Senaste nytt

Fredr1k

Medlem
Hej allesammans!

Nu har jag haft mitt American Express platinum och är uppe i cirka 1,2 miljoner poäng. Då jag endast utnyttjar mina membership rewardspoäng för att konvertera till Eurobonus (9/100) så inser jag mitt misstag först nu då polaren har SAS Elite (20/100). Orsaken till jag inte bytt tidigare är då jag har betalkortet utan synlig gräns och SAS Elite numera är kreditkort med gräns, dem byta tydligen Elitekortet strax efter att jag fixade mitt platinum. Värt att nämna är kanske att jag aldrig nyttjat conciergetjänsten, försäkring eller extrakort. Det jag enda jag använder flitigt är priority pass.

Så nu ställer jag frågan till alla er som verkar ha betydligt mer kunskap inom ämnet än mig,
Vet ni om det finns ett betalkort där ute med mycket poäng/100kr till Eurobonus? Annars vilket är det bästa kreditkortet där ute poäng/100kr? Finns det något billigt kort där det ingår priority pass då det inte ingår till Elite. Tack på förhand alla
 

agehall

Medlem
Hej och välkommen till BC!

Ett alternativ kan vara att du behåller ditt AmEx Platinum och skaffar ett SAS AmEx Premium som ger 15p/100kr. Då behåller du fördelarna med Platinum (fasttrack på Arlanda och Landvetter, bra priority pass, tillgång till Centurionloungerna m.m.) samtidigt som du ökar poängintjäningen och får möjlighet till 2-4-1 voucher. Kostnaden blir mer human än att ha både Platinum och Elite.
 

Fredr1k

Medlem
Hej och välkommen till BC!

Ett alternativ kan vara att du behåller ditt AmEx Platinum och skaffar ett SAS AmEx Premium som ger 15p/100kr. Då behåller du fördelarna med Platinum (fasttrack på Arlanda och Landvetter, bra priority pass, tillgång till Centurionloungerna m.m.) samtidigt som du ökar poängintjäningen och får möjlighet till 2-4-1 voucher. Kostnaden blir mer human än att ha både Platinum och Elite.

Hej och tack!

Idag har jag den lösningen men använder jag endast mitt platinum. Känns som en bra fortsatt lösning att använda alla förmåner via platinum och få poängen via mitt premiumkort men känns som jag blir rånad på 5p/100kr och så mycket transaktioner jag gör så blir det en hel del...600k/per år dvs
30 000 eurbonus vilket är en "gratis" uppgradering till business eller en ToR till Asien/USA med 2-4-1
 
Hej och tack!

Idag har jag den lösningen men använder jag endast mitt platinum. Känns som en bra fortsatt lösning att använda alla förmåner via platinum och få poängen via mitt premiumkort men känns som jag blir rånad på 5p/100kr och så mycket transaktioner jag gör så blir det en hel del...600k/per år dvs
30 000 eurbonus vilket är en "gratis" uppgradering till business eller en ToR till Asien/USA med 2-4-1

Betalar du 600k per år är det väl inget snack om att det är bättre att betala 2500 extra jämfört med Premium för att få ett elite också? Då blir det ju som sagt 30.000 EuroBonuspoäng extra plus en extra 2-4-1-voucher.
 

Optonova

Medlem
Hej och välkommen till BC!

Ett alternativ kan vara att du behåller ditt AmEx Platinum och skaffar ett SAS AmEx Premium som ger 15p/100kr. Då behåller du fördelarna med Platinum (fasttrack på Arlanda och Landvetter, bra priority pass, tillgång till Centurionloungerna m.m.) samtidigt som du ökar poängintjäningen och får möjlighet till 2-4-1 voucher.
Ger AMEX Platinum tillgång till fasttrack på Landvetter? På AMEX hemsida anges tillgång till fasttrack på Arlanda, men inget om Landvetter...
 

JAM(1)777

Medlem
Hej, någon som har koll på vad man ska göra. Har EB kvalificering jan-dec, får mina 20 000 statuspoäng från Amex Elite i nov varje år. Nästa år blir jag LTG, skulle gärna vilja få mina statuspoäng första halvan under 2024. Enligt Amex kunde man inte säga upp kortet nästa år i feb och sen ansöka igen i mars, då de bara för över poäng en gång under en 12 månaders period. Någon som har haft samma problem och ev. lösning?
 

ante_77

Medlem
Hej, någon som har koll på vad man ska göra. Har EB kvalificering jan-dec, får mina 20 000 statuspoäng från Amex Elite i nov varje år. Nästa år blir jag LTG, skulle gärna vilja få mina statuspoäng första halvan under 2024. Enligt Amex kunde man inte säga upp kortet nästa år i feb och sen ansöka igen i mars, då de bara för över poäng en gång under en 12 månaders period. Någon som har haft samma problem och ev. lösning?

Dra till med några okynnesflygningar.
 
Toppen