Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

DonM

Medlem
Varför i hela fridens namn väntar ni till så nära avresa? Vad är planen om det blir nekat och hon måste gå igenom visumprocessen?

Det var inte avsiktligt att vänta så länge. Hon hade glömt bort att kontrollera utlöpsdatum för tidigare ESTA. Vi brukar vara noga med att göra detta tidigt, men denna gången blev det inte så.

Reservplan - ingen realistisk så här sent. Förslag välkomnas, men jag tror inte vi hinner boka tid för Visum och få det till före lördag.

Samtidigt kan man göra sig många funderingar kring DHS och hur de helt har misslyckats med sin egen uppgradering av webbsidorna. 1 dygns planlagd nedetid är helt ok, men inte 2-3... I alla fall inte för en sådan kritisk tjänst. Borde vara en hel del andra som har samma problem som oss nu - får hoppas de får ordning på sakerna närmaste dygnet.
 

Kris

Medlem
Edit: Såg nu att det postats om detta tidigare denna månad i det här forumet.
Vet inte om det här är rätt forum, men när jag ankom Newark i onsdags hade de ändrat proceduren om man var en "returning ESTA". Man gick till fålla B, skannade sitt pass och svarade på alla frågor precis som tidigare, lämnade fingeravtryck, skrev ut den lilla papperslappen och sen var det klart. Ingen mer kö, bara att visa lappen vid utgången och ta rulltrappan ner till bagaget. Har aldrig gått så snabbt, jag tror jag var nere vid väskorna 15 min efter jag klev av planet. Ingen stämpel i passet heller vilket jag fick i LA för tre veckor sedan.
Framgick det om returning ESTA är som i "återinresande med samma pass och Esta-ansökning som tidigare" eller "återinresande individ" (samma personnummer, nationalitet etc, men kanske med nytt pass) men som någon gång tidigare passerat genom filtret?
 

Hachans

Medlem
Framgick det om returning ESTA är som i "återinresande med samma pass och Esta-ansökning som tidigare" eller "återinresande individ" (samma personnummer, nationalitet etc, men kanske med nytt pass) men som någon gång tidigare passerat genom filtret?

Nytt pass gör alltid att du anses som ny inresande eftersom passnumret är sättet de håller koll på dig.

Ny ESTA på tidigare använt pass brukar gå igenom som returning esta med lite flyt, men inte alltid. Nu avgör ju maskinerna så man slipper tänka själv.
 

LPC123

Medlem
Edit: Såg nu att det postats om detta tidigare denna månad i det här forumet.
Vet inte om det här är rätt forum, men när jag ankom Newark i onsdags hade de ändrat proceduren om man var en "returning ESTA". Man gick till fålla B, skannade sitt pass och svarade på alla frågor precis som tidigare, lämnade fingeravtryck, skrev ut den lilla papperslappen och sen var det klart. Ingen mer kö, bara att visa lappen vid utgången och ta rulltrappan ner till bagaget. Har aldrig gått så snabbt, jag tror jag var nere vid väskorna 15 min efter jag klev av planet. Ingen stämpel i passet heller vilket jag fick i LA för tre veckor sedan.

Oj det låter ju smidigt! Ska till NY i februari och hoppas att ha samma tur som dig och att det funkar så smidigt med samma ESTA och Pass som i april :)
 

DonM

Medlem
Liten uppdatering på vårt ESTA-drama. Vi försökte på nytt tidigt på måndagen, men upplevde fortfarande samma problem med att mail med kod inte kom fram. Ännu ett försök senare på dagen gick tack och pris mycket bättre. Mailen kom fram och ansökan kunde färdigställas.

Som jag förstår det så var det inga nya eller förändrade frågor. Man kan uppge sina sociala-media konton, men det är fortfarande frivilligt.

Ansökan blev godkänd sent på måndags kväll, så nu kan hon slappna av och glädja sig en trevlig resa på lördag. Själv är jag redan på plats och får njuta lite längre i ett varmt och soligt Florida.
 

Delayed

Medlem
Hur fungerar vändande plan i USA, måste man ha Esta och gå igen säkerhetskontrollen eller kan man vara kvar airside?

Jag skulle säga, ESTA & Säkerhetskontroll, jag har aldrig varit med om att man kan komma undan det på ORD

Man kommer väl inte ens iväg från CPH/ARN/OSL om man inte har giltigt ESTA antar jag.

Från: Inreseregler: USA, England, Ryssland, Europa och övriga världen  | SAS

Screenshot from 2019-12-04 11-07-31.png
 

Berglund

Medlem
Man kommer väl inte ens iväg från CPH/ARN/OSL om man inte har giltigt ESTA antar jag.
Det sker ingen kontroll av innehav/giltighet av ESTA vid incheckningen eller ombordstigningen. Du får en fråga - reser du på ESTA eller visum? Säger du ESTA då som svar så frågar de inte mer, checkar in dig och ger dig boardingpass. Så det är fullt möjligt att åka iväg utan giltigt ESTA men varför skulle man vilja göra det? Det kommer obönhörligen att innebära onödiga och krångliga problem.
 

Delayed

Medlem
Det sker ingen kontroll av innehav/giltighet av ESTA vid incheckningen eller ombordstigningen. Du får en fråga - reser du på ESTA eller visum? Säger du ESTA då som svar så frågar de inte mer,
OK. Jag antog att det fanns någon slags kontroll, typ som kontroll av pass, även om jag egentligen aldrig funderat kring hur den skulle fungera. Men som du säger låter det som en genuint dålig ide att blåljuga vid incheckningen bara för att komma med.
 

NotRyan

Medlem
Det sker ingen kontroll av innehav/giltighet av ESTA vid incheckningen eller ombordstigningen. Du får en fråga - reser du på ESTA eller visum? Säger du ESTA då som svar så frågar de inte mer, checkar in dig och ger dig boardingpass. Så det är fullt möjligt att åka iväg utan giltigt ESTA men varför skulle man vilja göra det? Det kommer obönhörligen att innebära onödiga och krångliga problem.

OK. Jag antog att det fanns någon slags kontroll, typ som kontroll av pass, även om jag egentligen aldrig funderat kring hur den skulle fungera. Men som du säger låter det som en genuint dålig ide att blåljuga vid incheckningen bara för att komma med.

Ehh, nej. ESTA kontrolleras mot deras databas, så har du inte giltigt ESTA eller visum kommer du inte iväg!
 
Toppen