Alibaba er for nok for oss i Skandinavia mest kjent som e-handelgiganten fra Kina. Men selskapet er veldig mye mer. De har en egen reiseplattform, og åpnet nylig et ultramoderne hotell i Hangzhou i Kina.

Ambisjonene er skyhøye, og absolutt interessante. De ønsker å endre hele hotellindustrien ved å benytte den nyeste teknologien til å skape et mest mulig smidig opphold for dem som bor der.

Forestill deg følgende; slipp lange innsjekkingskøer, nøkkelkort som blir borte eller roomservice som bruker alt for lang tid. Dette tenker Alibaba, i stor grad kan løses ved hjelp av roboter.

På det nyåpnede hotellet FlyZoo Hotel, som hart plass for 290 gjester, begynner oppholdet med hotellets egen app. Herfra bestilles oppholdet. Ikke bare kan man bestille, men også spesifisere ønsket etasje eller hvilke retning rommet skal ligge. Noen ønsker morgensol, andre kveldssol… Besøkende som er kinesiske kan også sjekke inn inn via appen og gå direkte til sitt rom under kontakt med mennesker. Denne funksjonen må vi som bor utenfor Kina foreløpig vente litt på. Vi kan derimot sjekke inn på en automat – litt på samme måte som vi gjør på flyplassen.

Ved å integrere kunstig intelligens i servicen håper selskapet at gjestene får en mest mulig sømløs opplevelse. Både heiser og dører til rom åpnes ved hjelp av ansiktsgjenkjenningsteknologi.

Man kan like det eller ikke, fremtiden er her, og vi gjetter det ikke tar veldig lang tid før andre hotellaktører verden over følger i kjølvannet av dette teknologiske nybrottsarbeidet.

flyzoo-elevator-facial-recognition-190311_small

Foto: Alizila

Det finnes roboter overalt i hotellet. I rommene kan gjestene endre temperaturen, lyset, styre gardinene, TV og spille musikk ved hjelp av stemmestyring. Litt på samme måte som Apples Siri, bortsett fra at her heter hen Genie. Selve rommet gir et moderne og lyst inntrykk. Det er minimalistisk og fargevalget er i stor grad holdt i hvite toner. Ønsker du å bestille roomservice er det bare å henvende seg til Genie. Og i løpet av kort tid ankommer en robot med mat eller drikke. Denne kan også leveres håndklær, flere puter eller hente dine klær som du ønsker å få vasket.

flyzoo-story-robot-waiter-190311_small

Foto: Alizila

I hotellets restaurant kan du bestille mat via hotellets app, og selve måltidet blir naturligvis servert av en robot. Og etter endt måltid, er det på tide med en liten drink i baren. denne vil også tilberedes av en robot som gjør bartenderes jobb. 20 ulike cocktails behersker den kunstige intelligensen.

244552585

Foto: Booking.com

Utsjekk fra hotell kan være en prøvelse siden man ofte har dårlig tid. Gjester som har forhåndsbetalt oppholdet kan reise uten å måtte innom resepsjonen.

  • Vår bruk av intelligente fasiliteter i kombinasjon med digitale håndteringsløsninger innebærer av våre ansatte kan konsentrere seg om å gi gjestene litt ekstra service som gjør at de kommer tilbake til oss, uttaler toppsjef Wang i Alibaba Future Hotel på Alibaba Groups nyhetsside, Alizila.

 

Nå ønsker vi å høre fra våre lesere. Hvilke tanker har dere om dette? Er dette fremtiden eller på en teknologisk hype? Diskuter gjerne i vårt forum.