I løpet av 2017 har vi sett en rekke nye tiltak fra flyselskapene som handler om å løfte opplevelsen i business class til noe som begynner å ligne på first class.

Utviklingen går i flere retninger samtidig. Flyselskapene presser inn stadig flere seter på economy og presser kostnadene så langt som det er mulig. Og samtidig er man forsiktig med å tilby nye produkter i first class, selv om det finnes unntak. Krigen står nå først og fremst om businessclass kundene, og her får man stadig mer for pengene.

For omlag 10 år siden måtte man bestille first class dersom man ønsket seg en ordentlig seng å sove i. I business kunne man jo også ligge, men kun i en vinklet posisjon som ikke var spesielt behagelig dersom man ønsket å falle i god søvn. Nå tilbyr de fleste større selskaper en horisontal seng i business class, selv om denne sjeldent er like lang eller bred som dem man finner på first class. Men det er uansett en himmelvid forskjell fra hvordan det var for bare 10 år siden.

To flyselskap har til og med gått så langt at de tilbyr adskilte suiter i business class. Det var United og Qatar som først kom med denne varianten, og dette har heldigvis inspirert andre flyselskap i å investere kraftig i utviklingen av lignende produkter.

Her er noen av de beste business class produktene på markedet nå, og noen av dem som snart skal lanseres.

Qatar Airways – Qsuite

qs

Akbar Al Baker, Qatar Airways toppsjef har i flere år lovet at selskapet skulle presentere et sete i business class som skulle revolusjonere bransjen. Og som sagt så gjort. Selskapets nye QSuite ble vist frem for første gang tidligere i år, og første gang produktet fløy var i juni år mellom London og Doha i en av Qatars Boeing 777. Her får man en egen dør til midtgangen som kan lukkes ved behov. Og dette er også første gang man kan sove i en dobbeltseng i business class. Tidligere var denne luksusen forbeholdt first class hos eksempelvis Singapore Airlines sine Airbus A380-maskiner.

15001500-58bfde6a0890442f94ba50c4dd799acd-qatar-new-business-class-4-720x574 (1)

Det nyskapende produktet har også fått en høy standard hva gjelder mat og drikke- og dette er absolutt sammenlignbart med hva som serveres i first class hos andre flyselskap. Eksempler på dette er at du selv kan bestemme når du skal spise og de nye «delevennlige» måltidene som selskapet kaller for «snack platters».

Qatar Airways var det første flyselskapet som kunne tilby et business class produkt med egen dør.

Delta – Delta One Suites

Delta One_Alessi_1_Desktop

I fjor fortalte Delta at man skulle utvikle et nytt business class produkt med adskilte suiter. Kabinen har enda ikke hatt premiere, men man sier at det snart skal implementeres på de transatlantiske rutene. Det vi har sett og lest om det nye produktet er imponerende. Samtlige seter får sin egen dør, underholdningssystemet skal være i toppsjiktet og plassen ved setet ser ut til å være smart utformet.

Når du har booket en Delta One suite sover du i sengetøy fra den amerikanske hotellkjeden Westin og du får en toalettveske med produkter fra hudpleiefirmaet Kiehl’s. En femretters middag med tilhørende vinmeny valgt ut av vineksperten Andrea Robinson er en del av opplevelsen.

Første gang man kan oppleve en Delta One suite er på ruten til Tokyo Narita den 30 oktober. Senere i år blir suiten å finne på rutene til Beijing og Seoul. Det vil være 32 suiter i kabinen.

United Airlines – Polaris

polaris1

United Airlines nyeste business class-produkt kom i desember i fjor. Navnet Polaris er hentet fra Polarstjernen og det nye setet var når det kom den største oppgraderingen av business class man hadde gjort på over 10 år.

Man har hatt fokus på å kunne tilby god søvn, og selv om det ikke finnes en dør å stenge, får man et sete som måler 60 centimeter i bredden, og når setet forvandles til en seng blir den hele 198 cm lang. Man kan også tenne et  «ikke forstyrr» skilt- og United har også lagt ned mye arbeid med belysningen ved setet. Ønsker en passasjer å lese, skal ikke medpassasjerene bli sjenert av lyset. Hvert sete har en 16 tommers TV-skjerm.

ploaris2

Når det er på tide å krype til køys sørger personalet ombord for å re opp med sengetøy fra det varehuset Saks Fifth Avenue, og man får en pyjamas og matchende tøfler.

Singapore Airlines

Singapore Airlines har begynt telle ned til datoen 23.november. Da skal deres nye first class suite og business class seter ombord på selskapets Airbus A380 fly for første gang. Vi i Business Class skal til Singapore for å se på de nye setene 2.november på den internasjonale lanseringen og bringer rapport og mye bilder her. Følg med.

singapore's current seat

På bildet ser hvordan selskapets nåværende business class sete ser ut. Det heter «Next Generation» og hadde premiere i 2013. Det er 71 centimeter bredt og kan forvandles til en nesten 2 meter lang seng.

Singapore Airlines kommer også til å freshe opp business class-kabinene på de litt kortere regionale rutene man flyr i Asia, men det er de interkontinentala rutene som får de helt nye suitene og setene.

old sinagpore busine

Selv på de kortere regionale rutene vil man kunne legge seg ned horsiontalt, og hvile eller eller sove, i motsetning til hvordan det er i dag (se bildet).

British Airways var faktisk det flyselskapet som først lanserte flyseter som kunne gjøre som til en seng. Dette var for over 15 år siden, og man har nå fortalt at de skal lansere en ny løsning for business class snart.

Air France har nylig fortalt de planlegger en oppfriskning av samtlige av sine Airbus A380, hvor setene i business class føles gammeldagse og ikke særlig komfortable. Hele prosessen med å implementere nye seter skal ette planen være på plass innen 2020. Hva angår de øvrige flytypene Air France benytter, er allerede produktet mye bedre med senger som blir helt flate og de fleste passasjerer får direkte adkomst til midtgangen.

Korean Air og Japan Airlines har også fortalt at de skal rulle ut nye og bedre seter i business class i den nærmeste fremtiden.

Grensen mellom business class og first class viskes ut, og man får mer for pengene og bedre komfort nå i business class enn tidligere.