Japan Airlines har som andre andre flyselskap ulike business class produkter som varierer mellom de ulike flytypene. Ombord i sine Boeing 787 har de så langt hatt produktet Shell flat NEO, et produkt som preges av tidens tann, og som er langt unna deres flotte Sky Suites som undertegnede i likhet med NEO-produktet har prøvd på flygninger mellom Europa og Japan.

JAL+Shell+Flat+NEO

Japan Airlines har både 787-8 og den noe større 787-9 i sin flåte, og oppgraderingen til Sky Suite III gjelder først og fremst for 787-9-modellen. 787-8 har for det meste NEO-produktet men også noen fly med førstegenerasjons Sky Suite hvor alle får direkte adkomst til midtgangen gjennom et smart seteoppsett.

05ed851fd70b8765c16cb68995c8e4871d6bfe28

1500,1500-594b9378e69c4ba0be346c56dd799acd-jal-skysuite-iii-920a

NEO har for det første ikke et produkt som er helt flatt. De skrår ca. 170 grader og betyr at man sakte men sikkert sklir ned mot gulvet og man får ingen god sovestilling. Dessuten har konfigurasjonen også den ulempen at man ikke kommer til midtgangen uten å måtte krabbe over nabopassasjeren dersom man sitter ved vindu. Med produktet Sky Suite III blir konfigurasjonen 1 – 2 – 1 – omtrent på samme måte som hos Cathay Pacific hvor vindussetene skrår mot vinduene og de to midtre setene skrår mot hver sin midtgang. Det betyr at alle nå får direkte midtgangadkomst.