppgradert. Hva er dine egne erfaringer med Charles de Gaulle flyplass?

IMG_1336