Senaste nytt

TP-run till Hawaii nästa månad ? Behöver råd/hjälp !

Kricka

Medlem
Min tanke är att jag skulle göra en TP-run nästa månad med BA/AA.
Frågan är om någon har tid och lust att kolla Expertflyer om möjliga
flyg. Fick nedanstående tips av @IPC_Mataveri som går ut på att resa
ARN HEL LHR JFK BOS LAX HNL men möjligen skulle man kunna ta
LCY-JFK i.st.f. LHR-JFK på utresan och är det svårt att få till sträckan
JFK-BOS-LAX-HNL så är ett alternativ JFK PHX HNL även om det ger
lite färre TP.
Jag är tacksam för all hjälp antingen i denna tråd eller som ett PM. Kan
resa från mitten av november och en natt på Hawaii räcker. Ska man
flyga via LCY krävs kanske en övernattning i London? Vilka linjer flyg
med AA ger mest TP (och är bekvämast)?


Från ARN - HNL med BA/AA

Farebase: ILX2T8S6

Adv.Purchage: 21

SEASONALITY: PERMITTED 18NOV18 THROUGH 24NOV18 OR 22DEC18 THROUGH

01JAN19 OR 12APR19 THROUGH 22APR19 OR 27JUN19 THROUGH

04SEP19 OR 24NOV19 THROUGH 30NOV19 FOR EACH

TRANSATLANTIC SECTOR.

Day/Time: PERMITTED MON THROUGH THU.

Min stay: SUN

Price:17886SEK + Skatter. = ? Beroende på hur många stopp.

TP:Max 40+80+140+40+140+140 x 2 = 1160
 

danielhog

Medlem
Budget och kabinklass?

Använd gärna mallen från Dr. miles så blir det tydligare.

  • Varifrån vill du börja din resa?
  • Var är din destination?
  • När vill/behöver du resa ut?
  • När vill/behöver du komma hem?
  • Hur länge vill du vara borta?
  • Hur många personer som skall resa?
  • I vilken kabinklass?
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
  • Vad är din budget? (per person)
  • Vad är det viktigaste för dig?
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
 

AABack2ARN

Medlem
Den enda sträckan som idag är bekväm till Honolulu med American är till och från Dallas som beflygs med 777-200. Från Los Angeles är det enbart A321 och Phoenix tror jag det är gamla 757or.

Det andra som du ska vara uppmärksam på är att det verkligen blir business (aka domestic first) på inrikessträckorna. Flera av de nya priserna tillåter enbart bokning i I-klass och om den inte finns blir det Y-klass. Tyvärr har I-klass en tendens att nollas ut tidigt och det är inte alltid tydligt att man hamnar i ekonomiklass - i synnerhet inte på AAs sida.

Det tredje som jag funderar på avseende priset ovan är att regeln säger att priserna enbart är tillgängligt MÅN-TOR och att du måste vara borta minst 6 nätter ELLER natt mellan LÖR och SÖN. Jag tror således det kan bli knepigt att få till så att du enbart bor en natt på Hawaii utan jag tror du riskerar få anlända på en fredag och lämna tidigast på måndag. Den billigaste biljetten jag kan se som inte har krav om frånvaro eller restriktioner på vilka dagar man får resa är cirka 20000kr dyrare.

OBS! jag är inte helt säker på det sista stycket men råder dig att utforska ITA Matrix i detalj.
 

Kricka

Medlem
Jag kan hålla med om att mallen gör vissa saker lite tydligare men den passar inte
riktigt in för en TP/milagerun då många av mina önskemål enligt min första post i
tråden inte kommer med.

  • Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  • Var är din destination? Honolulu, Hawaii
  • När vill/behöver du resa ut? Mitten av november
  • När vill/behöver du komma hem? Någon vecka senare
  • Hur länge vill du vara borta? Inte längre tid än nödvändigt
  • Hur många personer som skall resa? En
  • I vilken kabinklass? Business resp Domestic First (inom USA)
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? (AY) BA/AA
  • Vad är din budget? (per person) Max 25 tkr
  • Vad är det viktigaste för dig? Många TP
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om nödvändigt men jag sover oftast bättre i en hotellsäng så någon stop-over är ok.
 

Kricka

Medlem
Den enda sträckan som idag är bekväm till Honolulu med American är till och från Dallas som beflygs med 777-200. Från Los Angeles är det enbart A321 och Phoenix tror jag det är gamla 757or.

Det andra som du ska vara uppmärksam på är att det verkligen blir business (aka domestic first) på inrikessträckorna. Flera av de nya priserna tillåter enbart bokning i I-klass och om den inte finns blir det Y-klass. Tyvärr har I-klass en tendens att nollas ut tidigt och det är inte alltid tydligt att man hamnar i ekonomiklass - i synnerhet inte på AAs sida.

Det tredje som jag funderar på avseende priset ovan är att regeln säger att priserna enbart är tillgängligt MÅN-TOR och att du måste vara borta minst 6 nätter ELLER natt mellan LÖR och SÖN. Jag tror således det kan bli knepigt att få till så att du enbart bor en natt på Hawaii utan jag tror du riskerar få anlända på en fredag och lämna tidigast på måndag. Den billigaste biljetten jag kan se som inte har krav om frånvaro eller restriktioner på vilka dagar man får resa är cirka 20000kr dyrare.

OBS! jag är inte helt säker på det sista stycket men råder dig att utforska ITA Matrix i detalj.

Att stanna över helgen på Hawaii är ok för att få ner biljettpriset..
 

ESGP

Medlem
Hotellen håller ju inte heller nån hög standard jmf. med Europa/Asien

Sticker in med ett tips på ett trevligt hotell vi bodde på för några veckor sedan, Hyatt Centric Waikiki Beach. Bra standard! Skall tillägga att vi bokade först Waikiki Beach Marriott Resort & Spa men blev så missnöjda att vi bytte efter en natt.
 

Senator

Moderator
@Kricka jag tror du "bästa" som går att göra med nuvarande regler är:
ARN-HEL: 40 TP
HEL-LHR: 80 TP
LHR-JFK: 140 TP
JFK-LAX: 140 TP
LAX-HNL: 140 TP
540 Tier Points. Kanske du kan klämma in LHR-BOS-JFK och få 40 TP till.

Jag skulle flyga transcont från JFK. De A32B (alltså A321 med inrikes First) som flyger mellan LAX-HNL är helt ok, sen får du en bra resa mellan kusterna också med A32T som är en grym produkt.
 
Last edited:
Toppen