Senaste nytt

Vilket kort har bäst valutakurs/valutapåslag? (Försökskaniner sökes)

In_Sweden

Medlem
Varför skriver de 25kr/månad snarare än 300 kr/år? Tar de ut avgiften månadsvis? Tycker folk det låter billigare med 25kr/mån snarare än 300kr/år?
Om inget har ändrats sedan jag sade upp mitt för några månader sedan så tar de ut avgiften månadsvis.
Vilket också stämmer väl med hur de flesta banker beskriver pris på debitkort.
 

Dr. Miles

Expert
Jag gjorde en jämförelse av valutakurser EUR/SEK på 2017-MAY-01.


Mid-market kurs enligt XE.com:
XE - Credit Card Charges Calculator

Screenshot20170526 03 XE.png


1 EUR = 9.634242 SEK


MasterCard:
Currency Converter | Foreign Exchange Rates Calculator | Mastercard

Screenshot20170526 01 MC.png


1 EUR = 9.642364 SEK


VISA:
ExchangeRateComp | Visa

Screenshot20170526 02 VISA.png


1 Euro = 9.661523 SEK


Alla växlingskurser ovan är utan valutapåslag.

OBS: Alla kreditkorts valutakurser är baserade på kortets (t ex VISA, MasterCard) egna växlingskurser, inte på mid-market kurs som bankerna använder.
 

intuition

Medlem
En svårighet med jämförelser är också att man kan inte veta exakt vilken dag som är valutadag för en viss transaktion.
Hur som helst brukar jag jämföra alla mina köp i utländsk valuta mot mid-market för den dag jag tror är min valuta dag och då har jag sett att ett och samma kort avviker mer i vissa valutor och mindre i andra.

Jag har bara ett kort som är s.k. noll i valutapåslag och så här ser det ut IRL (avvikelse i procent mot mid-market)
Skärmavbild 2017-05-26 kl. 12.13.53.png


(Visar det i en bild eftersom tabeller inte fungerar?)
 

intuition

Medlem
Jag gjorde en jämförelse av valutakurser EUR/SEK på 2017-MAY-01.


...
Att visa har större påslag än mastercard stämmer även med mina IRL observationer. Här är vad som hände när Bank Norwegian bytte från Mastercard till Visa (alla andra kort-regler oförändrade, tex officiellt valutapåslag är 1,75% både före och efter bytet).

Skärmavbild 2017-05-26 kl. 13.27.24.png

Har visserligen bara jämförelsetal för DKK, EUR och JPY, men det är lätt att se att det inte blev billigare med visa som kortutställare.
 

intuition

Medlem
Om man sorterar din lista efter påslag
...
Geografiskt avstånd, förutom nzd och de fyra sista.

Vissa valutor har ganska få transaktioner i min statistik och då kan ett enstaka transaktionsdagsmisstag få stort genomslag. Men generellt håller jag med - det verkar finnas en mycket liten avvikelse just mot nordiska valutor. Kanske är banksystemet snabbare här (så att det alltid blir "rätt" transaktionsdag) eller så kanske det finns lokala avräkningskurser.

En lustighet är att CZK har ett högre snittpåslag än EUR, trots att CZK under lång tid har varit peggad mot EUR, dvs CZK-SEK varierar exakt likadant som EUR-SEK. Och eftersom den är peggad finnsd et ju heller ingen ökad valuta-risk som skulle motivera att ta ut ett högre påslag. (Fenomenet gäller alla mina kort, så det är inte heller bara kopplat till en utgivare).

Att NZD har handlats till realtivt låga påslag (och i snitt lägre än AUD) är svårt att förstå.
Sedan är NZD extra svårt att avgöra äkta valutadag på eftersom flera länder använder valutan. En del av transaktionerna sker öster om datum-linjen, en del väster om den.
 
Toppen