Senaste nytt

Uppgradering av kreditkort

Tjena BC:are!

Lite funderingar jag inte riktigt hittat svar för..

Började året med att fixa ett SAS Amex Classic för att testa. Är nu uppe i 300k spend och funderar på att skaffa ett Elite kort istället för att få två 2-4-1 vouchers inom star alliance och lite fler poäng per köp.

Vet ni om man betalar månadsvis eller är det en fast årsavgift på kortet?

Hur fungerar extra korten? Alla köp som läggs in på de olika korten blir en totalsumma för hela kontot eller ligger alla köp var för sig på varje kort?

Några tips på vad för kort man kanske även borde komplettera med?

Mvh Tim Karlsson
 

JohnR

Medlem
Avigften betalas årsvis. Extrakorten redovisas på samma faktura, men varje kort listas för sig. Dvs först alla köp på huvudkortet samt summering, sedan för nästa kort som även de summeras ihop och sedan totalen.
 

Mr Basic

Medlem
Tjena BC:are!

Lite funderingar jag inte riktigt hittat svar för..

Började året med att fixa ett SAS Amex Classic för att testa. Är nu uppe i 300k spend och funderar på att skaffa ett Elite kort istället för att få två 2-4-1 vouchers inom star alliance och lite fler poäng per köp.

Vet ni om man betalar månadsvis eller är det en fast årsavgift på kortet?

Hur fungerar extra korten? Alla köp som läggs in på de olika korten blir en totalsumma för hela kontot eller ligger alla köp var för sig på varje kort?

Några tips på vad för kort man kanske även borde komplettera med?

Mvh Tim Karlsson
Årsavgiften dras en gång per år (sek4000 för SAS Amex Elite)
Har du Elite med tillhörande extrakort kommer allt på samma faktura men uppdelat.

Edit. Tvåa på bollen
 

palmen

Moderator
Sen några veckor tillbaka kan alla korten betalas månadsvis om man vill (eller blir det så för alla?)

Med den spend du har bör du skaffa amex premium eller elite. Är du i behov at 20k baspoäng eller har poäng för att nyttja två vouchers och tror du spenderar 300k på ett kalenderår är elite ditt kort, annars skulle jag säga premium.
 

Canadien

Medlem
Tänk på att din spend inte flyttas till Elitekortet, så du måste upp i 300k (ytterligare) innan 31/12 2018 för att få två vouchers i år. Därför kanske du ska vänta med att byta upp dig till efter årsskiftet då du ändå får börja på noll. Det är kalenderår som gäller för intjäning till vouchers.
 
Tänk på att din spend inte flyttas till Elitekortet, så du måste upp i 300k (ytterligare) innan 31/12 2018 för att få två vouchers i år. Därför kanske du ska vänta med att byta upp dig till efter årsskiftet då du ändå får börja på noll. Det är kalenderår som gäller för intjäning till vouchers.

Detta ska jag ha i åtanke. Tanken nu är att tjäna in lite mer poäng även med detta kortet då det ger 20p/100kr. Dock kanske det kan vara bra att komplettera med ett kort när inte Amex funkar?
 
Toppen