Senaste nytt

Vilket är bästa reward programmet för hotell i USA?

larced

Medlem
Hej,
Jag ska bila runt i USA ca 35 dagar i sommar och undrar vilket reward program som vore bäst att satsa främst på utifrån följande kriterier:

  • Nybliven AMEX Platinum ägare, så har guldnivå på de flesta kedjorna, men inga poäng i dagsläget.
  • Ska bo max 1-2 nätter per hotell
  • Fri frukost/perks viktigare än uppgratering
  • Vill nå så många frinätter som möjligt
  • Reser inte jättemycket i övrigt, så behöver inte sitta på stor bonuspott efter resan
  • Har EGB, och kommer använda Amex Elite för betalning (Eller bör jag skaffa ett hotellspecifikt kreditkort?

Någon med bra erfarenhet av kedjorna i USA? Hilton/Best Western/Marriott/Starwood/Club Carlson... Vilken bör jag satsa på?
 

Senator

Moderator
  • Vill nå så många frinätter som möjligt
  • Reser inte jättemycket i övrigt, så behöver inte sitta på stor bonuspott efter resan

Dessa två är lite självmotsägande då potten du sitter på är någon form av "bonus" eller poäng, som krävs för fri/gratisnätter senare ;)

Ok, ren spekulation är att under sommaren kommer Hilton ha någon form av 2x, eller 3x kampanj. Om det händer så kommer det rassla till ganska bra på det kontot. Det skulle vara ett sätt.

Men allt har en kostnad. Så frågan är när valet står mellan $200 eller $400 per natt på din destination, vad gör du då? Hur tänker ni göra med planeringen? a) Lägga en rutt eller b) "wing it"?
Om ni kör a) kommer ni förskottsbetala rummen? Eller bokar ni flexibla rum?

Jag upplever att Hiltongruppen har överlag lite bättre villkor när man vill vara flexibel, medan Marriott/Starwood är gapet mellan flex och pre-paid större. Men det är enbart empiriska studier. Andra kan dessa program bättre. Men dessa två har bäst täckning i USA, så det är mitt tips att fokusera på dessa två.
 

larced

Medlem
Dessa två är lite självmotsägande då potten du sitter på är någon form av "bonus" eller poäng, som krävs för fri/gratisnätter senare ;)...
.

Tack för feedback och bra följdfrågor!
Det jag menar är att jag vill kunna använda poäng/stays mot fria nätter under resans gång om möjligt, men tänkte inte använda den här resan för att bygga ett poängberg för senare friresor.

Jag kommer köra halvspontant efter en planerad grundrutt, så det blir mycket "wing it", med bokningar med 1-3 dagars framförhållning (och inte flexibla rum).

Siktar nog främst på kategorin bättre budget/mellanstandard snarare än lyx. Och vi pratar allt från storstad till hålor.
 

Tonton

Medlem
  • Nybliven AMEX Platinum ägare, så har guldnivå på de flesta kedjorna, men inga poäng i dagsläget.
  • Har EGB, och kommer använda Amex Elite för betalning (Eller bör jag skaffa ett hotellspecifikt kreditkort?
Varför använda Amex Elite för betalning, om du nu har ett Amex Platinum (antar att det är ett Svenskt platinum)? Du tjänar mer Eurobonuspoäng genom att använda ditt Platinum när du betalar i utländsk valuta.
 

mha321

Medlem
(Eller bör jag skaffa ett hotellspecifikt kreditkort?
För de hotellkedjor du pratar om finns inga Svenska kreditkort. Jag förutsätter att du är boende i Sverige? Bor du i USA och har det som krävs för att fixa kort där, så finns det många fördelaktiga hotellkort...

Jag kommer köra halvspontant efter en planerad grundrutt, så det blir mycket "wing it", med bokningar med 1-3 dagars framförhållning (och inte flexibla rum).

Siktar nog främst på kategorin bättre budget/mellanstandard snarare än lyx. Och vi pratar allt från storstad till hålor.

Utifrån de perspektiven skulle jag nog överväga att droppa kedjorna och istället satsa på t.ex. Hotels.com som ger dig frinatt efter 10 nätter. Det är nog det bästa för frinätter.

Däremot kan du då t.ex. inte använda dig av ditt Hilton Gold's garanterade frukost...
 

palmen

Moderator
Spontant låter Hilton bra enligt mig som guld får man ju frukost och många "billigare" hotell i kedjan är helt ok.
Har själv precis avslutat en vecka i USA där det blev 5 stays på Hilton och en hotels.com bokning när det inte fanns vettiga alternativ.

Frukosten i USA är dock ofta medioker, i bästa fall har du någon som lagar ägg åt dig men annars är det oftast en enklare buffé.
 

agehall

Medlem
  • Nybliven AMEX Platinum ägare, så har guldnivå på de flesta kedjorna, men inga poäng i dagsläget.
Du har inte ett svenskt Platinum då eller? Om du vill ha hjälp är det ju bra om du förklarar exakt vilka kedjor du har status med eftersom det varierar beroende på land du har ditt kort i.

Det jag menar är att jag vill kunna använda poäng/stays mot fria nätter under resans gång om möjligt, men tänkte inte använda den här resan för att bygga ett poängberg för senare friresor.
Det kommer inte att fungera något vidare, så den idéen kan du nog lägga undan. Du kanske kommer kunna få ut en eller max två nätter mot slutet men mer än så ska du inte räkna med.

Jag kommer köra halvspontant efter en planerad grundrutt, så det blir mycket "wing it", med bokningar med 1-3 dagars framförhållning (och inte flexibla rum).

Siktar nog främst på kategorin bättre budget/mellanstandard snarare än lyx. Och vi pratar allt från storstad till hålor.
Jag skulle ha siktat på billigare hotell och inte brytt mig så mycket om bonusprogram i detta läge.
 

larced

Medlem
Har Svenska AMEX Platinum.
Verkar som jag nog följer det rådet och siktar på bästa pris via bokningssiter som hotels.com mm istället.

(Och visst är det så att om jag inte behöver köra på AMEX Elite kortet för att nå gränsen 150' eller 300' är det bättre att handla på AMEX Platinum kortet då det ger lite fler Eurobonuspoäng efter omvandling?)
 

Tonton

Medlem
(Och visst är det så att om jag inte behöver köra på AMEX Elite kortet för att nå gränsen 150' eller 300' är det bättre att handla på AMEX Platinum kortet då det ger lite fler Eurobonuspoäng efter omvandling?)

Enbart spendering på ditt American Express Elite-kort räknas för att uppnå dina två 2-4-1-vouchers du kan få genom den produkten.
 
Toppen