Senaste nytt

Vad är bäst, British Airways GGL eller SAS Eurobonus Pandion?

samsung

Medlem
Hva er objektivt best av BA GGL og SK pandion?

Videre hva er best av BA gold og SK diamond.

Uten å ta hensyn til at man flyr innenriks Sverige/Norge etc, men sett ift generelle perks.

Noen som faktisk har begge statuser og vil vurdere?
 

palmen

Moderator
Svaret är nog "det beror på".
Jag skulle väl generellt säga att hos British Airways har man generellt bättre förmåner, men det finns en del saker som SAS Eurobonus är bättre på också, allt beror på vad man är ute efter att få ut av sin status.

Jag har BA Gold och SAS Diamond, ombord på flyget (SAS) får jag ut mer av mitt EBD, på flygplatsen får jag ut mer av BA Gold (lounger). Som boende i Sverige så är allt runt omkring (kreditkort mm) bättre hos SAS Eurobonus enligt mig.
 

agehall

Medlem
Jag har British Airways Gold och SAS Diamond, ombord på flyget (SAS) får jag ut mer av mitt EBD, på flygplatsen får jag ut mer av British Airways Gold (lounger). Som boende i Sverige så är allt runt omkring (kreditkort mm) bättre hos SAS Eurobonus enligt mig.

Jag gör mitt sista år som BAEC Gold just nu och kommer nöja mig med att bara hålla EBD (eller kanske tillochmed bara EBG) framöver. Jag är trött på de eviga "förbättringarna" som BA kommer med.

Den stora fördelen med GGL över Pandion skulle jag säga är att vemsomhelst kan uppnå det - kraven är ju tydliga. Pandion är ju svårt att veta vad man behöver göra för att få. Har dock svårt att jämföra förmåner då jag inte haft någondera.
 

Tommy

Medlem
Det bästa med GGL tycker jag är 2 garanterade poängresor för upp till 5 personer på varje bokning under förutsättning att det finns D klass för Business eller A klass för First (och naturligtvis att man har Avios så det räcker).
Det finns max 5 st GGL platser på varje flight, viket i princip aldrig varit ett problem, jag har fått välja annan avgång någon gång.
GGL har också ett eget telefon nr där de ofta svarar direkt.
 
Hva er objektivt best av BA GGL og SK pandion?

Videre hva er best av BA gold og SK diamond.

Uten å ta hensyn til at man flyr innenriks Sverige/Norge etc, men sett ift generelle perks.

Noen som faktisk har begge statuser og vil vurdere?
Når det gjelder SAS Diamant mot BA Gull så er Gull mye bedre etter min mening. I Star Alliance er jo Diamant kortet egentlig bare et gullkort. *A gullkort gir ikke tilgang til Første Klasse lounger, det gjør BA gull. I tillegg kan man med BA gull åpne opp reward seter ved å betale dobbel Avios. Det er vel ikke noen mulighet for dette på SAS.

I tillegg synes jeg det er flott at BA tar betalt for seter i både økonomi og business hvis man ikke har status. Det betyr flere ledige seter for de med status og de beste setene er reservert for BA gull. FLY gjør at BA også har soft block på nabosetet, også i business.
 

Canadien

Medlem
British Airways gull åpne opp reward seter ved å betale dobbel Avios. Det er vel ikke noen mulighet for dette på SAS.

Inte exakt, men man kan köpa revenuesäten för poäng med 25% rabatt som Diamond. På en tur i Business t o r ARN-LAX så kostar den då ca 190000p istället för 100000p som ren award. Dessutom får man baspoäng när man reser då eftersom det är en revenuebiljett.
 

Senator

Moderator
Jag har idag:
EuroBonus Gold (50% fullhack mao AMEX/MC och 50% resor)
Miles & More Senator
British Airways Gold
Jag hade kanske nåt HON eller GGL om jag hade fokuserat, men jag tycker...

....allt beror var man bor, och var man reser. BAEC Gold är ganska meningslöst om man flyger till stor del inom Norden ;) Eftersom jag reser i premium, 90% i tjänsten och mycket interkontinentalt försöker jag balansera kostnad, tid, och produkt i mina val av flygbolag. Lounger och andra förmåner som bagage är numera sekundärt då jag skall transportera mig mellan kunddestinationer och hem till en sambo och knodd. Så jag tar det som passar mig bäst för just den resan och inte så mycket på status.

Med det sagt, tycker jag att helhetsupplevelsen som OneWorld Emerald är överlägsen Star Gold, också när det kommer till att flyga andra bolag inom respektive allians.

Jag tror också vi kommer se branschen återvända till rötterna: nämligen en produktbaserat differentiering och mindre statusbaserat differentiering. Med andra ord: flera förmåner kommer enbart kopplas till kabinklass/produkt och inte statusnivå.
 
Inte exakt, men man kan köpa revenuesäten för poäng med 25% rabatt som Diamond. På en tur i Business t o r ARN-LAX så kostar den då ca 190000p istället för 100000p som ren award. Dessutom får man baspoäng när man reser då eftersom det är en revenuebiljett.
Ok, det var jeg ikke klar over, det er en god deal også En annen ting med BA er jo at det er lett å få tak i reward seter. Jeg pleier alltid å kjøpe Premium Economy til USA og så ringer jeg rett etter jeg har bestilt og oppgraderer til business med Avios. BA har vel 7-8 fly hver dag mellom LHR og JFK med ca 400 business setet så det er god tilgjengelighet
 

agehall

Medlem
Så god tycker jag inte tillgängligheten är hos BA. Visst finns det mer platser än hos SAS men om man beaktar hela Star Alliance så ser jag ingen större skillnad i tillgänglighet.
 
Toppen