Senaste nytt

Vilket/vilka hawker centre rekommenderas i Singapore?

MrDollar

Medlem
Hej,
Kommer ha ca 9 timmar i Singapore och är väldigt sugen på att besöka något hawker centre för att äta lite gott!
Vilka rekommenderar ni och vilket/vilka stalls? (säger man stalls? o_O )
 

Agö

Medlem
Soppa på fårhjärna på Chai Chuan Tou Yang Rou Tang (centret heter Bukit Merah View Hawker Centre). Räkna med 30 min kö oavsett tidpunkt. En riktig höjdare!
 

igelkotten

Medlem
Maxwell Road Hawker Centre, bra mat, mest känd för chicken rice på tian tian. Du kan söka på Youtube, finns massa vloggare som har kört matrecensioner där.

MEN! Om du enbart har 9 timmar kan jag tipsa orenetligt om Gluttons Bay. Relativt turistigt, men har du aldrig käkat i Singapore kommer du definitivt tycka maten är fantastisk där (grym Satay och Chili Stingray) samt att det ligger väldigt bra till med nära till vattnet och annat som kan va kul att se på kort tid. Bodde där i sex månader (och flyttat dit igen om 1 månad) och tycker definitivt att alla marknader är riktigt vassa, och är man ny i stan finns ingen vits att äta den bästa chicken rice t ex eftersom de ofta finns på hawkers som ligger lite dåligt till. Brukar ta besökare till Gluttons Bay, brukar va grymt uppskattat på en turist-dag :)
 

MrDollar

Medlem
Stort tack för bra info @igelkotten ! Uppskattas!
Maxwell Road Hawker Centre, bra mat, mest känd för chicken rice på tian tian. Du kan söka på Youtube, finns massa vloggare som har kört matrecensioner där.

MEN! Om du enbart har 9 timmar kan jag tipsa orenetligt om Gluttons Bay. Relativt turistigt, men har du aldrig käkat i Singapore kommer du definitivt tycka maten är fantastisk där (grym Satay och Chili Stingray) samt att det ligger väldigt bra till med nära till vattnet och annat som kan va kul att se på kort tid. Bodde där i sex månader (och flyttat dit igen om 1 månad) och tycker definitivt att alla marknader är riktigt vassa, och är man ny i stan finns ingen vits att äta den bästa chicken rice t ex eftersom de ofta finns på hawkers som ligger lite dåligt till. Brukar ta besökare till Gluttons Bay, brukar va grymt uppskattat på en turist-dag :)
 

Abbs

Medlem
Maxwell Road Hawker Centre, bra mat, mest känd för chicken rice på tian tian. Du kan söka på Youtube, finns massa vloggare som har kört matrecensioner där.

MEN! Om du enbart har 9 timmar kan jag tipsa orenetligt om Gluttons Bay. Relativt turistigt, men har du aldrig käkat i Singapore kommer du definitivt tycka maten är fantastisk där (grym Satay och Chili Stingray) samt att det ligger väldigt bra till med nära till vattnet och annat som kan va kul att se på kort tid. Bodde där i sex månader (och flyttat dit igen om 1 månad) och tycker definitivt att alla marknader är riktigt vassa, och är man ny i stan finns ingen vits att äta den bästa chicken rice t ex eftersom de ofta finns på hawkers som ligger lite dåligt till. Brukar ta besökare till Gluttons Bay, brukar va grymt uppskattat på en turist-dag :)
Tillägga tycker jag East Coast Lagoon Food Village ligger bra till med utgångspunkt Changi och förstagångsbesökare. Kan man även se flygplan komma in för landning från stranden. Jag tycker det är bättre än Glutton bay iaf :)
 
MEN! Om du enbart har 9 timmar kan jag tipsa orenetligt om Gluttons Bay. Relativt turistigt, men har du aldrig käkat i Singapore kommer du definitivt tycka maten är fantastisk där (grym Satay och Chili Stingray) samt att det ligger väldigt bra till med nära till vattnet och annat som kan va kul att se på kort tid.
Jag har varit i Singapore ganska många gånger och om jag bara har några timmar över mellan flygen så tar jag fortfarande gärna Gluttons Bay. Helt ok mat, visst en hel del turister men jag gillar också utsikten / området.

Lau Pa Sat ligger ganska bra till med gångavstånd till Clarke Quay och området runt Marina Bay Sands
Detta är dock vårt favoritställe, så himla underbart. Både maten men också atmosfären, sitta ute på gatan med de höga husen som tornar upp sig.

Dock, det absolut godaste är stekta dumplings på West coast market square. Men det ligger ju lite off.
 

Jones

Medlem
Det finns manga hawkers och de ar spridda over hela Singapore. Singaporebor agnar mycket tid att diskutera amnet. Sa denna trad/diskussionen ar valdigt mycket Singapore i sig. Jag hade nog valt stalle efter vad jag vill se runtomkring - ar inne pa ungefar samma stallen som tidigare inlagg. Man kan fa fantastisk mat men ocksa ha otur och fa valdigt medioker mat pa alla hawkers. Om man inte ar nojd ar det dock ganska latt, man tar bara nagot fran ett annat stall.
Downtown/Marina Bay:
-Gluttons Bay (Esplanade MRT) ar trevligt och lite mer latthanterat an ovriga food center eftersom det ar sa litet. Det ar dock inte en "typisk hawker". Jag gillar den.
-Lau Pa Sat (Raffles Place MRT) ar valdigt kant och populart. Detta stallet tillater inkastare sa dar blir man ibland lite mer aktivt "inbjuden" an pa andra stallen.
-Maxwell Food Center (Tanjong Pagar eller Raffles Place MRT) valdigt trevligt. Den anses mer genuin an Lau Pa Sat.
-Amoy (Tanjong Pagar MRT), det ar tvavaning betong och hard core. Pa kvallen ar det lugnare men under lunchtid ar det organiserat svettigt kaos.
Michelinstjarnor:
-Hawker Chang i China Town Food Complex pa Smith St. Sjalva hawkercentret ar pa andra vaningen och ar betong utan utsikt. Hawker Chan har ocksa oppnat en spin off nere pa Smith Street men det ar inte denna del som har stjarnan. Har atit pa spinoffen och tyckte det var mer kul an fantastiskt.
-Hill Street Tai Hwa Pork Noodles (Lavender MRT). Har aldrig varit dar sjalv, inte riktigt forstatt om det ligger i ett hawker center eller inte.
Orchardomradet
-Newton Food Center. Detta anses ocksa turistigt men jag tycker det ar bra. Det ar denna hawker som ar med i Crazy Rich Asians.
Little India
Tekka Center. Om man vill ta en titt pa Little India sa ar Tekka Center kul att besoka. Dar ligger ocksa en wet market och market som ar lattillganglig.
East Coast
East Coast Lagoon Seafood Center. Som redan namnts, ligger langs havet och ar jattetrevligt. Dock lite off om man ska se andra delar av staden. Pa alla hawkers sa far man se upp lite for priser pa skaldjur och hel fisk. Detta med att betala SGD5-6 for sin mat galler inte seafood.
-Old Airport Road. Manga infodda Singaporebor namner detta som en favorit. Ligger inte vid havet utan rejal en bit in.
Jag ar tyvarr valdigt dalig pa att minnas vilka stalls som ar bra och inte. Det ar alltid lite tillfallighet i mitt fall. De som kan sin sak har jarnkoll pa vad som ar bast. Sa far man ett tips pa ett exakt stall sa ar det guld vart. Det stall med langst ko ar ett satt att hantera utbudet.
Glom inte nasdukspaketet och kontanter!
 

ante888

Medlem
-Hill Street Tai Hwa Pork Noodles (Lavender MRT). Har aldrig varit dar sjalv, inte riktigt forstatt om det ligger i ett hawker center eller inte.

Har varit där, ligger på bottenvåningen i ett boendekomplex, inte så svårt att hitta. Det ligger 2-3 restauranger precis bredvid, som delar bord/sittytor. Det var dessvärre stängt när jag svängde förbi i höstas för lite lunch, men jag åt kyckling på stället bredvid som var väldigt gott. Skall se om jag får revansch här om några veckor, förhoppningsvis är det öppet då.
IMG_4735.JPG
 
Last edited:
Toppen