Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Storsteffe

Medlem
Om BA gör rätt så ska dom inte släppa iväg dig på den flighten om du inte har ESTA om jag har förstått det rätt, om de gör det så har jag ingen aning vad som händer.

EDIT: För övrigt när det gäller ESTA/VISUM så är ESTA att krav att få inträde utan visum i USA men det är ingen garanti(som ett visum i princip är) utan du kan bli nekad inträde på plats.
 
Last edited:

kristerj

Medlem
Jag har lite hypotetsisk fråga här om ESTA.

Säg att jag har en bokning till Toronto med British Airways och Stockholm-(BA)-London-(BA)-Toronto som routing.
Om jag blir ombokad till Stockholm-(BA)-London-(BA)-Chicago-(AA)-Toronto på avresedagen pga övebokning, vad händer då?

USA har samma dumma system som i Kina så alla transfer passagerare måste gå in i landet och ut igen. Men i detta fall hade jag inte tänkt att åka till USA och därför inte sökt ESTA i förväg.

Jag tror inte att BA bokar om dig med byte i USA. Flygbolaget får betala höga böter till US Immigration om de skickar iväg en passagerare som saknar giltiga dokument. En SAS-anställd nämnde summan 20.000 USD som flygbolaget får betala, ifall en resenär saknar giltiga dokument. Så antingen får du annan routing (ex USA) eller vänta på nästa flight direkt till Toronto.
Hade för många år sedan (då räckte det med visum som inte kontrollerades innan avresan) en bekant som skulle göra internationell transfer i Puerto Rico och saknade visum. Han fick sitta i ett häkte på flygplatsen till planet skulle bordas.
 

nilsson

Medlem
Jag känner en som åkte till USA utan pass. Det var iofs med sina föräldrar och för 20 år sedan, men det blev stora böter för BA. Han kom intressant nog in i USA för deras semester.
 

tourist

Medlem
Det har egentligen inte med AHOs fråga att göra eftersom det gäller Kanada och inte USA, men jag blev påmind om följande händelse jag bevittnade:

En flight från norra USA, jag tror att det var United i Detroit, till något sydamerikanskt land blev inställd, och gatepersonalen jobbade frenetiskt med att boka om passagerarna. De flesta fick resa via Toronto med Air Canada, men en ung kvinna från det sydamerikanska landet fick vänta till nästa dag eftersom hon inte hade visum till Kanada.
 
Last edited:

Appfly

Medlem
Har en planerad USA resa och vill dubbelkolla en grej med er som rest dit mycket på senare tid. I mitt pass har jag två förnamn, d.v.s. XXX YYY. På biljetten har jag endast mitt tilltalsnamn YYY, men på ESTA har jag skrivit XXX YYY. Kan dett bli problem på något sätt vi antingen boarding på utresan eller hemresan? I informationen som man måste lämna till SAS i detta fall för att fullborda bokningen skrev jag också XXX YYY då det uttryckligen står att man ska skriva det som finns i passet.
 
Kan inte svara på hur det när namnen står XXX YYY och du använder YYY som tilltalsnamn, men har aldrig något problem med att flygbiljetten står på XXX och de andra tar upp båda namnen. Inte svar på din fråga exakt, men relaterat och kanske någon annan som funderar på just det.
 
Har en planerad USA resa och vill dubbelkolla en grej med er som rest dit mycket på senare tid. I mitt pass har jag två förnamn, d.v.s. XXX YYY. På biljetten har jag endast mitt tilltalsnamn YYY, men på ESTA har jag skrivit XXX YYY. Kan dett bli problem på något sätt vi antingen boarding på utresan eller hemresan? I informationen som man måste lämna till SAS i detta fall för att fullborda bokningen skrev jag också XXX YYY då det uttryckligen står att man ska skriva det som finns i passet.

Finns en lång tråd om det här http://www.businessclass.se/ovrigt/6042-heter-naer-aer-ute-reser.html

Min erfarenhet är att det inte är några problem att komma in oavsett om biljetten säger XXX YYY eller bara YYY, men jag har kollegor som fått tjata en bra stund för att komma in i landet när de haft "fel".
 

SvartMjolk

Medlem
Har en planerad USA resa och vill dubbelkolla en grej med er som rest dit mycket på senare tid. I mitt pass har jag två förnamn, d.v.s. XXX YYY. På biljetten har jag endast mitt tilltalsnamn YYY, men på ESTA har jag skrivit XXX YYY. Kan dett bli problem på något sätt vi antingen boarding på utresan eller hemresan? I informationen som man måste lämna till SAS i detta fall för att fullborda bokningen skrev jag också XXX YYY då det uttryckligen står att man ska skriva det som finns i passet.

Min bror och pappa har haft problem när de flygit intrikes i USA. Dock inte mellan Europa och USA. På inrikesresorna har de knappt fått boarda och inte fått bonuspoäng.
 

Senator

Moderator
I mitt norska pass står det FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 SENATOR; med andra ord jag har dubbla förnamn a la norsk tradition. Dock är alla mina bokningar FÖRNAMN1 SENATOR eller i vissa fall FÖRNAMN1 initial av FÖRNAMN2 samt SENATOR då detta finns kvar i en del äldre profiler.

Jag har aldrig haft problem med detta till/från eller inom USA, och jag har snittat 3 resor per år sedan detta började.

Dock har jag svenska vänner som kanske har FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 (tilltalsnamn) EFTERNAMN, t.ex. Johan Peter Nilsson. Här har det i vissa fall blivit lite strul.

Gällande Chrilles fråga; ESTA gäller i två år och flera inresor. Jag fick precis ett meddelande från Custom & Border Patrol för några veckor sedan:

ATTENTION! The travel authorization submitted on November 10, 2010 via ESTA will expire within the next 30 days. It is not possible to extend or renew a current ESTA. You will need to apply for a new ESTA. Please reapply at https://esta.cbp.dhs.gov if travel to the United States is intended in the near future. If there are 30 or more days left on the old authorization you will receive a warning message during the application and be asked if you wish to proceed.

Jag har alltid med en utskriven kopia av min ESTA
 
Toppen