British Airways har investert svimlende 4,5 milliarder britiske pund for å forbedre passasjeropplevelsen. Det siste året har vært svært turbulent for selskapet med flere streiker og et IT-havari som gjorde at titusenvis av passasjerer var strandet utenlands. Selskapet har også fått mye kritikk for sine kraftige nedskjæringer.

Med dette som bakteppe var umulig for selskapet å ikke ta noen grep for igjen å kunne befeste sin markedsposisjon. La oss se nærmere på hva som egentlig skjer hos British Airways nå og de neste årene.

Enorm investering

Selskapets toppsjef Alex Cruz, har utalt at han igjen har som mål at selskapet skal bli lønnsomt. Han har også antydet hvilke områder det skal satses på. Hele 600 millioner britiske pund skal benyttes til oppgradering av Club World, som er British Airways business class på langflyvninger. Club Europe skal introduseres innenriksnettet, loungene skal oppgraderes og det skal være direkte -og loungeaksess fra First Wing på Heathrow. Wi-fi skal installeres på samtlige ruter de neste to årene. Nye selv-innsjekkings muligheter skal på plass sammen med såkalte biometriske gater for å øke tempoet og redusere køene på flyplassen

LONDON, UK: Alex Crux (Chairman and CEO) during a special flight on a 787-9 to announce new Club World products, the opening of First Wing, London Gatwick and Boston Lounges with media and social media influencers between London Gatwick and Heathrow on 05 April 2017 (Picture by Nick Morrish/British Airways)

Alex Crux – styreleder og toppsjef i British Airways

Foto: British Airways

Nylig fortalte Cruz at flyselskapet skal gjeninnføre sin policy med å tilby to måltider på utvalgte langruter. Det har dukket opp endel kritikk rundt reduksjonen av dette de siste årene. Han uttalte samtidig at det kommer til å skje mye med business class på langrutene.

Selv om det vil ta noe tid før gratis mat er på plass, understreker Cruz at de allerede har gjort en rekke forbedringer etter diskusjoner med passasjerer og kabinpersonal.

  • – Jeg er klar over at innføringen av betalt mat i økonomi klasse på korte distanser fikk mye kritikk. Jeg vet at vi ikke har levert som bra som vi kunne. Vi har lyttet til våre kunder og gjort forbedringer. Vi har forenklet menyene, vi har satt inn mer personale på avganger med mange passasjerer så vi kan levere kjappere og bedre service til våre reisende. Vi begynner å få grep om situasjonen. Og vi er bestemt på å gjøre dette til den beste kundeopplevelsen i flybransjen.

 

Oppgraderte lounger

Concorde-room-terrace

Concorde Room på Heathrow T5

Foto: British Airways

 

Det første tegnet på den omfattende investeringen var synlig på Concorde Room på Heathrow terminal 5. Her har loungen fått en solid oppgradering som inkluderer nytt inventar, hvilestoler på «terrassen» og installasjon av flere ladepunkter for mobiltelefoner.

LONDON, UK: British Airways' Concorde Room at Terminal 5, London Heathrow on 07 November 2017 (Picture by Nick Morrish/British Airways)

Concorde Room på Heathrow T5

Foto: British Airways

Neste punkt i denne sammenheng er oppgraderinger av British Airways sin loungen på New York JFK Terminal 7 samt forbedringer ved innsjekk. Lounger i Aberdeen, Roma og Genève står så for tur. Ytterligere investeringer planlegges i San Francisco, Johannesburg, Chicago og ikke minst i British Airways øvrige lounger på Heathrow.

Nytt sete i Club World i løpet av to år

British Airways har satt lanseringen til 2019 for sitt nye sete i Club World, en utvikling som kommer å være en av hjørnesteinene i det nye business class produktet.

Lanseringen av det nye setet kommer knappe to tiår siden flyselskapet lanserte verdens første  «fully-flat» sete i år 2000.

-BA-club-world-flat-bed

Verdens første «fully-flat» sete/seng som så dagens lys i år 2000.

Foto: British Airways

 

Vi har ikke fått noen flere detaljer rundt det nye setet enda, men vi vet at hver passasjer i Club World kabinen vil ha direkte adgang til en av midtgangene, noe man ikke har med dagens produkt. Selv om 2- 4 – 2 konfigurasjonen vil bestå. Vi vet også at det nye setet først skal installeres på selskapets Airbus A350-1000 og Boeing 787-10 maskiner. De eldre flyene vil også få det nye setet litt frem i tid.

 

BA-new-bed

British Airways nåværende Club World sete

Foto: British Airways

Det nye setet skal også tilby mer privatliv samt en del nye finesser slik som bedre oppbevaringsplass for bagasje og småsaker. Større og bedre TV-skjermer skal også på plass.

Høyhastighets Wi Fi for samtlige fly i flåten.

Hurtig bredbånd i lufta anses ikke lenger å være et luksuriøst tilbud, men snarere et krav fra passasjerene. Derfor skal alle fly utstyres med høyhastighets bredbånd for å være konkurransedyktige i markedet. På kortdistanseflåten skal et bakkebasert system benyttes, men på langdistanseflåten blir det en satellittbasert tjeneste. Grunleggenede internettjenester (surfing, mail) skal koste fra GBP 4,99. «Connect Plus» gir bedre hastighet og kapasitet og skal koste GBP 7,99, og da vil man etter sigende ha nok kraft til å benytte strømmetjenester for film.

British Airways, et premium flyselskap?

Med alle disse forbedringene – og med mer enn 4 milliarder britiske pund – kommer British Airways til å bli ansett som et premiumselskap? Det er målet til toppsjef Cruz, men det gjenstår ennå å se.

BA-Bedding

Den nye Club World sengen

Foto: British Airways

Mye kritikk til tross, siden Cruz overtok i april 2016 har han blitt anklaget for å bygge selskapet ned. Han hevder visse endringer måtte gjennomføres for at british Airways skulle overleve i flybransjen. Og det i en bransje hvor British Airways er utsatt for beinhard konkurranse fra både lavprisselskap og veletablerte flyselskap i Midtøsten som flyr mye til og fra Storbritannia.

«Som et nasjonalt flyselskap får vi ingen særbehandling av at bransjen har blitt endret. Vi har intet guddommelig embete som kan gi oss fordeler eller andre privilegier, og vi ber heller ikke om noe av dette. Dasgens situasjon med Alitalia som eksempel, beviser dette. Det er noe som andre nasjonale flyselskap i hele Europa har fått kjenne på i de senere årene. Og endrer du deg ikke, så kommer din markedsandel til å krympe, og til slutt risikerer du å bli en ubetydelig aktør, sier Cruz.

Hvor British Airways passer inn i dagens flymarked er åpent for gjetninger. De neste årene blir utvilsomt viktige for selskapet.