Senaste nytt

Upplägg vid samboskap (antal kort, SAS Gold, poängmaximering)

dunder

Ny medlem
Hej. Har blivit med sambo och vill hitta det optimala kortupplägget. Vill bli klokare gällande:
  • Förenkling av ens samboliv när det kommer till split av gemensamma kostnader (slippa gå igenom en faktura rad för rad vid månadens slut)
  • SAS Gold (räcker att en av oss blir det)
  • Maximering av antalet poäng (som kan täcka en långdistansresa i Business och minst en resa inom EU)
  • Revolut
Efter mycket googlande tycker jag mig ha fått bra input från många olika håll, men skulle uppskatta era kloka råd. Läste denna ypperliga tråd men tyckte inte den besvarade alla mina frågor.

Vad jag har kunnat läsa mig till är följade upplägg fördelaktigt för att komma en bra bit på väg till SAS Gold samt få ut så mycket poäng som möjligt från spend:
  • AMEX Elite för poängintjäning (+ två stycken 2-4-1 vouchers) och statusgrundande
  • SAS MC Premium för statusgrundande poäng och täcka upp där AMEX ej fungerar
  • Tanka på Preem och storhandla på Coop
  • Få bättre utväxling på statusgrundande poäng genom att välja SAS Plus vid weekends
  • (Eventuellt) Använda Revolut på ett diskret sätt för att få in "gratis spend" på MC
De frågor som kvarstår är:
  1. Jag vill enkelt kunna dela upp gemensamma kostnader vid månadens slut. I en optimal värld få gemensamma kostnader på en faktura och våra egna respektive kostnader på vars en annan faktura (totalt tre olika fakturor). Går detta att få till på ett smidigt sätt? Kräver detta tre AMEX-kort?

    - Följdkommentar: Behöver vi tre kort kanske AMEX Elite blir lite dyrt (och onödigt då vi inte når 300 000 spend per person). Dock svårare att nå SAS Gold vilket känns tråkigt.

    - Följdfråga: Om ni rekommenderar flera kort, ska man ha vars ett eget AMEX för egna kostnader samt ett gemensamt AMEX (+extrakort) för gemensamma kostnader? Och därefter starta Point Sharing-grupp.

  2. Har bekanta som använder Revolut för att öka sin spend. Är detta något ni själva gjort och vad har ni för erfarenheter?

  3. Vilka andra självklara sätt att få upp antalet poäng rekommenderar ni (utöver spend, Coop och Preem)?

  4. Från MC Premium/AMEX Elite-kombon får man 32 000 statusgrundande poäng om jag förstår det hela rätt. Hur hade ni gjort för att få ihop resterande 13 000 poäng för att nå Gold?
Otroligt rörigt - många faktorer som påverkar varandra. Hoppas ni kan ge era bästa tips trots detta.

Tack på förhand!
 

Isak21

Medlem
1. Ang. AMEX Elite så ingår extrakort; men kortavgiften blir inte större än för ett kort, och spend för 2-4-1 vouchers läggs ihop från alla kort. Det är således bara EN avgift om 400:- i månaden och en total ackumulation om 300.000 som räcker (och dessutom kan du inte få mer än 2 vouchers per kalenderår, hur många extrakort du än använder).

Som jag förstår kan du då ha ett extra-Elite till sambon och sen kan du ha ett extra i ditt eget namn för tex gemensamma inköp. På fakturan syns beloppen för respektive kort uppradat separat.
Du kan till och med ha två till extrakort till ”närstående” om du skulle känna för det, för spendens skull.

2/3: Andra kan ge bättre svar.

4: Här har nog många olika svar; beror lite på ditt befintliga resemönster. Jag och min pojkvän har använt SAS friends and family -fares och gjort en hel del resor i klassen VIP GO som ibland nästan gett 1:1 ratio mellan kronor och baspoäng. Håll utkik efter såna kampanjer :) ibland kan också en upgrade till plus från en sån fare ge ca 1500 baspoäng för 1500:- också, beroende såklart på destination och ursprunglig fare.
 

Hachans

Medlem
Hej. Har blivit med sambo och vill hitta det optimala kortupplägget. Vill bli klokare gällande:
  • Förenkling av ens samboliv när det kommer till split av gemensamma kostnader (slippa gå igenom en faktura rad för rad vid månadens slut)
  • SAS Gold (räcker att en av oss blir det)
  • Maximering av antalet poäng (som kan täcka en långdistansresa i Business och minst en resa inom EU)
  • Revolut
Efter mycket googlande tycker jag mig ha fått bra input från många olika håll, men skulle uppskatta era kloka råd. Läste denna ypperliga tråd men tyckte inte den besvarade alla mina frågor.

Vad jag har kunnat läsa mig till är följade upplägg fördelaktigt för att komma en bra bit på väg till SAS Gold samt få ut så mycket poäng som möjligt från spend:
  • AMEX Elite för poängintjäning (+ två stycken 2-4-1 vouchers) och statusgrundande
  • SAS MC Premium för statusgrundande poäng och täcka upp där AMEX ej fungerar
  • Tanka på Preem och storhandla på Coop
  • Få bättre utväxling på statusgrundande poäng genom att välja SAS Plus vid weekends
  • (Eventuellt) Använda Revolut på ett diskret sätt för att få in "gratis spend" på MC
De frågor som kvarstår är:
  1. Jag vill enkelt kunna dela upp gemensamma kostnader vid månadens slut. I en optimal värld få gemensamma kostnader på en faktura och våra egna respektive kostnader på vars en annan faktura (totalt tre olika fakturor). Går detta att få till på ett smidigt sätt? Kräver detta tre AMEX-kort?

    - Följdkommentar: Behöver vi tre kort kanske AMEX Elite blir lite dyrt (och onödigt då vi inte når 300 000 spend per person). Dock svårare att nå SAS Gold vilket känns tråkigt.

    - Följdfråga: Om ni rekommenderar flera kort, ska man ha vars ett eget AMEX för egna kostnader samt ett gemensamt AMEX (+extrakort) för gemensamma kostnader? Och därefter starta Point Sharing-grupp.

  2. Har bekanta som använder Revolut för att öka sin spend. Är detta något ni själva gjort och vad har ni för erfarenheter?

  3. Vilka andra självklara sätt att få upp antalet poäng rekommenderar ni (utöver spend, Coop och Preem)?

  4. Från MC Premium/AMEX Elite-kombon får man 32 000 statusgrundande poäng om jag förstår det hela rätt. Hur hade ni gjort för att få ihop resterande 13 000 poäng för att nå Gold?
Otroligt rörigt - många faktorer som påverkar varandra. Hoppas ni kan ge era bästa tips trots detta.

Tack på förhand!

Eftersom du nämner att tre kort blir dyrt och ni ändå inte kommer upp i spend så skulle jag föreslå att det räcker med ett Amex och ett Mastercard. Extrakort ingår och vill du ha point earner till Mastercard finns det också att fixa. Allt redovisas separat på fakturan så det är lätt att se vem som handlat vad. Vill du ha ytterligare kort för gemensamt bara beställer du fler kort. Dock körde jag upplägg med extrakort till min ex-sambo, så himla många gemensamma transaktioner blev det inte ändå att de inte gick att komma ihåg en månad senare. Extra amexkort är onödiga pengar.

Om ni inte flyger mycket så skit i pointsharing, allt hamnar hos dig ändå om du står på korten, och ni verkar inte flyga så mycket eftersom du inte kommer upp i guld utan vill ha två Amex, och när ni bränner poängen så tjänar ni ändå inga nya. Om ni plötsligt börjar flyga mycket så se till att pointsharea. Och kom ihåg att prata om vad ni gör med poängen om ni upphör vara sambos.

Om du menar någon manufactured spend med Revolut hade jag inte gjort det. Inte tillåtet på kreditkorten och kan få ditt konto avslutat.

I övrigt för att uppnå guld så räcker ju en long haul i plus till La eller Tokyo. Men, som jag säger i varenda annan tråd om detta, tänk över om du behöver guldförmånerna. Pengarna du sparar kan du använda att köpa samma förmåner rätt många gånger om. Och om planen är att flyga en longhaul om året i business eller plus, så ingår ändå förmånerna (med vissa undantag) i biljetten. Jag vet att guldet lockar! Den enda stora skillnaden jag kan komma på med att resa i business plus som statuslös resp guldkort är att du har tillgång till guld/senator osv och en extra väska på en redan generös kvot på de biljetterna, men personligen hade jag inte tyckt det var värt det på två flygningar om året att jaga den statusen.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det går inte att fabricera spend, iaf. inte lagligt så jag skulle undvika detta i hösta grad, att få sitt Amex spärrat kanske inte är så kul..

Ser ut som du har två frågor:
1.) Finns det några bra kort som tillåter extrakort och som gör att vi två kan maximera vår spend? Ja, alla kort har det.
2.) Du har ingen nytta av SAS Gold eller något annat program om du inte reser. Om det är loungeaccess som lockar så finns det enklare sätt. Prioroity pass kostar €259 per år och då ingår 10 gratisbesök.

Att samla poäng på Preem eller motsvarande för att få en gratisresa kräver att du kör lastbil dygnet runt :) Exempel: En miljon amex poäng kan konverteras till ~83.000 Eurobonuspoäng som räcker till en Business till USA om gudarna tillåter, one way.

Tänk också på att spend-poäng inte kommer hjälpa dig att nå nästa nivå, du måste antagligen få baspoäng från kortet (som du nämner) eller helt enkelt flyga, det finns inga andra genvägar.
 

Emil123

Medlem
Antar du redan har koll på det men nämdes inte i texten så skriver i alla fall. Se till att göra dina köp via sas webshopp om det är möjligt, skulle säga att det är därifrån jag får mina flesta poäng.

Tycker point sharing är värt att skaffa för de kampanjer som finns via webshoppen. Sen behövs det ju också vid ev värvning av sambo vid 20%+ kampanj :)

Se denna tråd för inspiration för poängsamlande:
https://www.businessclass.se/forum/...-halvårs-poängjakt-i-eurobonus-världen.98631/
 

palmen

Moderator
För att få in de 13k poäng som behövs föreslår jag en resa i sas plus påbörja longhaul till Miami, Los Angeles, San Francisco, Hong Kong. De ger 12.000 poäng plus vad du får för eventuell anslutning. Priset brukar starta på 6000 kronor i billigaste plus på diverse kampanjer under året.

Ni skulle kunna skaffa ett Amex premium för gemensamma utgifter om så önskas med extrakort. Kostar dock drygt en tusenlapp per år, men ni får 12000 poäng i signup bonus också.

I övrigt låter det vettigt med elite och mastercard premium.
 

Rokkoko

Medlem
Om ni föredrar att dra in poängen genom weekendresor inom Europa kan jag tipsa om SAS Plus till resmål som Düsseldorf, Hamburg, Prag m.m. Som guldmedlem kan man vid vissa kampanjer och med mellanlandning dra ihop närmare 6000 p för en resa som kostar ca 2000 kr.
 

henke12

Medlem
  1. Jag vill enkelt kunna dela upp gemensamma kostnader vid månadens slut. I en optimal värld få gemensamma kostnader på en faktura och våra egna respektive kostnader på vars en annan faktura (totalt tre olika fakturor). Går detta att få till på ett smidigt sätt? Kräver detta tre AMEX-kort?


  1. Jag och sambo(numera fru) kör appen Costsplit (finns bara för iOS, om någon av er kör Android är det Splitwise som gäller)
    Det funkar kanon!
 

Delayed

Medlem
Om det är loungeaccess som lockar så finns det enklare sätt. Prioroity pass kostar €259 per år och då ingår 10 gratisbesök.
Och det kostar "bara" 1500 kronor per år för två om man skaffar det via Eurocard Platinum och då ingår dessutom två "limitlösa" betalkort och fritt antal loungebesök för båda.

Finns mycket skrivet om detta här men rent generellt är nog Priority Pass via ett kreditkort bättre än direkt från Priority Pass.

Sas Guld och Priority Pass ger dock (alltid?) tillgång till olika lounger så man kan inte riktigt säga att det är likvärdiga.
 
  • Gilla
Reactions: hco

HenrikAI

Medlem
Bra upplägg men jag tänker att det räcker med ett AMEX-extrakort och ett MC-point earner-kort till din sambo. Jag tror inte det tar mer än 5 minuter varje månad för mig och min sambo att gå genom kreditkortsfakturor och leta efter gemensamma utgifter.
 
Toppen