USA ESTA & Visum tråd

En tråd i 'Destinasjoner' startet av Swisser, 7 Mars 2012.

1. Swisser

Swisser Medlem

En till fråga betr pass för resor till USA.

Jag har ett relativt gammalt svenskt pass, utställt 2004, vilket ej är biometriskt. Måste jag beställa ett nytt svenskt pass innan jag kan flyga till USA eller går det även bra med mitt nuvarande gamla pass vilket gäller till 2014?

2. Måste vara biometriskt pass till USA

Chris.jones liker dette.
  3. riche

riche Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Jag säger nej på biometriskt pass, åkte själv till USA i höstas med mitt pass som är utställt 2003. Inga problem, tror det är maskinläsbart som är ett krav.

4. Sorry, du har rätt. Jag blandade ihop dessa. Man är inte överens internationellt om EN standard för biometriskt pass...

5. Swisser

Swisser Medlem

Hur vet jag om mitt pass är maskinläsbart?

Kan jag utgå från att det är det, eftersom det är utställt 2004 och ditt pass riche är utställt året innan (2003)?

6. riche

riche Medlem

Country:
    Sverige Sverige
    Jag antar att du kan utgå från det. Längst ner på sidan med din information är två rader med typisk "maskinläsbar" text, har du dessa skall det vara grönt! :)

7. Swisser

Swisser Medlem

Tack för era svar riche och Senator!

Jag har kollat upp och jag har ett maskinläsbart pass, vilket är kravet för resor till USA om man vill undvika att behöva ansöka om ett visum.

8. Ubbe

Ubbe Medlem

Nej det räcker inte. Visum behöver du söka ändå, visserligen via nätet men söka måste du en gång varannat år. Även ny ansökan om/när du byter pass.

9. Det är inget visum. Det är "Electronic System for Travel Authorization" eller ESTA. Det är inte ett visum, men en förhandsgranskning av dig som resenär.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Del denne siden

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vårt nyhetsbrev for å motta oppdateringer om hva som skjer på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bli medlem nå!